Werk jij in de reisbranche? Laat ons je wensen en behoeften weten als input voor onze workshops, meetings en Travel College. Vul de korte vragenlijst hier in.

Het belang van mondelinge communicatie om je carrire een boost te geven

14 feb 2019

Eerder schreven we al over hoe belangrijk soft skills zijn, en dat die echt helpen om je carrire een boost te geven. Hierbij staat communicatie dik op nummer 1. Maar communiceren is voor sommigen nog best een uitdaging. Veel medewerkers horen zichzelf graag praten en vinden dat ze goed op weg zijn met hun communicatieve vaardigheden. Maar wat er nog weleens bij inschiet, is luisteren. Goed luisteren. Want als je dat doet, weet je niet alleen exact wat er bij de ander speelt, maar kun je ook veel beter je eigen boodschap op de juiste manier overbrengen. Het komt de samenwerking ten goede en je bent ook nog eens productiever wanneer je weet hoe je het beste kunt communiceren met je omgeving.

Empathisch luisteren geeft vertrouwen

Bij goede communicatie is het belangrijk dat je gesprekspartner het gevoel heeft te worden gehoord en gewaardeerd. Dat bereik je met name door empathisch luisteren, waarbij je je inleeft in de ander zonder oordeel. Je hoort cht wat de ander zegt en begrijpt wat hij of zij bedoelt. We hebben een aantal tips die je hierbij kunnen helpen. Om de ander bijvoorbeeld het vertrouwen te geven dat hij zijn verhaal bij jou kwijt kan, is het belangrijk dat jullie in een rustige ruimte zijn waar je niet door anderen kunt worden gestoord. Ook helpt het vaak om ‘luchtig’ te starten over koetjes en kalfjes voor de juiste sfeer. Laat tijdens het luisteren ook je advies of mening achterwege, want dit kan er zomaar voor zorgen dat je je gesprekspartner remt om zijn hele verhaal te doen.

Als je goed luistert, kan er ook zomaar een stilte vallen. En dat is helemaal niet erg, want het helpt je juist om de informatie goed op een rijtje te zetten. Kijk ook naar de lichaamshouding en luister naar de onderliggende emoties. Empatisch luisteren helpt je in je hele carrire, en je hebt er in allerlei denkbare situaties iets aan. Gesprekspartners zullen zich vertrouwd voelen wanneer je met ze communiceert, en het stelt jou in staat om eerst goed na te denken voordat je meteen met een ongezouten mening komt.

Luisteren, Samenvatten & Doorvragen

Heb je al eens van de LSD-methode gehoord? Dit heeft niks te maken met het tripmiddel, maar met Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Hierbij luister je dus eerst actief naar je collega of een klant. Let hierbij niet alleen op wat er wordt gezegd, maar ook he iemand het zegt. Is de ander uitgesproken, dan vat je deze informatie samen om te controleren of je het allemaal goed hebt begrepen. Hiermee geef je de ander de ruimte om dit nog te corrigeren of aan te vullen.

De laatste stap is doorvragen. Stel hierbij het liefst open vragen om ng meer duidelijkheid te scheppen over waar het om gaat. Heb je alle informatie verzameld? Dan doe je er goed aan om de afspraken SMART te maken: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Zo hebben jullie beiden duidelijkheid over de vervolgactie(s). Op het gebied van klantenservice heeft de LSD-methode zich al bewezen met als gevolg meer tevreden klanten. Maar ook op de werkvloer zorgt dit voor een betere samenwerking. 


Verbeter je mondelinge communicatie vandaag nog!

Heb je het gevoel dat er voor jezelf nog wat te verbeteren valt qua mondelinge communicatie? Op www.travelcollege.nl kun je als reismedewerkers gratis de drie essentials Effectief Luisteren, Effectief samenvatten en Effectief doorvragen volgen. Hierbij krijg je in een paar minuten heel waardevolle tips die je meteen kunt inzetten. Of volg de e-learning Effectief Communiceren, waarbij je 2 uur lang praktische handvatten krijgt. Neem snel een kijkje voor meer informatie en ontwikkel je belangrijkste soft skill!
 
Bronnen: www.corporatienl.nlwww.toolshero.nl
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.