Het ultieme voorbeeld van een eerste indruk met impact

Gepubliceerd op: 24-04-2019

Het maken van een goede eerste indruk, dat wil iedereen. En is extra spannend wanneer je bijvoorbeeld solliciteert of een verkoopgesprek in gaat. Zowel zakelijk als privé is het altijd weer een (leuke) uitdaging om meteen de beste kant van jezelf te laten zien. En je gesprekspartner een betrouwbaar gevoel te geven. Maar je hebt nog geen hallo kunnen zeggen, of de ander heeft zijn of haar oordeel al over je geveld. Ja echt, zo snel gaat dat! Intuïtie en het onderbewuste deel van ons brein zijn hierbij belangrijke elementen. En het zal je misschien verbazen, maar die eerste indruk is meestal ook nog eens de juiste.

De ultieme eerste indruk maken

Iedereen wil een onvergetelijke eerste indruk maken. Maar sommige nemen dit echt heel serieus. En dat heeft de Parijse student Elliot Giordano gedaan met een geweldige video-sollicitatie. ‘Wil je weten waarom jullie me moeten aannemen? Druk op afspelen.’


Met ruim 250.000 weergaven en duizenden likes en comments op LinkedIn weet Elliot Giordano hoe hij zich moet onderscheiden.


Inspireren met een video

Benieuwd naar zijn sollicitatie? Bekijk de video onder dit artikel of klik hier. Online Video Specialist Martijn Hinrichs zegt er het volgende over op LinkedIn: 'De strakke beelden zouden niet misstaan in een Nike-commercial.' 

Elliot zelf schrijft: ‘Ik heb in 2018 proactief geleefd zodat ik de kans zou krijgen in 2020 een afstudeerstageplek te bemachtigen op jullie Amsterdamse hoofdkantoor. Ik geloof heilig dat video de beste manier is om contact met jullie te zoeken en ik hoop dat deze video de kijkers net zo inspireert als jullie mij inspireren met jullie campagnes.’ Hij sluit zijn video sterk af: ‘Het is een mooi verhaal, maar kan het nog mooier? #ElliotAtNike #JUSTDOIT’.


Je hebt maar een paar seconden de tijd

Oké, jij wilt ook zo'n verpletterende eerste indruk maken. Hoe pak je dit aan? Inmiddels zijn er al meerdere onderzoeken naar die eerste indruk gedaan. En wat blijkt? Het is wetenschappelijk bewezen dat je in 7 seconden tijd een goed oordeel over iemand kunt vellen. Volgens Nalini Ambady, die Psychologie doceert aan Stanford University, is dit zelfs maar 2 seconden. Wat een vooroordeel heeft iemand dan, zul je misschien denken. Maar niets is minder waar, want je oordeelt in deze korte tijd op je intuïtie. Dus, voor je überhaupt iets hebt kunnen zeggen, heeft de ander eigenlijk al een goede indruk over je gevormd. Wat kun je eraan doen om deze zo positief mogelijk te laten uitvallen?

1. Een expressieve houding

Mensen die op een geanimeerde manier communiceren, vallen beter in de smaak dan mensen die maar lastig te peilen zijn. De ander voelt zich dan namelijk meer op zijn of haar gemak. Laat dus zien hoe je je voelt en wat je vindt, en probeer hierbij ontspannen over te komen.
 

2. Je gezichtsuitdrukking

Dit onderzoek aan de University van York toont aan dat je gezichtsuitdrukking van invloed is op hoe bepaalde mensen je zien. Letterlijk en figuurlijk. Zo kan je gezicht onbewust het oordeel ‘benaderbaar’, ‘jeugdig/aantrekkelijk’ of ‘dominant’ krijgen. Zorg dus ook voor de juiste uitstraling als je bijvoorbeeld een foto meestuurt bij je sollicitatiebrief. Of als je er eentje plaatst op je LinkedIn profiel. Een brede glimlach tijdens je eerste ontmoeting helpt natuurlijk altijd een handje mee.  
 

Webinar met zes geheimen voor een eerste indruk met impact

In het webinar ‘Een eerste indruk met impact’ vertelt coach Mariska van der Meulen van Power2Blossom je zes geheimen over hoe je een goede eerste indruk met impact maakt. En dat is natuurlijk altijd goed om te weten! Waar je dit webinar kunt bekijken? Op Travel College, ons online leerplatform met interessante e-learnings, webinars en essentials. Gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Meld je vandaag nog aan op www.travelcollege.nl en kom direct te weten hoe je die overweldigende eerste indruk maakt. Daar profiteer je elke dag opnieuw van, dus hoe eerder hoe beter!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.