Module van de maand februari: Conflicthantering

Gepubliceerd op: 04-02-2019

Een conflict op het werk, helaas heeft bijna iedereen dat weleens meegemaakt. Met een collega bijvoorbeeld, die graag zijn of haar werk naar jou verschuift. Of een manager die gemaakte beloftes niet nakomt en het bloed onder je nagels vandaan haalt. De ene keer is het conflict openlijk en worden er vurige discussies gevoerd, de andere keer sluimert het onderhuids. Hoe dan ook, het gaat je niet in de koude kleren zitten. Je hoofd draait overuren en met een beetje pech lig je er ’s nachts ook nog eens wakker van.

Hoe komt dat nou tot stand, zo’n conflict?

Dat kan veel verschillende oorzaken hebben: van tegengestelde belangen tot meningsverschillen en botsende persoonlijkheden. En die komen boven water drijven wanneer er veel samengewerkt moet worden. Zéker als het tempo en de werkdruk hoog zijn en collega’s een diverse achtergrond hebben. Allemaal elementen die kunnen leiden tot irritaties, boosheid, frustratie en zelfs angst. Ook al ben je overtuigd van je eigen gelijk, samen ben je verantwoordelijk voor succes en werkplezier. Dus hoe zorg je dan voor een constructieve aanpak? Allereerst door het webinar van de maand februari te kijken: Conflicthantering. In 30 minuten tijd geeft Pauline Voortman je waardevolle handvatten. Je vindt de video op www.travelcollege.nl onder Webinars, dat gratis te volgen is voor alle medewerkers in de reisbranche.

Wil je alvast wat kant en klare praktische tips?

Wanneer je emotioneel reageert dan kan een conflict makkelijk ontaarden in een vervelende ruzie. "Tel tot 10" is een veelgehoord advies, maar dat is slechts één van de tien tips, die je helpen om kalm te blijven en het conflict in een prettige sfeer op te lossen.
  1. Probeer je in te leven in de ander. Waarom neemt hij of zij een bepaald standpunt in, en waar komt die boosheid vandaan? Misschien hebben jullie elkaar wel totaal verkeerd begrepen en is er sprake van een stom misverstand.

  2. Blijf rustig, en word niet meteen boos. Voel je boosheid opkomen, bedenk dan dat dat komt door jouw interpretatie van de situatie. En dat heeft sterk te maken met jouw persoonlijkheid. Ga dus bij jezelf te rade: waarom voel ik mij zo door deze gebeurtenis?

  3. Een conflict hóeft niet erg te zijn. Als je het samen niet eens bent over iets, dan is het soms juist goed om er een conflict van te maken. Dan kom je tenminste tot een oplossing, in plaats van dat het maar blijft sudderen.

  4. Word niet persoonlijk, maar houd het zakelijk. Dat je het niet eens bent met de ander is prima, maar vermijd zinnen als ‘Ja, maar jij doet/zegt/denkt…’ Blijf bij jezelf, hoe jij de situatie beleeft en ziet.

  5. Kom er samen uit door te onderhandelen. Een gevalletje geven en nemen. Dit kan alleen als jullie daar samen achter staan. Jij wilt dit, ik dat, hoe vinden we daar een middenweg in?

  6. Blijf rustig en buig een beetje mee. Als de ander erg bazig doet, ga hier dan niet overheen. Kom met concrete voorstellen, dan voorkom je dat het conflict uit de hand loopt.

  7. Houd rekening met verschillen in cultuur. Niet alleen de culturen uit verschillende landen zijn anders, maar ook die in verschillende organisaties. Het kan zomaar zijn dat je nieuwe collega uit een grote organisatie komt met enorme hiërarchische gewoontes, terwijl jullie als klein bureau zo’n cultuur helemaal niet gewend zijn.

  8. Toegeven. Voor de een is dat een stuk makkelijker dan de ander. Heeft je collega stiekem toch gelijk? Dan is het juist sterk om te zeggen: ‘Je hebt gelijk’.

  9. Geef niet te snel op. Want als je achter je eigen belang staat, dan kan het sluiten van een compromis waar je eigenlijk niet achter staat op den duur niet goed aanvoelen. Blijf dus streven naar een oplossing die voor iedereen beter is.

  10.  Blijven oefenen. Conflicten kunnen ook leerzaam zijn en je leven verrijken. Ja echt! Evalueer dus steeds hoe je omging met een conflict, en welke andere manieren er ook mogelijk zijn. 

Bron: www.leren.nl

Nog nooit een conflict meegemaakt? Lucky you!

Toch is het ook dán raadzaam om de module van deze maand te bekijken. Want voor je het weet zit je er zelf middenin, morgen of over 10 jaar. Dan weet je tenminste meteen hoe je er mee om moet gaan. Het webinar Conflicthantering is alleen in de maand februari op www.travelcollege.nl te volgen, dus wacht niet te lang!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.