Organisatieverandering in de reisindustrie: Context

Gepubliceerd op: 25-04-2018

Veranderen, we doen het elke dag. Klein, soms groot. Aanpassen aan de omgeving of juist willen opvallen en de dingen anders doen. Soms zichtbaar en bewust, soms onzichtbaar of vrijwel onbewust. Het gaat ons best goed af, toch?

Beste veranderaars…

In deel 1 van dit drieluik over de employee experience van organisatie ontwikkeling schreef ik over de periode waarbinnen verandering plaats vindt. Middels het begrip 'liminal periods' hoop ik dat je hebt kunnen experimenteren om op verschillende manieren naar de verander episodes binnen je organisatie te kijken. Deel 2 bouwt hierop voort en bespreekt opnieuw een belangrijk concept in het begrijpen van veranderen: de context. Los van alles dat we kunnen organiseren en plannen gebeurt er in het bedrijf natuurlijk nog veel meer dat zowel gepland (andere trajecten) als ook ongepland gebeurt; zoals toevallige ontmoetingen, onzichtbare politieke krachten, veranderende externe factoren. Wanneer we spreken over context probeer ik in kaart te brengen welke omgeving-factoren van invloed zijn op het veranderproces en het valt op dat vooral de ongeplande en soms onzichtbare factoren de grootste rol spelen. Goed om je heen kijken betekent nog lang niet dat je alles ziet, alles dat daar onder water gebeurt wordt ook wel de onderstroom genoemd (meer lezen? Veranderdiagnose: de onderstroom van organiseren door Rob van Es). De bovenstroom wordt gevormd door het bewuste, rationele en maakbare van verandering. De onderstroom daarentegen gaat over sensitiviteit voor het onbewuste en irrationele. Hierbij spelen emoties een belangrijke rol. Ik ben er zelf van overtuigd dat de goede veranderaars degene zijn die de balans tussen aandacht voor de boven- en onderstroom weten te vinden.

Ik wil je uitnodigen op een reis genaamd: “The Employee Experience of Business Transformation”. Afgelopen maanden heb ik onderzoek gedaan onder managers en medewerkers in de reisindustrie om in kaart te brengen welke verandering er gaande is en wat dit betekent voor medewerkers. Eerder schreef ik over de veranderagenda van de managers. Dit drieluik gaat over het perspectief van medewerkers, hoe gaan zij om met ‘altijd anders’. Het eerdere deel 1 en dit deel 2 dienen als introductie voor de uiteindelijke beschrijving van de Employee Change Journeys (deel 3 dat volgt).

Klik hier om deel 2 van mijn whitepaper 'Organisatieverandering in de reisindustrie - een medewerker perspectief' te downloaden.

Veel leesplezier. Heb je vragen en/of opmerkingen, ik hoor graag van je!

Met hartelijke groet,

Annemiek


Annemiek van der Schaft is op 1 januari 2017 gestart met haar promotie-onderzoek. Als HR professional binnen NHTV onderzoekt ze de impact van technologische ontwikkelingen op de toekomst van werk. 

Reiswerk financiert in samenwerking met CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality) wetenschappers, waaronder Annemiek, die fundamenteel en breed promotieonderzoek doen naar één van de thema’s van de Onderzoeksagenda Reisbranche.


Lees hier deel 3 van de whitepaper.

Klik hier om alvast het volledige whitepaper van Annemiek te downloaden, én om meer te lezen over Annemiek en de andere promovendi.

Waar heb jij een vraag over?

0
The web site is now storing only essential cookies on your computer. If you don't allow cookies, you may not be able to use certain features of the web site including but not limited to: log in, buy products, see personalized content, switch between site cultures. It is recommended that you allow all cookies.