Waarom je als online reisbedrijf alles moet weten over e-commerce wet- en regelgeving

Gepubliceerd op: 12-07-2019

Tegenwoordig verkoopt bijna elk reisbedrijf zijn of haar reizen online. Je krijgt dan te maken met specifieke wet- en regelgeving op het gebied van e-commerce. Weet jij precies hoe het zit met cookies, AVG, misleidende reclame en toestemming voor het verzenden van e-mail bij online verkoop? Dan kun je nu stoppen met lezen. Voor iedereen die dat nog niet weet, bieden wij de gratis e-learning E-commerce Wet- en Regelgeving aan.
 

Samenwerking met Thuiswinkel.org

De e-learning E-commerce Wet- en Regelgeving is ontwikkeld met juristen Vincent Romviel (Thuiswinkel.org) en Arnoud Engelfriet (ICTRecht) en beschikbaar in Travel College vanwege onze samenwerking met Thuiswinkel.org. Hierdoor jij direct jouw kennis op het gebied van de wet- en regelgeving bij online verkoop gratis oppoetsen en testen.


 

Het belang van de juiste kennis

De boetes voor het niet-voldoen aan de wet kunnen oplopen tot in de vele duizenden euro’s, imagoschade daarin nog niet eens meegerekend. Of je bewust of onbewust de wet overtreedt, maakt niet uit. Maar in sommige gevallen heb je juist misschien meer rechten dan je denkt. Want ook consumenten dienen zich aan de wet te houden.
 

Leren van experts

Arnoud Engelfriet vertelt over de toegevoegde waarde van de e-learning en het belang van een gedegen juridische kennis voor iedereen die online zijn diensten verkoopt. Als partner van adviesbureau ICTRecht adviseert Arnoud bedrijven en instellingen over nieuwe ontwikkelingen en contractuele afspraken binnen het gehele internetrecht. 
 

Internetrecht staat nooit stil

Op de vraag wat wet- en regelgeving zo interessant maakt binnen e-commerce, is Arnoud duidelijk: “E-commerce raakt iedereen, want vrijwel iedere Nederlander koopt weleens iets online. Daarnaast is reclame tegenwoordig natuurlijk ook alomtegenwoordig op internet. Als ondernemer geeft dat veel kansen, maar er zijn ook veel juridische uitdagingen wil je dit goed uitvoeren. Wat ik daarbij wel bijzonder vind, is dat je vaak nog moet zoeken naar échte antwoorden, omdat de wet verouderd is of geen rekening houdt met nieuwe technologische ontwikkelingen. Voor mij is dát de kern van internetrecht, dat er steeds nieuwe vragen komen.”
 
Om e-commerceprofessionals daarbij de helpende hand te bieden is de e-learning E-commerce Wet- en Regelgeving opgetuigd. “Een heel goed initiatief, waar ik dan ook graag aan mee heb gewerkt”, vertelt Arnoud. “De e-learning is een mooie manier om kennis intensief op te nemen. En alles op een helder omschreven manier, want enkel de wet voorlezen helpt ondernemers natuurlijk niets. In de e-learning lees je duidelijke teksten, zie je praktische voorbeelden en kun je oefenen met de opgedane kennis. Dat zijn bekende en krachtige technieken om informatie over te dragen. Ik ben er dus erg enthousiast over.”


 

De huidige status van juridische kennis

Maar hoe staat het eigenlijk met de aanwezige juridische kennis onder e-commerceprofessionals? “In principe denk ik dat vrijwel iedere ondernemer in grote lijnen wel op de hoogte is van de geldende wetten en regels. Maar er zijn natuurlijk genoeg speciale gevallen of randkwesties. Zo weet iedere ondernemer denk ik wel dat je je klanten mag mailen zonder opt-in, maar ik zie vaak dat het toch misgaat omdat er niet op het bestelformulier wordt vermeld dat je dat gaat doen. Daarnaast weet iedere ondernemer dat je algemene voorwaarden moet aanbieden in je bestelproces, maar lang niet iedereen weet dat dat vinkje echt niet hoeft. Enkel zeggen “de voorwaarden zijn van toepassing, klik hier voor de tekst” is al genoeg.”
 

Belangrijkste regels voor e-mailmarketing

Daarom ligt de focus van de e-learning ook op de belangrijkste regels voor e-mailmarketing, een belangrijk en waardevol instrument, niet alleen voor webwinkeliers maar ook voor reisbedrijven die online hun reizen verkopen. “Als online verkoper kun je heel veel uit dit kanaal halen, maar dan moet je wel rekening houden met de geldende regels. Als je hier namelijk de fout mee in gaat, kan je dit veel loyaliteit en op den duur zelfs boetes gaan kosten."

En Arnoud vervolgt: “Daarom zorgen we er met de e-learning voor dat de mensen die hem hebben doorlopen weten dat het werken met een opt-in de beste manier is om een goed klantenbestand op te bouwen, met mensen die oprecht willen weten wat je te vertellen hebt. Daarnaast dat zij klanten makkelijker kunnen benaderen zolang ze zich aan de juiste spelregels houden en dat de AVG helemaal zo eng nog niet is.”
 

Aan de slag? 

Wil je na het lezen van dit artikel direct aan de slag? Medewerkers in de reisbranche kunnen zich gratis registreren via www.travelcollege.nl en direct starten met online leren. Je kunt de e-learning E-commerce Wet- en Regelgeving vinden onder de e-learnings of in het overzicht zoeken naar dit onderwerp.



Bron: Thuiswinkel.org

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.