Winnend team RSC17 ontwikkelt “GateMate” prototype in 5 dagen

Gepubliceerd op: 05-09-2017

Hoe ga je van idee naar prototype in 5 dagen? Het winnende team van de Reiswerk Studenten Challenge 2017 kwam daar achter in een heuse “Design Sprint” met TUI, Transavia en Schiphol!

Tijdens de Reiswerk Studenten Challenge 2017 (RSC17) zijn er 8 teams aan de slag gegaan om met hulp van cross-industry thinking het wachten bij de gate leuker, nuttiger, relevanter te maken. Het winnende team wist een serieuze business case te maken van het probleem wachtrijen aan de gate en daarvoor de digitale oplossing “Gatemate”. De Gatemate geeft wachtende reizigers ondermeer een educatief kijkje achter de schermen van diverse processen op Schiphol.  Dit concept trok de aandacht van de RSC17 betrokken partners TUI en Transavia en het team werd vervolgens uitgenodigd om het idee verder uit te komen werken tot een heus werkend prototype.

Dit gebeurde in een “Design Sprint”.   Met deze vijfdaagse methodiek – ontwikkeld door Google Ventures – ga je razendsnel van een eerste schets naar een werkend prototype; getest door échte eindgebruikers. In één week tijd ga je van probleem naar oplossing. Dit gebeurde met een toegewijd multidisciplinair team studenten, TUI en Transavia. Daarnaast waren er relevante specialisten beschikbaar op aanvraag. In deze Design Sprint werd, binnen een week, de Gatemate verder uitgewerkt, er een MVP (Minimal Viable Product) ontwikkeld. 



De studenten hebben de design sprint week op locatie bij Transavia als heel bijzonder ervaren.
Het is fantastisch dat wij als studenten de mogelijkheid kregen om zo'n proces mee te maken en dat de mensen van Tui, Transavia en Schiphol ons hierin ook echt serieus nemen. De design sprint zelf is een geweldig interessante manier van een idee ontwikkelen en uitwerken. Je gaat eerst helemaal terug naar de kern van "het probleem". Wat wil je nou eigenlijk bereiken en wat zou de ideale uitkomst zijn? Je maakt als het ware eerst een stevige fundering voor de hele sprint en daar bouw je gedurende de sprint verder op door. Je maakt steeds hele kleine stapjes en bekijkt bij elke stap de situatie van alle kanten. Door steeds alles te bespreken, maar toch ook zelf te stemmen kom je zo samen heel effectief tot één resultaat, dat ook meteen uitgewerkt en gevalideerd wordt.

De design sprint was best wel intensief, maar tegelijkertijd heel erg leuk. Tijdens het bespreken van mogelijke problemen, vragen of ideeën steekt iedereen elkaar aan en zo breng je elkaar steeds verder. Al met al een hele leerzame week die een ons een inkijkje heeft gegeven in het proces, maar ons ook een kijkje achter de schermen bood bij de betrokken bedrijven. Ik voel me nog steeds vereerd en dankbaar dat Tui, Transavia en Schiphol dit met ons hebben willen doen en niet alleen tijd en energie in het concept, maar ook in ons hebben gestopt.

Schiphol was ook erg enthousiast over de oplossingen die het gepresenteerde prototype biedt. Het onderwerp sluit immers nauw aan op het speerpunt “het bieden van de beste luchthavenbeleving”. Schiphol nodigt daarom binnenkort de studenten uit op hun hoofdkantoor voor een presentatie van hun prototype “Gatemate”.

Al met al een geslaagde week waarin het winnend idee “GateMate” uitgroeide tot een kant en klaar prototype. En de toptalenten uit de RSC17 en partners TUI, Transavia en Schiphol elkaar nog beter hebben kunnen leren kennen. En dat is precies waar de Reiswerk Studenten Challenge voor in het leven is geroepen. Het connecten van future talent met de reisbranche en een talentpool te ontwikkelen met futureproof talent voor de hele reisbranche.

Kijk hier voor een impressie van en meer informatie over de Reiswerk Studenten Challenge 2017.

Waar heb jij een vraag over?