7 tips om te netwerken op de werkvloer

Gepubliceerd op: 09-11-2018

Netwerken op de werkvloer levert meer op dan je denkt. Niet alleen buiten je organisatie, maar ook daarbinnen. Het zorgt voor een betere relatie met je collega's, klanten en supervisor. Dat netwerken is nóg belangrijker als je een nieuwe werknemer bent, vooral als je net bent afgestudeerd en/of voor het eerst op de arbeidsmarkt komt kijken. Je bouwt er een band mee op en krijgt gemakkelijker hulp en informatie wanneer je dat nodig hebt. Nu en in de toekomst.

Hoe je zo’n netwerk op de werkvloer opbouwt? Deze zeven tips helpen je op weg.

1. Off-day? Probeer hem te verbergen

Iedereen heeft weleens een slechte dag. Voel je dat je er een te pakken hebt? Onderneem dan stappen om te voorkomen dat anderen daar last van hebben. Bijvoorbeeld doordat je kortaf of geïrriteerd reageert. Neem wat vaker een pauze. Of drink een extra grote kop koffie en haal een paar keer diep adem. Positieve verhalen lezen helpt vaak ook, of vijf minuten naar grappige foto's kijken. Kortom: zoek een oplossing die voor jou werkt. Zit je door persoonlijke omstandigheden niet lekker in je vel, en voel je dat je privéleven je werkleven beïnvloedt? Bespreek dit dan ook met je leidinggevende. Wie weet kan hij of zij iets voor je betekenen.

2. Wees goed voor anderen

Of je collega’s nu boven- of onderaan ‘de ladder’ staan, behandel ze altijd zoals je zelf ook behandeld wilt worden. En dan hebben we het over beleefdheid, vriendelijkheid, respect, waardering en eerlijkheid. Zo bouw je een fijne reputatie op, die altijd in je voordeel zal werken. Zeker als je binnen het bedrijf promotie wilt gaan maken. Je gedrag zal daarbij waarschijnlijk net zo hard wegen als je cv, begeleidende brief en sollicitatie. Ook wanneer je bij een ander bedrijf wilt gaan werken, is het handig als anderen een positieve referentie geven over hoe vriendelijk, attent en positief je elke dag op je werk bent.

3. Samenwerken en kennis delen

Samenwerken en het delen van ideeën en kennis is een mooie manier om met je collega's te netwerken en hen te laten zien dat je wilt helpen. Door je ideeën met anderen te delen, moedig je ze ook aan om die van hen te delen en wordt de werkplek een creatievere plek.

4. Doe niet aan halfalogen

Aan halfawat? Een halve dialoog! Dat gebeurt wanneer je maar de helft van het gesprek hoort. Bijvoorbeeld doordat je met je telefoon bezig bent of tegelijkertijd een binnenkomende e-mail doorleest. Daardoor kun je niet volledig deelnemen aan het gesprek tussen je collega's. En daarbovenop: het komt ook ongeïnteresseerd over. Wil je een goede indruk maken? Stop dan je telefoon weg: tijdens gesprekken, vergaderingen én als je iemand even gedag zegt. Zo kom je een stuk meer betrokken over.

5. Focus op de oplossing, niet op het probleem

Zorg voor een positieve vibe op de werkvloer. Loop je tegen problemen aan? Dan hoef je die natuurlijk niet voor je te houden, maar probeer zelf met een goede oplossing te komen. Of je werkgever dit nou een goede vindt of niet, het toont in ieder geval aan dat je niet bij de pakken neer gaat zitten, maar oplossingsgericht bent. Een soft skill die veel waard is.

6. Communiceer waar mogelijk face-to-face

Wist je dat 80% van de conflicten op de werkvloer worden veroorzaakt door miscommunicatie? Zo zie je maar weer hoe belangrijk de soft skill communicatie is. Het is niet altijd een optie, maar communiceer face-to-face als dat kan. Dat voorkomt namelijk miscommunicatie. Wanneer je persoonlijk met iemand spreekt, krijg je extra aanwijzingen om de betekenis juist te interpreteren. Denk maar eens aan de toon, de gezichtsuitdrukking, handgebaren en ga zo maar door.

Wanneer je via e-mail of sms met iemand communiceert, ben je natuurlijk volledig op de woordkeuze gericht. En de interpretatie daarvan kan nog weleens anders zijn dan bedoeld. En dat kan zomaar negatieve gevoelens veroorzaken. Zit de ander niet op jouw locatie? Kies dan voor Skype of gewoon bellen. Je denkt misschien sneller te zijn met e-mail, maar in veel gevallen kost het heen en weer mailen voor extra duidelijkheid vaak meer tijd dan elkaar even kort spreken.

Voer je weleens een gesprek waarbij je merkt dat hetgeen je wilt overbrengen niet wordt begrepen zoals jij het bedoelt? Of heb je misschien moeite met luisteren omdat je snel bent afgeleid of een mening hebt over hetgeen de ander je vertelt? Volg dan de online cursus Effectief Communiceren op Travel College. Die duurt in totaal 2 uur en is gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche.

7. Volg het gratis webinar Werken aan je netwerk op Travel College

Netwerken is een werkwoord. Jouw netwerk werkt het beste door het voor je te laten werken, en dat is een kwestie van op het netvlies blijven. Maar hoe zorg je nou dat je wordt onthouden? Wat voor middelen kun je daarvoor gebruiken? En hoe maak je van een eerste ontmoeting een relatie? Miriam Notten geeft je waardevolle tips tijdens het 35 minuten durende webinar ‘Werken aan je netwerk’. Ook dit is helemaal gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche.

Travel College, opgericht door Reiswerk, biedt je trouwens nog veel meer uitdagende en relevante e-learnings, webinars en micro-cursussen. Neem snel eens een kijkje en ontwikkel jezelf vandaag nog!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.