AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

De 10 gouden communicatieregels

12 okt 2019

Communiceren, dat kan toch iedereen? Klopt, maar de grote vraag is hoe goed je daarin bent. Waar de een enorm langdradig met alle denkbare details uit de hoek kan komen, is de ander juist weer veel te kort door de bocht. En wist je bijvoorbeeld dat luisteren belangrijker is dan praten? We hebben 10 gouden communicatieregels die voor iedereen gelden, offline n online. Of je nu een reisadviseur of van de technologie bent.

De 5 regels voor goed luisteren

1. Wees attent

Mensen hebben een instinct voor wie wil luisteren en wie niet. Helaas praten de meesten niet echt mt elkaar, maar tegen elkaar. Hun gesprekken bevatten voornamelijk het woordje 'Ik'. Echt volledig naar iemand luisteren is vandaag de dag helaas zeldzaam.

2. Laat de ander zien dat je luistert

Laat je niet goed merken dat je luistert, dan zal je gesprekspartner denken dat je niet genteresseerd bent. Gevolg: hij of zij wordt oppervlakkiger. En dat is jammer voor jou, want je mist dan de cht interessante, sappige details van het verhaal. Die vertellen mensen je namelijk alleen als ze zich in hun comfortzone bevinden. Maar hoe laat je zien dat je luistert? Bijvoorbeeld door een open lichaamshouding, het maken van oogcontact, te knikken en specifieke vragen te stellen.

3. Toon begrip

Laat zien dat je op dezelfde golflengte zit, dat je echt begrijpt wat er wordt gezegd. Of nog een stapje verder: ook dat wat niet wordt gezegd, maar probeert te worden gezegd. Stel vragen, geef feedback en leef mee met emoties.

4. Oordeel niet te snel

Natuurlijk kun je het oneens zijn met je gesprekspartner, dat maakt het gesprek soms juist extra interessant. Een andere kijk op zaken kan dus gewaardeerd worden, als het maar wel op een juiste manier wordt overgebracht. En dat is niet door de ander meteen het gevoel te geven dat hij of zij helemaal fout zit.

5. Laat stiltes vallen op de juiste manier

Wil je tijdens een gesprek geen stilte laten vallen, dan kan dat best hard werken zijn. Maar soms is die stilte juist goed. Wanneer iets bijvoorbeeld zo belangrijk of schokkend is, dat de beste reactie alleen een waarderende of begripvolle stilte kan zijn. Stilte toont ook acceptatie en creert intimiteit. Zoals de schrijver Aldous Huxley het ooit zei: 'After silence, that which comes nearest to expressing the inexpressible is music'.

De 5 regels voor praten

1. Breng je boodschap op een duidelijke en effectieve manier over

Dit klinkt heel vanzelfsprekend, maar lukt niet altijd. Als je iets gaat zeggen, dan moet het zo duidelijk en beknopt mogelijk zijn. Als mensen het gevoel krijgen dat je bericht verwarrend is of dat je alleen maar praatjes maakt om tijd (of misschien wel schaamte) op te vullen, dan kunnen ze hun aandacht verliezen. Ze kunnen je ook zonde van hun tijd vinden en je voortaan proberen te mijden. Zorg er dus voor dat je daadwerkelijk iets te zeggen hebt voordat je je mond opendoet.

2. Gebruik duidelijke en ondubbelzinnige taal

Vermijd lange, complexe of met jargon gevulde zinnen en houd je boodschap zo duidelijk, eenvoudig en to the point mogelijk.

3. Gebruik non-verbale communicatiemethoden

Denk creatief. Ondersteun en verbeter je boodschap met non-verbale elementen zoals een powerpoint-presentatie of video. Het is veel effectiever om een bericht op verschillende manieren te vertellen, in dit geval zowel via beeld als mondeling.

4. Gebruik herhaling

Wanneer je een lijstje met informatie communiceert, denk er dan aan dat mensen het eerste en het laatste punt het beste onthouden. Daarom, als iets heel belangrijk is, zeg dit dan twee keer: eenmaal aan het begin en eenmaal aan het einde.

5. Check of je boodschap is begrepen

Nadat je een complex of moeilijk bericht hebt verteld, moet je ervoor zorgen dat de boodschap is begrepen voordat je verdergaat of wegloopt. Door je gesprekspartner(s) te laten ‘worstelen’ om het in hun eigen woorden te zeggen, controleer je niet alleen of ze het begrepen hebben, maar versterk je ook dat ze het onthouden.
 
Zo, dat waren ze. En het leuke is: je kunt ze meteen toepassen. We zijn heel benieuwd of deze gouden communicatieregels je zullen helpen in je dagelijkse werk. 

Gratis cursus Effectief Communiceren

In aanvulling op bovenstaande regels hebben we een heel interessante cursus voor je online staan: Effectief Communiceren. Voer je weleens een gesprek waarbij je merkt dat hetgene wat je over wilt brengen, niet begrepen wordt zoals jij het bedoelt? Of heb je misschien moeite met luisteren, omdat je snel afgeleid bent of snel een mening hebt over hetgeen de ander je vertelt? In deze cursus krijg je praktische handvatten om met dit soort situaties om te gaan, waardoor je leert om effectiever te communiceren. Je vindt deze e-learning op www.travelcollege.nl. Hier staan nog veel meer online cursussen, webinars en microlearnings. Allemaal gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Waar en wanneer jij wilt.

 
 
Bron: www.psychologytoday.com
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.