De kracht van zuiver waarnemen ten opzichte van oordelen

Gepubliceerd op: 25-11-2019

“Kijk, staan ze weer te ouwehoeren bij de koffieautomaat”, hoor je je collega oordelend zeggen. Het lijkt misschien tijdsverspilling, maar dat is het niet. Sterker nog: het is noodzakelijk voor een positieve werksfeer. Oordelen hoort daar dan weer niet bij. Toch heeft bijna iedereen dat weleens gedaan. Zéker op de werkvloer. Maar is het eerlijk? Nou, nee. Coach Jocelyn Rebbens komt met een voorbeeld. “Guus loopt de kantjes ervan af” is een oordeel. Maar misschien werkt Guus ’s avonds door, nadat hij de kinderen uit school heeft gehaald, eten heeft gekookt en ze naar bed heeft gebracht. Je mening uiten zonder waardeoordelen, kun je zo doen: “Guus gaat iedere dag om 15:00 uur naar huis en heeft zijn werk niet af. Hierdoor heb ik de indruk dat hij de kantjes ervan af loopt.” Dat is al een stuk eerlijker.
 
Over jezelf oordelen, ook niet doen!
Ook over onszelf hebben we trouwens al snel een oordeel klaar. Zo eentje als: “Ja, dat kan ik niet hoor.” Presentaties houden voor grote groepen mensen bijvoorbeeld. Bij de gedachte alleen al om in de spotlight te staan, breekt het zweet je uit. Maar probeer dat oordeel over jezelf eens te laten varen, en denk aan de positieve punten. Je manager gelooft namelijk wél dat je het kunt, anders zou hij of zij dat nooit aan je vragen. Jocelyn: “Je hebt veel meer sturing op wat je voelt dan je vaak denkt. Iets kan spannend zijn, maar als je even rustig nadenkt, wel ‘te doen zijn’.” Ze werkt dan ook niet voor niets met gedachtegoed uit RET: Rationele Effectiviteitstraining. Dit is een methode om ongewenst gedrag of emoties van jezelf om te buigen naar effectiever(e) gedrag of emoties. Zo laat je je emoties en gedrag niet meteen bepalen door de situatie, maar door je gedachten over de situatie.

Het nut van emoties

Er zijn ook collega’s die bijna nooit oordelen, en vooral bezig zijn het anderen naar de zin te maken. Door bijvoorbeeld veel werk uit handen te nemen en nooit te klagen. Eventuele emoties stoppen ze gewoon weg. Totdat het ze teveel wordt, en er een druppel bij komt die de emmer doet overlopen. Dan ‘ontploffen’ ze ineens. Niet goed inderdaad. Beter zou het zijn wanneer deze personen al eerder hun bevindingen, grenzen en wensen aangeven. Dat is beter voor hen én de collega’s. En die zullen zijn of haar gevoel dan ook veel serieuzer nemen. Een stukje schakelen en relativering dus eigenlijk.
 
De persoonlijke werkrelatie verbeteren
Tip: toon interesse in je collega’s. Vaak vinden mensen dit ongemakkelijk, omdat ze bang zijn nieuwsgierig over te komen. Maar het is juist heel belangrijk. Open vragen stellen kan ervoor zorgen dat je eventuele oordeel als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dan wordt het eigenlijk waarnemen zonder oordelen. Wat ook een band schept: overeenkomsten. Of je nu allebei naar Elba op vakantie bent geweest, net een nieuwbouwhuis hebt gekocht of een puberdochter hebt. Het kan van alles zijn. Die overeenkomsten dragen ook bij aan een goede werkrelatie. Op naar de koffieautomaat dus (maar niet te lang natuurlijkJ)!


 
Bron: www.managementsupport.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.