AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Dertien dingen die je niet moet doen op de werkvloer

18 nov 2019

Vorige week hadden we het over vervelende collega's welke types je allemaal hebt en hoe je het beste met ze om kunt gaan. Maar h, misschien ben je er zelf ook wel een! Dat kun je je natuurlijk niet voorstellen, maar wellicht is het toch handig om onderstaande punten eens te bekijken. Dat zijn namelijk allemaal dingen die je beter niet kunt doen op de werkvloer, omdat collega’s zich anders aan je kunnen gaan irriteren.  

1. Te laat komen

Structureel te laat komen gaat opvallen en irriteren. Inmiddels kennen collega’s het rijtje excuses wel: de bus kwam te laat, ik had een lekke band, de doktersafspraak liep uit, de CV-monteur kwam nog even langs. Etcetera etcetera. Zorg dus dat je altijd op tijd bent, uitzonderingen daargelaten. Iets eerder opstaan kan al een wereld van verschil maken.

2. Negatieve houding

Wanneer je over alles klaagt en zeurt, dan straal je een hoop negativiteit uit. En dat geeft je collega’s niet echt energie. Pas daar dus een beetje mee op, anders denken ze nog dat je het niet naar je zin hebt en je beter op zoek kunt gaan naar een andere baan.

3. Alles beter weten

Zegt je collega A, dan zeg jij dat het B is. Of dat een andere manier van werken beter is dan hoe je collega het aanpakt. Natuurlijk is advies en kennis heel waardevol, maar kijk uit dat je niet ltijd lles beter weet. Vinden anderen bloedirritant.

4. Rommelig zijn

Is je bureau een puinhoop en zet je je vuile kopjes altijd op het aanrecht neer, zodat je collega het in de vaatwasser kan zetten? Misschien aardig bedoeld, maar mensen vinden dit heel vervelend. Rommelig bureau = rommelig hoofd. Dat denken anderen tenminste.

5. Opscheppen

Jaha, nu weten we wel dat je je project enorm goed hebt afgerond of dat je de meeste sales van het jaar op je naam hebt staan. Superknap van je en je mag het best benoemen, maar probeer het er niet elke dag over te hebben.

6. Commentaar geven op iemands uiterlijk

Waarom zou je dit berhaupt doen? Je denkt misschien te helpen door te zeggen dat de nieuwe haarkleur van je collega niet goed matcht met haar huid, zodat ze volgende keer weer gewoon voor bruin kiest. Maar je maakt je collega er alleen maar onzeker mee.

7. Luidruchtig zijn

Ben je gezegend met een harde stem? Probeer die dan een beetje in toom te houden, want het kan collega’s irriteren als je steeds luid met anderen communiceert. Grote kans dat het hen uit hun concentratie haalt. Hetzelfde geldt voor muziek. Wanneer jij hier zin in hebt, dan kun je beter gewoon een koptelefoon opzetten. Oja, loop je vaak heen en weer? Dan kunnen hakken ook een vervelend geluid opleveren.

8. Sociale evenementen ontwijken

Ook al zie je je collega’s al genoeg en ben je na een week wel met ze uitgepraat, probeer toch zo nu en dan bij de bedrijfslunches en –borrels aanwezig te zijn. Anders lijkt het dat je buiten werktijd liever niks met ze te maken wilt hebben, en dat is niet bevorderlijk voor de teambuilding.

9. Vervelende gewoontes

Zoals met je voet tikken op de grond, mompelend een tekst lezen of veel zuchten. Terugkerende gewoontes kunnen voor je collega’s heel irritant zijn.

10. Persoonlijke telefoontjes

Tuurlijk, soms zijn er telefoontjes die onder werktijd even gepleegd moeten worden, omdat die mensen ’s avonds lastiger te bereiken zijn. Zoals je klusjesman of de makelaar. Maar probeer over het algemeen geen privgesprekken op werk te houden, tenzij dat natuurlijk noodzakelijk is.

11. Passief zijn

Jouw werk is af en dus zak je lekker onderuit om een beetje je social media kanalen te checken. Of je slentert wat rond om andere collega’s van hun werk af te houden. Wees actiever. Vraag je manager of je nog iets extra’s kunt doen, of wie weet kun je je collega een handje helpen?

12. Persoonlijke verzorging

Een stinkende collega, daar zit niemand op te wachten. Dus neem een douche en poets je tanden. Wel zo fris.

13. Roddelen

Naast dat het andere mensen kwetst, komt het ook heel onprofessioneel over. Ambieer je een managementfunctie? Dan kun je dit maar beter helemaal niet doen, want geen enkel bedrijf wil een roddelaar op een managementpositie.
  
Wil je nog meer tips over hoe je je het beste kunt gedragen op het werk? Ren van der Heijden en Rienk Stuive schreven er een heel handboek over met 200 ongeschreven regels en wetten in de kantoorjungle.
 
 
 
Bronnen: linden-it.comze.nl

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.