Help! Hoe overleef ik mijn eerste werkdag?

Gepubliceerd op: 17-10-2018

Je kunt je geluk niet op, want je zag een tijdje geleden een leuke vacature in de reiswereld en bent aangenomen bij dat ene reisbedrijf waar je zo graag voor wilt werken. Een nieuw avontuur, en dat is altijd weer spannend. Vooral die eerste dag, die voor je gevoel misschien verdomd veel lijkt op die eerste dag op de middelbare school. Al die nieuwe mensen, en geen enkel idee van wat er allemaal op je af gaat komen. Je vindt het vooral belangrijk om een goede eerste indruk op je collega’s te maken. En dat begrijpen we maar al te goed, want wat mensen als eerste over jou denken, is belangrijker dan je misschien verwacht. Het zal onder andere van invloed zijn op je toekomst bij het bedrijf. Om je voor te bereiden op deze grote stap, geven we je graag advies hoe je het meeste uit je eerste werkdag kunt halen.

1. Smile!

Een oprechte glimlach zal laten zien dat je enthousiast bent om bij het bedrijf te mogen werken. Houd ook rekening met sociale signalen van je collega's. Reageer op hun toon en lichaamstaal en pas jezelf daarop aan. Een vriendelijke houding en het glimlachend begroeten van nieuwe collega's zal je helpen om op te vallen.

2. Arriveer vroeg en vertrek laat

Dat je op tijd moet zijn voor je werk, dat snapt iedereen. Maar wil je een extra positieve indruk maken, wees dan wat eerder aanwezig dan je collega’s. Voorkom te laat komen en calculeer wat vertraging in. Houd rekening met een bus die wat later kan komen, file onderweg of het moeilijk kunnen vinden van een parkeerplek. Vergeet ook niet je wandeltijd voor het laatste stukje naar kantoor. Voor je het weet moet je het toch nog even op een rennen zetten. Ook is het aan te raden om aan het einde van je eerste werkdag als een van de laatste mensen te vertrekken. Houd daarnaast de kantoorcultuur goed in de gaten, zodat je een idee krijgt wat ‘normaal’ is qua aankomen en weggaan.

3. Wat trek je aan?

Wat doe je aan? Je wil stijlvol voor de dag komen, niet uit de toon vallen en je prettig voelen in je outfit. Voor de eerste werkdagen is het verstandig om op safe te spelen. Zonder uitspattingen en liever ietsje overdressed dan underdressed. Zo laat je zien dat je een positief beeld van je bedrijf wilt vertegenwoordigen. Als het goed is, heb je tijdens je sollicitatie al kunnen zien wat de mensen in een vergelijkbare positie dragen. Is dit niet het geval? Vraag dan gerust je manager wat geschikte kleding is.

Tot slot een tip die goed is om aan te denken bij je eerste werkdag. Als je zenuwachtig bent is het heel normaal dat je wat meer gaat zweten. Een frisse douche en goede deodorant vooraf zijn daarom een must.

4. Wees zelfverzekerd bij het introduceren van jezelf

Zelf het initiatief nemen om jezelf voor te stellen aan iedereen die je ontmoet, zal niet alleen een goede indruk achterlaten, maar ook je zelfvertrouwen vergroten. De eerste indruk is belangrijk, en op je eerste dag zul je veel van je naaste medewerkers ontmoeten. Het is van belang om zoveel mogelijk handen te schudden. Laat anderen weten dat je beschikbaar bent om te helpen en dat je ernaar uitkijkt om met hen samen te werken. Het klinkt misschien wat overdreven, maar het toont aan dat je een teamplayer bent. Ook zal het in je hele carrière winst opleveren door je netwerk uit te breiden. Maar het belangrijkste advies is: wees jezelf.

5. Zorg dat je genoeg weet over het bedrijf

Wees voorbereid op een intelligent gesprek over het bedrijf, vooral met je nieuwe baas. Grote kans dat je je al behoorlijk hebt ingelezen voor je sollicitatiegesprek, maar zorg ervoor dat je bepaalde punten, zoals de doelen, waarden, producten en concurrenten, voor je eerste dag weer even oppoetst. Natuurlijk wordt er vast niet van je verwacht dat je het vakjargon van de onderneming al kent. Om die te leren kennen, is het trouwens handig om altijd je oren open te houden, en een notebook bij te houden om (nieuwe) informatie op te schrijven.

6. Luister en stel vragen

Het is volkomen normaal dat je eerst nog wat onzeker bent over je rol en over de processen van het bedrijf. Iedereen heeft een eerste dag gehad en iedereen heeft hulp nodig. Voel je dus vooral niet bezwaard als je vragen hebt. Begrijp je niet helemaal wat je manager nou precies van je wilt? Stel dan vragen totdat het wél duidelijk is. Of voer alvast een deel uit en vraag hem of haar: ‘Is dit wat je bedoelt?’ Luister goed naar feedback, schrijf deze desnoods op, en maak op basis daarvan aanpassingen. Laat zien dat je jezelf snel kunt verbeteren. 

Ben je gaan werken in de reisbranche en heb je die eerste dag een momentje over?  ​Meld je dan meteen aan op Travel College en volg de gratis online cursussen Effectief Luisteren en Effectief Doorvragen op www.travelcollege.nl. Een nieuw online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche.

7. Focus op een paar kleine overwinningen

Op de eerste werkdag wordt er gelukkig niet van je verwacht dat je de meest complexe problemen van het bedrijf oplost. Concentreer je in plaats daarvan op iets kleins, iets dat je misschien kunt voltooien en waarmaken. Te denken valt aan de logica in een spreadsheet, of het toevoegen van een extra PowerPoint-dia om de hoofdpunten van het verhaal van de presentatie nog eens op te sommen. Houd in gedachten dat een kleine overwinning op je eerste dag je zelfvertrouwen zal vergroten, en het respect van je collega's zal verdienen.

8. Stuur een bedankje naar degenen die je die dag hebben geholpen

Zeker op je eerste dag is het fijn als collega’s zich over je ontfermen. Misschien helpt de een je met de technische instellingen van je computer, en laat de ander je de kantine zien. Wat ze ook voor je gedaan hebben, stuur ze een persoonlijk mailtje met een bedankje daarvoor. Iets dat niet vaak wordt gedaan op een eerste dag, maar je zult zien dat het erg gewaardeerd wordt! De impact van "dank je wel" blijkt namelijk groter dan je denkt, lees er hier meer over.
 
Tot slot, houd dit in je achterhoofd: een eerste dag bij een organisatie is voor iedere nieuweling een spannende gebeurtenis. Helemaal niet gek dus als je een tikkeltje nerveus bent. We wensen je veel succes en ook plezier op je eerste werkdag!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.