AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Hybride werken: 10 tips voor managers

08 jun 2021

Sinds de coronacrisis werken we meer thuis dan ooit. De verwachting is dat reisbedrijven in de toekomst hybride blijven werken. Dat kan thuis of op kantoor zijn, maar ook ergens anders. Eigenlijk bepalen de activiteiten waar je (het beste) werkt. Zo zijn sociale en creatieve activiteiten ideaal om op kantoor te doen. Het kantoor wordt hiermee dus eigenlijk d plek voor sociale ontmoetingen met collega’s en zakelijke relaties. Werkzaamheden die je voornamelijk alleen doet achter de computer, kunnen ‘gewoon’ vanuit huis. Hybride werken vraagt ook om een ander soort management. Managers moeten namelijk meer de rol van verbinder op zich gaan nemen. We geven je 10 tips om hybride werken zo goed mogelijk te organiseren als manager.

1. Laat medewerkers zelf bepalen waar en wanneer ze werken
Maar dan natuurlijk wl in goed overleg met collega’s. Het is namelijk noodzakelijk dat je van elkaar op de hoogte bent wie wanneer bereikbaar is. Ook in verband met vragen en overleg. Waar iedereen werkt kunnen ze grotendeels zelf beslissen, omdat medewerkers nu eenmaal het beste weten op welke plek zij goed functioneren.

2. Communiceer je verwachtingen
Het is belangrijk dat je als manager goed de verwachtingen communiceert: welke resultaten moeten worden behaald, en wanneer? Houd minimaal een keer per week een meeting met het team. Zo kunnen jullie de voortgang en de knelpunten bespreken, en weet iedereen hoe het ervoor staat.

3. Wat speelt er zoal binnen en buiten je organisatie?
Zorg ervoor dat je weet wat er allemaal speelt. En dan hebben we het over ontwikkelingen binnen n buiten je reisorganisatie. Denk aan jullie klanten, maar ook op maatschappelijk gebied. En laten we je collega’s niet vergeten: hoe werken ze samen in het team, en wat doen ze zoal om hun vak nog beter uit te oefenen?
 
4. Doorbreek de status quo
Gaan dingen gewoon al jaren zo? Probeer ze eens te doorbreken met vernieuwingen die die leiden tot verbetering. Vraag je collega’s of ze onlangs nog een nieuwe cursus of opleiding hebben gevolgd, of daar interesse in hebben. Probeer vaste gewoontes met elkaar te doorbreken door nieuwe manieren van werken.
 
5. Stimuleer veel onderling contact
Vanuit andere locaties werken klinkt allemaal zo goed, maar het brengt helaas ook nadelen met zich mee. Het gebrek aan contact bijvoorbeeld. Waar je op kantoor snel tussendoor even een informeel praatje met elkaar hebt, is dat nu veel minder het geval. Meestal spreek je elkaar alleen tijdens het videobellen, en dat blijft dan vaak formeel omdat je daarna alweer door moet naar de volgende videomeeting. Ook misverstanden ontstaan sneller wanneer je minder contact hebt met elkaar. Dus stimuleer het onderlinge contact. Ook voor het delen van kennis en ervaring, dat goed is voor de wendbaarheid en ontwikkeling van de reisorganisatie.
 
6. Evenwichtig beoordelen en belonen
Waar ‘vroeger’ misschien veel werd gekeken naar het aantal uren dat iedereen op kantoor werkte, is het bij hybride werken veel meer gericht op de resultaten die zijn behaald. Het gaat dus vooral om de output die je met iedere medewerker afspreekt. De promotiekansen en secundaire arbeidsvoorwaarden horen gelijk te zijn voor degenen die op kantoor en thuis werken.
 
7. Beter (video)bellen dan chatten en mailen
Communiceren via e-mail of chat kan soms nt anders overkomen dan dat je elkaar ziet of hoort. Je mist de non-verbale signalen. Fysieke ontmoetingen hebben dan ook de voorkeur. Werk je op een andere locatie, dan is (video)bellen een aanrader. Zo zie en hoor je elkaar, en het is goed voor de binding in het team.
 
8. Toegang tot informatie en documenten
Zorg ervoor dat je medewerkers bij alle informatie en documenten kunnen die ze nodig hebben. Zet ze bijvoorbeeld in een documentmanagementsysteem in de cloud, zodat er in het team goed samengewerkt kan worden. Zo deelt iedereen ook gemakkelijker informatie.
 
9. Houd de teamspirit erin
Om de teamspirit erin te houden, is het belangrijk dat er af en toe fysieke ontmoetingen zijn. Denk aan virtuele lunches en borrels. Of wat dacht je van samen buiten wandelen? Dat is ook nog eens gezond en goed voor de creativiteit.
 
10. Vertel de nieuwste ontwikkelingen
Wanneer medewerkers thuis werken of op een andere locatie dan kantoor, dan horen ze niet de nieuwtjes in de wandelgangen. Ze zijn daardoor dan ook afhankelijk van wat jij ze als manager vertelt. Zorg ervoor dat ze geregeld op de hoogte worden gesteld van de nieuwste ontwikkelingen en plannen. Zo weten ze wat er speelt, en hebben ze echt het gevoel dat ze erbij horen.

 
Bron: 
Trends in HR

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.