Werk jij in de reisbranche? Laat ons je wensen en behoeften weten als input voor onze workshops, meetings en Travel College. Vul de korte vragenlijst hier in.

Kantoorpolitiek: 9 tips om hier slim mee om te gaan

17 sep 2019

Kantoorpolitiek kom je in elk bedrijf tegen. Ok in reisorganisaties. Wat het inhoudt? “Het is de kunst van het benvloeden en manipuleren van de gang van zaken in een organisatie, via informele lijnen van macht en invloed, gericht op bepaalde doelen” aldus leren.nl. Iedereen heeft immers eigen belangen op de werkvloer, of dat nou een promotie is of het mogen deelnemen aan een mooi project. Klinkt het je bekend in de oren, en zou je hier graag op een slimme manier mee om willen gaan? We geven je graag wat tips.

1. Analyseer het organigram

Hoe zit de organisatie in elkaar? En dan bedoelen we niet de formele organisatiestructuur, maar hoe het er cht aan toe gaat. Dus leun eens even achterover en observeer de dagelijkse gang van zaken. Zo breng je de politieke macht en invloed in je organisatie in kaart, in plaats van de rang of functie van mensen. Stel jezelf vragen als: Wie zijn de echte benvloeders?, Wie heeft autoriteit, maar neigt het niet uit te oefenen?, Wie wordt gerespecteerd?, Wie verdedigt of begeleidt anderen? en Wie is het brein achter het bedrijf?

2. Begrijp het informele netwerk

Als je eenmaal weet waar de macht en invloed ligt, is het tijd om de interacties en relaties van mensen te onderzoeken om de informele of sociale netwerken te begrijpen. Let goed op (maar discreet en respectvol) om erachter te komen wie met wie overweg kan en wie het moeilijker vindt om met anderen om te gaan. Merk op of connecties gebaseerd zijn op vriendschap, respect of iets anders. Probeer ten slotte te achterhalen hoe invloed tussen de partijen stroomt en of er persoonlijke conflicten zijn of misschien wel gevallen van pesten. Wie van je collega’s krijgt extra veel voor elkaar, en naar wie wordt aandachtig geluisterd? Bekijk eens hoe ze dat voor elkaar krijgen, wie weet leer je daar iets van. Vraag je zo nu en dan ook af wat de belangen van de ander zijn.

3. Laat je niet uit het veld slaan

Op het werk zijn er vaak problemen waarover we weinig controle hebben. Roddelen en klagen zijn veel voorkomende reacties op deze gebeurtenissen. Maar wat bereik je daar nu eigenlijk mee? Inderdaad, meestal niks. In plaats van je slachtoffer en boos te voelen over de situatie, concentreer je je op de dingen die je kunt doen om de situatie te benvloeden. Zo versla je het gevoel van hulpeloosheid en kom je een stuk sterker over. Bedenk gewoon: je hebt gedaan wat je kon. Beperkingen zijn overal op de werkplek; met deze aanpak zal je baas je ook gaan waarderen als iemand die begripvol en positief is.

4. Kies geen kant

In de kantoorpolitiek is het mogelijk om vast te zitten tussen twee machtsfiguren die op gespannen voet staan met elkaar. Je merkt dat je heen en weer wordt geslingerd terwijl ze elkaar proberen te slim af te zijn, en hun eigen positie willen verdedigen. Je kunt ze niet zover krijgen dat ze het eens worden over een gemeenschappelijke beslissing. Concentreer je in dergelijke gevallen op de bedrijfsdoelstellingen en sta niet aan de kant van een van beide. Ook niet als je de een beter vindt dan de ander. Zorg voor open communicatie tussen alle partijen, zodat niemand kan beweren: ‘Dat heb ik niet gezegd’. Door geen partij te kiezen, bouw je vertrouwen op bij beide partijen. Dat helpt om de afspraken constructief te houden en jullie te concentreren op de bedrijfsdoelstellingen.

5. Word niet persoonlijk

In kantoorpolitiek word je soms wel eens boos op mensen. Is helemaal niet gek. En misschien voel je wel de drang om die persoon eens even een lesje te leren. Niet doen. Mensen hebben de neiging zich momenten te herinneren dat ze vernederd of beledigd zijn. Zelfs als je de discussie wint en je je er zelf echt goed bij voelt, dan betaal je de prijs later als je hulp van deze persoon nodig hebt. Want: What goes around comes around, vooral op de werkvloer. Een andere reden om je geduld te bewaren, is je loopbaanontwikkeling. Steeds vaker gebruiken organisaties 360 graden beoordelingen. Als andere managers of collega's je zien als iemand die moeilijk is om mee te werken, dan helpt dat je niet om verder te komen binnen het bedrijf.

6. Probeer de ander te begrijpen, voordat je zelf wordt begrepen

De reden dat mensen zich niet gerechtvaardigd voelen, is onder andere omdat ze zich onbegrepen voelen. Instinctief zijn we meer genteresseerd om de ander ons te laten begrijpen, dan om de ander eerst te begrijpen. Topmanagers en bedrijfsleiders hebben geleerd deze drang te onderdrukken. Verrassend genoeg is proberen om de ander te begrijpen een zeer ontwapenende techniek. Als de andere partij eenmaal denkt dat je begrijpt waar hij voor staat, dan zullen ze zich minder defensief voelen en openstaan om jou ook te begrijpen. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt voor open communicatie om tot een oplossing te komen die beide partijen kunnen accepteren.

7. Win-Win situatie

Zoals eerder vermeld, ontstaan politieke conflicten vanwege tegenstrijdige belangen. Misschien wordt ons geleerd dat om te winnen, iemand anders moet verliezen. Omgekeerd zijn we bang om iemand anders te laten winnen, omdat dit voor ons verliezen betekent. In het bedrijfsleven en op het werk hoeft dat niet het geval te zijn. Leer denken in termen van ‘hoe kunnen we allebei uit deze situatie winnen?’ Dit vereist dat je eerst het perspectief van de andere partij begrijpt en wat er voor hem in zit. Bekijk vervolgens wat er voor jou in zit. Streef ernaar een oplossing te zoeken die voor beide partijen acceptabel en voordelig is. Mensen houden er gewoon niet van om te verliezen. Je kunt een of twee keer met win-lose-tactieken wegkomen, maar al heel snel zul je merken dat je daarmee geen bondgenoten op de werkplek wordt. Win-win denken is een duurzame strategie die alleen maar voordelen kent.

8. Help je collega’s en wees sociaal

Probeer je collega’s te helpen als ze dit prettig vinden. Het zorgt niet alleen voor een fijne werkrelatie, maar ook voor een stukje goodwill. Mocht je in de nabije toekomst zelf hulp nodig hebben, dan is de drempel een stuk lager daar om te vragen. En wie weet steunen je collega’s je al uit henzelf. Richt je niet alleen op collega’s die je aardig vindt, maar ook op anderen waar je wat aan kunt hebben. Vergroot je zichtbaarheid en toon interesse in anderen. En zorg daarbij dat je oprecht en positief overkomt. Zo zullen zij je eerder iets gunnen en bereik je je professionele doelen misschien wel een stuk sneller.

9. Draagvlak

Heb je een plan wat je graag wilt presenteren en uitvoeren? Ga dan van tevoren even bij wat mensen langs die invloed hebben in de organisatie. Vraag ze wat ze van je plan vinden, en sta open voor feedback. Omdat je hen bij je plan betrekt, voelen ze zich hier meer mee verbonden. Dit maakt de kans groter dat ze je plan steunen wanneer je dit officieel presenteert.
 
Met deze tips sta je een stuk sterker in je schoenen in de kantoorpolitiek. Komt er toch een moment dat het bloed onder je nagels vandaan wordt gehaald? Bijvoorbeeld omdat er over je wordt geroddeld of omdat je je gemanipuleerd voelt? Blijf rustig en houd je gedrag onder controle. Probeer altijd professioneel te reageren, dan kom je sowieso sterk over.



Bronnen: banninckcoaching, mindtools, managementsupport, leren.nl, lifehack

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.