Last van werkstress? Met deze 19 tips ontspan je tijdens je werk!

Gepubliceerd op: 13-11-2018

Momenteel heeft meer dan 14% van de werknemers tussen 25 en 65 jaar burn-out klachten, zo blijkt uit cijfers van het CBS. En dat percentage stijgt nog steeds. Vaak zijn werknemers te laat met het signaleren van stressklachten, terwijl ze achteraf veelal zeggen dat ze het eigenlijk wel aan voelden komen. Onder andere door hoofdpijn, nekpijn en hartkloppingen. Maar ook het gevoel van woede (waarbij je niet weet waarom) en vergeetachtigheid zijn rinkelende alarmbellen. Een burnout hoeft natuurlijk niet alleen door werk te komen: ook je sociale leven kan een enorme energievreter zijn. En af en toe stress op je werk hoeft helemaal niet erg te zijn, zolang je je lichaam maar de kans gunt om weer op te laden.
 
Van 12 tot en met 15 november wordt voor de vijfde keer de Week van de Werkstress georganiseerd. Dit jaar staat de week helemaal in het teken van preventie en werkplezier. Kom jij geregeld gespannen thuis van je werk? We hebben een aantal tips voor je om minder stress te ervaren op je werk.

1. Maak voordat je naar huis gaat een planning voor de volgende dag.

​Zo kun je je werk beter loslaten als je huiswaarts gaat, en hoef je ’s avonds en ’s nachts niet steeds te denken aan wat je de volgende dag allemaal moet doen. Schrijf dus alles op om je hoofd leeg te maken.

2. Begin de dag met een klein en makkelijk klusje.

De afronding daarvan geeft meteen een goed gevoel én energie: ‘Zo, de eerste taak van de dag kan ik afstrepen, op naar de volgende.’ Vervolg met het rotste klusje dat je vandaag moet doen. Anders zit je daar de hele dag tegenaan te hikken en dat kost een hoop (negatieve) energie. ​Bewaar de taken waar je niet veel bij hoeft na te denken voor het einde van de dag. Grote kans namelijk dat je energie tegen die tijd een stuk lager is dan in de ochtend, en dat je ook minder scherp en geconcentreerd bent.

3. Trakteer jezelf na elke taak op een micropauze

​Maak bijvoorbeeld een wandelingetje naar de koffiecorner voor waar je maar zin in hebt. Zo maak je meteen even je hoofd leeg. Onderzoek wijst uit dat als je elke 90 minuten even een korte break houdt, dit je stresslevel verlaagt en je energie verhoogt.

4. Zet de pop-up uit en check je mail 3 x per dag

​Voel je je hartslag verhogen als je steeds een pop-up van een nieuwe e-mail in je beeldscherm ziet verschijnen? En voel je dan de drang om hem meteen te openen om te zien of iemand iets van je wil? Zet de pop-up uit en check je mail 3 x per dag. Dat geeft rust in je hoofd, en zo kun je je beter concentreren op dat waar je nu mee bezig bent.

5. Werk eens een dagje thuis

Heb je veel werk te doen waarbij je je goed moet concentreren? Probeer dan een dag thuis te werken. Door een paar uur te werken zonder te worden afgeleid, kun je efficiënter werken en ontspannen raken. Een dagje thuis werken kan het te harde werken tegengaan, omdat er minder afleiding is van collega’s, die om hulp komen vragen, waardoor je rustiger en meer ontspannen kan werken.
 

6. Probeer minder te multitasken.

Doe je steeds even iets tussendoor omdat een collega je hulp nodig heeft, of omdat je bang bent het te vergeten? Als het kan, niet doen! Dat multitasken kost veel energie en tijd, omdat je uit je concentratie wordt gehaald. Ga je daarna weer verder met je werk waar je mee bezig was, dan moet je er opnieuw weer even inkomen.

7. Plan jezelf niet 100% vol

Ben je bezig met je to-do list voor vandaag? Plan jezelf niet 100% vol, want je zult altijd zien dat er dingen tussendoor komen, waardoor jij je lijstje aan het einde van de dag niet helemaal afkrijgt. En dat heeft als gevolg dat je geen voldaan gevoel aan je dag overhoudt.

8. Ga even naar buiten tijdens je pauze

Tussen de middag even naar buiten geeft rust en energie. Je beweegt én zet het denkproces weer in gang. Daarnaast zorgt de frisse buitenlucht voor een nieuwe dosis energie en kan het je onverwachte inspiratie geven. Ofwel frisse lucht doet wonderen!

9. Zeg vaker "nee"

Het is natuurlijk een compliment als je veel verantwoordelijkheid krijgt van je manager, die veel aan jou overlaat. Of mensen je bij allemaal projecten willen betrekken. Maar pas wel op dat je niet teveel over de schutting gegooid krijgt. Is dit wel langdurig het geval? Soms schuilt de oplossing in één enkel woord: nee. Als je weet dat dit moeilijk voor je is, vraag dan even of je erover mag nadenken. Vervolgens geef je dit antwoord dan later op de dag of op een volgende werkdag. Dit geeft meer ruimte in je planning en leidt tot minder stressvolle situaties.

10. Probeer thuis niet meer je e-mail te checken.

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer thuis niet meer je e-mail te checken. Als iets echt spoed heeft, dan word je vast wel gebeld. Wat niet wil zeggen dat je altijd je telefoon bij de hand moet houden voor het geval dat.

11. Neem even de tijd voor je ademhaling

Want letten op je ademhaling is een van de beste ‘medicijnen’ om stress te verminderen. Het brengt je terug naar het moment en ook stimuleer je hiermee het gedeelte van je zenuwstelsel dat zorgt voor ontspanning en herstel.

12. Ruim je bureau op

Vast iets waar je aan het einde van je werkdag geen zin in hebt, maar ruim je bureau op. Daarmee start je je volgende werkdag net even wat fijner. Want chaos op het bureau geeft chaos in het hoofd. Waar zijn die aantekeningen die je gisteren op papier had gezet toen je met een klant aan het bellen was? Als je je bureau opruimt aan het eind van de dag, begin je de volgende dag met een schoon bureau. Dit geeft rust. De dag beginnen met een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd.

13. Plan een vakantie in.

Doe je dit niet, dan ligt het risico op de loer dat het er niet van komt, want er is altijd wel werk te doen. Een vakantie plannen zorgt ook voor voorpret en dus energie. En dan weet je tenminste zeker dat er een periode aankomt dat je weer even helemaal kunt opladen.

14. Zorg voor een lachmoment.

Is hard werken de norm bij jou op kantoor? Om stress te verlagen kan het beste een gezellige sfeer worden gecreëerd waar genoeg gelachen wordt. Lachen is namelijk het beste medicijn tegen stress. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat lachen stress vermindert, omdat lachen je hartslag verlaagt en de lichamelijke stressreactie vermindert. Dus lees zelf even op internet iets grappigs of vertel iets leuks aan een collega. Lachen zorgt voor meer ontspanning dan je denkt.

15. Zoek een plekje waar je even ongestoord kunt werken 

Heb je een taak waar je geconcentreerd aan moet werken? Zorg dan dat collega’s je even niet kunnen storen. Want ook een korte vraag tussendoor haalt je uit je concentratie, terwijl je misschien net zo lekker bezig was. Dus: zoek een plekje waar je even ongestoord kunt werken.

16. Eet gezond!

​Die heb je vast al tig keer gehoord, maar het helpt echt. Waar een pizza energie vreet, zorgt een gezonde maaltijd juist voor energie zodat je lichaam weer kan opladen na een dag hard werken. Te weinig eten kan trouwens een lage bloedsuikerspiegel veroorzaken, die je onzeker en prikkelbaar maakt. Teveel is ook geen aanrader, want daar word je juist weer slaperig van. We raden dan ook aan om frequent een kleine maaltijd te eten. Daarmee help je je lichaam om je bloedsuikerspiegel evenwichtig te houden, en je energielevel te verhogen.

17. Sport voor, tijdens of na werk

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dit gezegde geldt al sinds de oudheid en is nu relevanter dan ooit. Door voor, tijdens of na het werk hard te lopen of iets anders lichamelijk actiefs te doen, maak je de geest leeg en reset je jezelf. Met een fit lichaam ben je scherper op werk en presteer je beter.

18. Zorg voor voldoende nachtrust 

Het is heel verleidelijk om na een dag hard werken op de bank te ploffen en er tot 0:00 uur niet meer van af te komen. Omdat je eindelijk wat tijd voor jezelf hebt, en eigenlijk geen puf hebt om de weg naar je bed te bewandelen. Maar doe het toch maar, want dan word je een stuk fijner wakker. Voldoende nachtrust zorgt voor een wereld van verschil, qua energie dan.

19. Last but not least: zorg voor een goede werk/privébalans.

En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want daar ligt eigenlijk het grote gevaar van een burnout: dat je álles wil. Een carrière, een druk sociaal leven en tussendoor ook nog sporten. Als je daar geen goede balans in vindt, raakt je lichaam op een gegeven moment uitgeput. Kun je wel wat tips gebruiken? Volg dan onze gratis online cursus Balans werk/privé op Travel College.

Heb jij moeite om je dagelijkse activiteiten efficiënt en realistisch in te plannen? Met de online cursus Timemanagement van Travel College krijg je praktische handvatten om zo goed mogelijk met je tijd om te gaan. En dat scheelt weer een hoop stress. De cursus is gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Meer weten? Kijk hier voor meer informatie of meld je snel en gemakkelijk aan.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.