Mentale Veerkracht: het medicijn tegen werkstress

Gepubliceerd op: 16-11-2021

Het is de Week van de Werkstress. Dit jaar is het thema Mentale Veerkracht. Een belangrijk onderwerp waar steeds meer werkgevers en werknemers mee te maken hebben, vooral in deze fase van de coronapandemie. Want hoe zorg je voor mentale veerkracht binnen je organisatie? En hoe kan je het verbeteren? Wij geven je hier alvast 5 tips.

1. Neem af en toe even een break
Tegenwoordig lijkt het alsof je als manager altijd maar ‘aan’ moet staan. Deadlines, calls, extra projecten, er zijn altijd weer redenen om net wat langer of harder door te moeten werken. Terwijl uit onderzoek blijkt dat altijd maar harder werken niet effectiever is. Het zoeken naar de juiste balans tussen werk en ontspanning is juist belangrijk en levert je uiteindelijk meer resultaat op. Durf dus gewoon een middag vrij te nemen of klap je laptop gewoon om 5 uur eens dicht.

2. Leef gezond
Het klinkt als een cliché, maar toch is het waar. De makkelijkste manier om meer weerbaarheid te krijgen (zakelijk en privé) is om gezond te leven. Zoveel onderzoeken laten zien dat veel bewegen, goed slapen en gezond eten een positieve invloed heeft op je eigen mentale weerbaarheid. Onderzoek laat zien dat de productiviteit van werknemers met 10 tot 15% omhoog gaat als ze gezonder leven. (bron: HR Praktijk)

3. Plan je agenda niet vol
Je ziet het vaak gebeuren, managers waarmee je bijna geen meeting kunt plannen omdat ze al helemaal vol zitten. Het lijkt misschien alsof ze ‘lekker druk’ zijn, maar ondertussen heeft het een slechte invloed op de productiviteit. Want wanneer kan je dan een meeting voorbereiden? En je mail beantwoorden? Precies, meestal gebeurt dat tijdens de meeting zelf. Dat moet natuurlijk anders. Zorg daarom dat je na elke meeting even een kwartier tot een half uur vrij neemt. Daardoor kan je even andere zaken oppakken, voorbereiden of gewoon heel even opladen voor het volgende gesprek.

4. Weet op tijd in te grijpen
Je ziet het soms gebeuren; medewerkers vergeten dingen, reageren verstrooid of hebben snel last van oplopende emoties. Dit gebeurt niet alleen zakelijk maar ook privé. Mensen zijn snel geïrriteerd, ontevreden, slapen slecht en krijgen soms ook nog eens fysieke klachten zoals rugpijn. Een groep waarbij je dit vooral ziet zijn de ‘insecure overachievers’, de vaak jonge millennial die altijd voor het hoogst haalbare wil gaan, terwijl soms een stapje minder ook prima is. Managers kunnen worden getraind om dit soort risico’s te herkennen. Zorg dan ook dat er op tijd wordt ingegrepen voor het te laat is.

5. Blijf praten
Iedere medewerker is anders. De een gaat fluitend door zijn dagelijkse beslommeringen en de ander heeft er veel meer moeite mee. Dit heeft ook een effect op de werkvloer. Krijg je mensen makkelijk mee? Zijn ze innovatief en flexibel of juist terughoudend? Door het gesprek aan te gaan met je medewerkers krijg je een duidelijker beeld van ieders situatie. Misschien spelen er thuis dingen, of voelen ze zich vooral niet gehoord door anderen. Door open hoe-en-wat vragen te stellen beoordeel je iemand niet te snel en voelt de medewerker zich ook meer op zijn gemak. Weet ook wanneer je als manager niet verder kunt helpen. Als er problemen zijn die vragen om een specialisme moet je ook eerlijk zijn en even een stapje terug doen. Je bent natuurlijk de manager uiteindelijk en niet de trainer, psycholoog of diëtist. Net als bij vele andere veranderingen geldt ook hier: neem er de tijd voor maar stel ook duidelijke doelen.

Travel College
Wil jij met het onderwerp Mentale Veerkracht aan de slag? In november is Versterk je mentale veerkracht de module van de maand op Travel College. Een boeiende webinar met praktische en simpele tips over hoe je jezelf in lastige tijden weer het positieve kan laten inzien en weer positieve energie kan krijgen. Je volgt de webinar via Travel College.

Bron: HR Praktijk 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.