Reboarding – Neem je medewerkers mee in de veranderingen

Gepubliceerd op: 09-11-2021

Bij grote verandertrajecten, zoals een herstructurering van de organisatie, een nieuwe manier van werken of re-organisatie, verandert het verhaal van je organisatie. Door corona zijn veel (reis)organisaties genoodzaakt geweest om te kijken naar de organisatiestructuur en hebben, waar nodig, aanpassingen gedaan. Wanneer er sprake is van een grote verandering binnen jouw organisatie, is het belangrijk dat er rekening gehouden wordt met het feit dat medewerkers moeten wennen aan deze nieuwe situatie. Medewerkers hebben tijd nodig om zich aan te passen en het is heel belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de emoties, behoeften en wensen van de medewerkers.

Grootschalige veranderingen hebben grote impact. Geef daarom net wat extra aandacht aan de alignment van medewerkers. Een effectief reboardingsprogramma kan daarbij helpen. In dit programma is het verstandig om je huidige medewerkers als nieuwe medewerkers te beschouwen en hen, net als bij een onboardingstraject, opnieuw kennis te laten maken met de nieuwe (veranderde) organisatie.
Een goede begeleiding tijdens deze transitie is daarbij van essentieel belang. Breng de behoeften van je medewerkers in kaart en zorg ervoor dat ze gehoord worden. Met de juiste informatie en ondersteuning zorg je ervoor dat medewerkers betrokken blijven, weten waar de organisatie naar toe gaat en hoe ze een actieve bijdrage kunnen leveren. Ga met je medewerkers in gesprek over hoe zij deze verandering voor zich zien en ervaren.

Investeer in een reboardingsprogramma waarin je alle medewerkers meeneemt in het nieuwe verhaal en ondersteun ze tijdens de verschillende fases. Een duidelijke communicatie is erg belangrijk; wat verwacht je van je medewerkers en wat verwachten zij van de organisatie. Plan een concreet moment wanneer de reboarding van start gaat en maak hier een speciaal moment van, bijvoorbeeld door het organiseren van een teamdag of een live webinar. Zorg voor een gevoel van verbinding zodat de medewerkers zich ook na de veranderingen verbonden voelen met het team en de organisatie.

5 tips voor een goede reboarding op een rijtje

1. Houd rekening met de emoties van medewerkers
Zorg dat je inzicht hebt in de emoties, wensen, behoeften en ervaringen van medewerkers en stem daar je communicatie op af.

2. Wees bewust van de verandercurve
Directie en management zijn als eerste op de hoogte van de veranderingen. Wees ervan bewust dat medewerkers de veranderingen later horen en nog tijd nodig hebben om aan te passen voordat ze een actieve bijdrage kunnen leveren.

3. Zorg voor een geïntegreerde aanpak om medewerkers zo snel mogelijk succesvol te laten zijn.
Net als het onboardingsprogramma is het reboardingsprogramma onderdeel van de employee journey. Als alle communicatie- en HR-activiteiten tijdens de reboarding elkaar versterken, draagt dit bij aan een snelle acceptatie van de verandering en een actieve bijdrage aan de nieuwe situatie.

4. Reboard alle medewerkers
Een nieuwe organisatie bouw je samen, neem daarom alle medewerkers mee. Ook de medewerkers waarvoor de verandering minder impactvol is. Een gezamenlijke reboarding zorgt ook voor verbinding tussen de medewerkers.

5. Zorg voor een goed vervolg
Neem het nieuwe verhaal mee in alle contactmomenten. Breng met de employee journey de pijnpunten in kaart en maak een plan voor de korte en lange termijn.
 
Veel succes!
 
Bron:
Skillstown / De employee journey

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.