Waardoor ontstaat een burn-out, en hoe voorkom je ‘m bij je collega’s? Vijf tips!

Gepubliceerd op: 04-03-2021

Het aantal burn-out klachten groeit al sinds 2014. Vaak wordt gedacht dat alleen werk de grote boosdoener is, maar niets is minder waar: ook persoonskenmerken en maatschappelijke oorzaken spelen hierbij een rol. TNO deed – op verzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - onderzoek naar de oorzaken en risicogroepen die zorgden voor een stijging van het aantal burn-out klachten. Het zal je niet verbazen dat de coronacrisis voor nog eens een extra stijging zorgt. Expert Ellen Botman geeft dan ook vijf tips om een coronaburn-out in jouw team te helpen voorkomen.
 
De persoon zelf, werk en maatschappij
Burn-out klachten komen vaak door een opeenstapeling of combinatie van verschillende factoren zoals werk, de persoon zelf en de maatschappij. Bij werk kan er sprake zijn van hoge werkeisen, ontevredenheid over het salaris en emotionele werkbelasting. Maar ook personeelstekort, weinig steun van de leidinggevende, pestgedrag op de werkvloer en arbeidsconflicten kwamen tijdens het onderzoek van TNO naar voren als belangrijke oorzaken bij het ontstaan van burn-out klachten. Qua persoonskenmerken gaat het geregeld om perfectionisme, weinig veerkracht of niet veel zelfvertrouwen. Bij maatschappelijke oorzaken kun je denken aan emotioneel zwaar werk in de zorg en bijvoorbeeld digitalisering met veel beeldschermwerk tot gevolg. Last but not least: baanonzekerheid is ook een veel voorkomende factor, zeker tijdens deze coronacrisis.
 
Zo voorkom je een burn-out in je team
Voorkomen is beter dan genezen, zeker in het geval van burn-out klachten die kunnen leiden tot ernstiger psychische klachten, langdurig verzuim en uitval op het werk. De coronacrisis geeft de groei nog eens een zetje in de rug: mensen maken zich zorgen over hun baan, financiële situatie en hun veranderde thuis- en werksituatie. Ellen Botman is expert op het gebied van stressinterventies en ceo van Happy Brain Clinics. Zij geeft vijf tips die een coronaburn-out in jouw team helpt te voorkomen.

1. Creëer reistijd

Dat wandelen gezond is, heb je vast al tig keer gehoord. En dat wandelen in je pauze goed is vast ook. Maar nog beter is het om reistijd te simuleren. Dat betekent: motiveer je collega’s om twee keer 20 minuten te wandelen, aan het begin van de werkdag (naar kantoor) en aan het eind (naar huis). Zo ontstaat er een organische scheiding tussen werk en privé, dat het stressniveau ten goede komt.
 
2. Geen targets meer

Het is heel begrijpelijk dat je als manager met targets wilt werken, maar het kan ook voor enorm veel stress bij je medewerkers zorgen. Probeer die targets dus eens los te laten. Je zult zien dat zij uit zichzelf al een zinvolle bijdrage aan het werk willen leveren, en daarbovenop geeft het veel meer een gevoel van vertrouwen. Resultaat: minder stress en een grotere kans op goede resultaten.
 
3. Monitoren en ingrijpen

Maar liefst 75% van de mensen met een burn-out ziet dit zelf niet aankomen. Collega’s, de partner, vrienden en familie meestal wel. Bespreek met collega’s dat je elkaar (zeker in deze tijd van thuiswerken) in de gaten houdt. Heeft iemand een korter lontje of is diegene ineens erg chaotisch? Of kan hij of zij dingen minder goed relativeren? Grijp in wanneer dat nodig is, door actief hulp aan te bieden.
 
4. Het verschil tussen mannen en vrouwen

Mannen en vrouwen gaan vaak op heel andere manieren om met situaties die zich voordoen. Zo ook met stress. Kunnen we niks aan doen, want dat wordt veroorzaakt door het verschil in hormonen. Zo verwerken mannen stress door zich in te spannen, en vrouwen juist door zich te ontspannen. Dus: motiveer je mannelijke collega’s om zich in te spannen, en de vrouwen om zich te ontspannen.
 
5. Taken en talent

Krijgen medewerkers nog steeds energie van het werk dat zij doen? Of blijven sommige talenten die ze in zich hebben onbenut? Oftewel: is er een match tussen taken en talent? Zorg ervoor dat de talenten gezien worden en dat er sprake is van genoeg waardering.
 
Gratis e-learning Ontspanningsoefeningen bij stress op Travel College
Heb je last van stress? In de e-learning Ontspanningsoefeningen bij stress op Travel College leer je in 30 minuten eenvoudige maar waardevolle lichamelijke én geestelijke ontspanningsoefeningen. Je krijgt kort wat theoretische informatie, waarna je zelf aan de slag kunt door de video’s te bekijken en na te doen. Op www.travelcollege.nl vind je trouwens nog veel meer interessante e-learnings, webinars, podcasts en essentials, van mindfulness tot marketing.

Bronnen: 
www.tno.nl
www.deondernemer.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.