Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Waarom je juist mensen uit de reiswereld moet aannemen

19 nov 2020

Voor veel reismedewerkers geldt dat de reiswereld in hun bloed zit, en dat ze eigenlijk nooit meer in een andere branche willen werken. Maar door de coronacrisis kan het zomaar zo zijn dat je toch een switch maakt naar een andere bedrijfstak. En daar zullen die betreffende werkgevers maar wat blij mee zijn, want reismedewerkers hebben nu eenmaal heel veel goede kwaliteiten. Van een hoog probleemoplossend vermogen tot veerkrachtigheid. Hier staan ‘onze’ reismedewerkers vooral om bekend:

1. Netwerken en relaties onderhouden
In de reiswereld zijn er veel schakels in de keten. Denk bijvoorbeeld aan groepsreizen, waarbij er goed contact moet zijn met klanten, vervoer, accommodaties n reisleiders. Het is hierbij van belang om relaties goed te onderhouden. Netwerken is ook belangrijk. Wanneer je veel mensen kent in de reiswereld, dan pluk je daar vroeg of laat de vruchten van.

2. Goed communiceren
Waar je ook werkt, communicatie is de basis voor succesvolle samenwerkingen en resultaten. En dan hebben we het natuurlijk niet alleen over luisteren naar de klant en het bespreken van de mogelijkheden, maar ook tijdens het samenwerken met collega’s en andere partijen. Veel reismedewerkers zijn getraind om goed te communiceren.

3. Problemen oplossen als de beste
Reismedewerkers zijn echte probleemoplossers. En gelukkig maar, want in de reisindustrie heb je geregeld te maken met uitdagingen en issues. Denk aan problemen op reis, technische mankementen, dubbele boekingen en laten we de corona situatie niet vergeten met het repatriren van vakantiegangers. Kortom: ze weten snel een oplossing te bedenken voor welk probleem dan ook.

4. Veerkrachtig zijn
Reismedewerkers zijn veerkrachtig. Elke dag weer moet de reisindustrie het hoofd bieden aan onvoorziene uitdagingen die soms onvoorstelbaar zijn. Niemand voorzag 9/11, stakingen, corona en ga zo maar door. De ‘whatever it takes’ mentaliteit hebben ze elke seconde van de dag. Ze kunnen dus niet alleen goede oplossingen bedenken, maar zijn ook enorm veerkrachtig.

5. Klantgericht werken
Je kunt niet in de reiswereld werken zonder focus te hebben op de klant. Reismedewerkers doen er alles aan om de klant een onvergetelijke ervaring te bieden, waarbij alles tot in de puntjes is geregeld. Grote kans dus dat reismedewerkers heel klantgericht werken.

6. Kritisch en creatief denken
Reismedewerkers denken kritisch en creatief na om de klant zo tevreden mogelijk te krijgen en te houden. Met creatief denken wordt de reis nog specialer. Of iets dat onmogelijk leek tch mogelijk, zoals een bepaalde marketing-stunt.

7. Extra talen
Ook spreken ze een aardig woordje over de grens. In andere bedrijfstakken hoeft dit geen voorwaarde te zijn, maar handig is het vaak wel. Zo weet je zeker dat hij of zij foutloos Engels, Duits of Spaans spreekt en schrijft, mocht het een keer nodig zijn.
 
Kort samengevat heb jij als reismedewerker een streepje voor als je solliciteert in een andere branche. Je bent immers veerkrachtig en een kei in netwerken, relaties onderhouden, problemen oplossen en klantgericht zijn. Deze soft skills zijn heel gewild, in welke bedrijfstak dan ook.
 
Versterk je vaardigheden op Travel College
Kunnen sommige soft skills nog net even wat beter? Op Travel College vind je allerlei gratis e-learnings, webinars, essentials en podcasts voor je persoonlijke ontwikkeling. Denk aan effectief communiceren, klantgerichtheid in het klantencontact en creatief denken. Neem snel een kijkje en ga aan de slag waar en wanneer het jou uitkomt!
 
Bron: https://www.linkedin.com/pulse/why-i-hiring-people-travel-experience-richard-smith/

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.