Weg met die klachten: verbeter je werkhouding met deze simpele tips!

Gepubliceerd op: 04-02-2020

Heb je tijdens en na je werk geregeld last van zere schouders of vermoeide ogen? Grote kans dat je werkhouding niet optimaal is, dus hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Een goede werkhouding zorgt er namelijk niet alleen voor dat je geen last meer hebt van die vervelende klachten, maar ook dat je sneller en beter werkt. Soms zorgt een minimale verandering al voor een groot resultaat. Ga onderstaande tips maar eens na. Op naar een gezonde, ergonomische werkhouding!

De tien tips 

1. Stel je stoel zo in dat je voeten plat op de grond staan en je onderrug wordt ondersteund.
2. Dan je bureau: stel deze zo in dat je ellebogen een hoek van 90 graden maken.
3. Zet je beeldscherm op ooghoogte.
4. Op het puntje van je stoel zitten is niet goed, dus gebruik het hele zitvlak.
5. Heb je weleens op een zitbal gezeten? Die zorgt ervoor dat je de juiste balans moet zoeken, waardoor je houding vanzelf wordt gecorrigeerd.
6. Mocht dit mogelijk zijn, kies dan voor een zit-sta-bureau. Dan kun je zittend en staand werken afwisselen, en dat is goed voor een actieve werkhouding.
7. Je weet vast wel dat de hele dag zitten niet goed voor je is. Maar vaak gebeurt het wel, omdat je maar door blijft werken. Houd dus in je achterhoofd dat af en toe even wandelen goed is om klachten te voorkomen.
8. Dus: haal zelf geregeld wat te drinken, in plaats van dat je collega dit voor je meeneemt.
9. En ook een goede die je vast wel kent: neem de trap in plaats van de lift.
10. Last but not least: doe tussendoor wat oefeningen om je spieren los te maken.


En laten we je ogen niet vergeten…

Want die krijgen ook aardig wat te verduren als je de hele dag achter een beeldscherm zit. Om je ogen wat te ontzien, kun je de volgende dingen doen:
 
1. Laat het beeldscherm minimaal 50 en maximaal 70 cm van je vandaan staan.
2. Zit rechtop en kijk recht voor je uit. Op kijkhoogte hoor je dan net de bovenrand van je beeldscherm te zien. Je kijkt dus eigenlijk net iets over het scherm heen. Vervolgens zul je dus iets omlaag kijken om het midden van je scherm te zien.
3. Dit is misschien een lastige als je in een grote kantoorruimte zit, maar wel een aanrader als je veel thuis werkt: zorg voor een laag verlichtingsniveau in de ruimte waar je zit. Moet je iets goed kunnen lezen buiten je scherm, zoals een document, zet dan een leeslamp aan.
4. Probeer invallend zonlicht te beperken. Het is namelijk heel vermoeiend voor je ogen om steeds op een wisselende hoeveelheid licht af te stemmen.
5. Spiegeling in het scherm is ook niet goed. Zet je beeldscherm dus haaks op het raam.
6. Wat leest nu eigenlijk het prettigst? Donkere letters tegen een lichte achtergrond. En als je heel lang moet kijken, is witte letters tegen een blauwe achtergrond ook fijn.
 
Nog meer tips op Travel College
Het eerste kwartaal van 2020 hebben we een speciale leerlijn Bewust Werken op Travel College gezet, en daar hoort een gezonde werkhouding natuurlijk ook bij. In de korte cursus Gezond achter je bureau (30 minuten) krijg je veel tips om klachten te verhelpen én te voorkomen. Er staan trouwens nog veel meer interessante modules in deze leerlijn, van Time management tot een goede werk/privé-balans. Neem snel een kijkje op www.travelcollege.nl.

 
 
Bron: www.pwnet.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.