Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Werkplezier! Waarom is het belangrijk en hoe creer je het?

11 jul 2018

Wie wil nou niet met veel plezier naar zijn of haar werk gaan? Je brengt immers vaak meer tijd op het werk door dan met vrienden of partners. Het gezegde ‘een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’ lijkt ook voor de werkvloer op te gaan.

Onderzoek van de universiteit van Warwick in Engeland wijst uit dat medewerkers productiever zijn als ze het naar hun zin hebben op het werk. Gelukkige medewerkers zijn 12% productiever dan gemiddeld en ongelukkige medewerkers zelfs 10% minder productief dan gemiddeld. En uit het Grote Werkplezier Onderzoek van Tempo-Team blijkt dat bijna driekwart van werkend Nederland kiest voor werkplezier, wanneer ze mogen kiezen tussen elke dag met plezier naar het werk gaan of een hoger salaris krijgen.

Al met al is werkplezier dus een belangrijke reden voor mensen om naar hun werk te komen en ergens ook te blijven werken. Maar wat motiveert jou nu? Wat is de reden om ’s ochtends uit je bed te komen en naar je werk te gaan?  Maar hoe creer je nu plezier op je werk? Wat geeft plezier? Waar krijg je energie van?

Twee gevaren: burn-out en bore-out

Je moet immers een reden hebben om ‘s ochtends op te staan en de hele dag met iets bezig te zijn. Als je weet waarom je elke dag naar je werk gaat, dan heb je passie en plezier. Heb je die reden niet, dan voel je stress. Het is dus belangrijk om erop te letten dat je plezier hebt in je werk. Mensen die dat niet doen lopen in het uiterste geval twee risico’s: aan de ene kant een burn-out, aan de andere een bore-out, je hebt dan dezelfde symptomen als bij een burn-out, maar dan omdat je niet genoeg wordt uitgedaagd.

Verschillende soorten plezier: passief plezier en creatief of actief plezier!

Er zijn verschillende soorten plezier. Er is het plezier dat je krijgt door het volgen van je impulsen. Dat is het korte-termijnplezier, het geeft je meteen een lekker gevoel. Het is genot, passief plezier. Je korte-termijnbehoeftes bevredigen, geeft tijdelijk energie. Er is nog een ander soort plezier. Dat is het plezier dat aansluit bij wat je echt belangrijk vindt en bij wat je drijft in je leven en werk. Je hebt daarbij een doel voor ogen en weet welk plezier je op lange termijn wilt bereiken.
 
Het gekke is dat mensen vaak denken dat ze gelukkig worden van passief plezier: van lekker luieren en vakantie. ‘Als ik de loterij win hoef ik nooit meer te werken.’ Veel onderzoek laat zien dat dat niet zo is.  We zijn creatieve wezens. Niet in de zin van dat we allemaal willen knutselen, maar we willen iets maken, creren. We willen een product maken, een dienst leveren of bijdragen aan een groep, een bedrijf of de maatschappij. Het is belangrijk om te kijken wat jij wilt maken, creren.

Maar hoe creer je nu plezier op je werk?

Plezier op je werk is opgebouwd uit drie onderdelen: authentieke wensen, je vaardigheden, en de match met je werkomgeving.

#1 Plezier en je authentieke wensen

Een intrinsieke motivatie, het volgen van jouw authentieke wensen, plezier hebben in de activiteit, is heel belangrijk. Het is van belang dat wat je het liefst wil doen, aansluit bij waar je in het dagelijks leven mee bezig zijn. Zorg dat je werk aansluit bij je werkelijke wensen. En als je weet wat jouw authentieke wensen zijn, kun je weer meer plezier in je werk krijgen. Het mooie is: als je werk doet dat aansluit bij je authentieke wensen, ben je er meestal ook extra goed in.

#2 Plezier en je vaardigheden

Past je werk bij je vaardigheden? Hoogleraar psychologie Mihaly Csikszentmihalyi ontwikkelde daarvoor een model en zijn basisontdekking is dat het plezier in je werk afhangt van twee dingen: van het gevoel dat je vaardigheden bezit om een activiteit te doen, en van de uitdagingen waarvoor je gesteld wordt. Daar moet een goede match tussen zitten. Als die er is, ontstaat er iets dat hij ´flow´ noemt, en wat in het Nederlands wel vertaald wordt met ´bevlogenheid´. Je hebt zin om naar je werk te gaan, hebt voldoening van je werk, bent toegewijd en gaat helemaal op in de dingen die je doet. Ook voor anderen is jouw aanwezigheid een feest, want het ‘positivisme’ van een bevlogen type is besmettelijk. 

#3 Past jouw organisatie bij je?

We gaan verder met de derde belangrijke vraag: wijst je werkplezier op een match met je werkomgeving – of niet? Plezier in je werk gaat niet alleen over je authentieke wensen of de flow die je ervaart. Het gaat ook om de match die je hebt met het bedrijf waar je werkt. Als daar van alles niet naar je zin is, kun je zo chagrijnig of onzeker worden dat het bijna onmogelijk is een goede flow te bereiken. Om echt plezier te hebben in je werk, en er energie van te krijgen, moeten jij en het bedrijf waar je werkt, goed bij elkaar passen.
 
Het is niet zo dat je meteen ontslag moet nemen als je in jouw organisatie niet naar eigen inzicht kunt handelen, of als het belabberd gesteld is met de secundaire arbeidsvoorwaarden. Vaak kun je zelf veel meer doen dan je in eerste instantie denkt. Er zijn veel manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat jij en je werkgever beter bij elkaar passen, zodat je je flow kunt vergroten.

Wat geeft plezier? Waar krijg je energie van? 

Laat alles eens goed op je inwerken. Denk na over jouw flow en hoe goed je bij de organisatie past waar je nu werkt. Wat wordt duidelijk? Welke acties ga je ondernemen? Hoe kun je je flow vergroten? Hoe ga jij ervoor zorgen dat jij met plezier naar je werk gaat?

Waarom is het zo belangrijk dat werkgeluk op de HR-agenda staat?

Je kunt de mooiste systemen hebben, strakgelijnde processen invoeren, focussen op efficiency of agile gaan werken; als er mensen zitten die niet bevlogen zijn, dan boek je geen resultaat. Bij een hoge mate van bevlogenheid stijgt de effectiviteit, de klantgerichtheid en de productiviteit en daalt het ziekteverzuim. Daarnaast geldt "Is je medewerker niet bevlogen? Dan is deze ook zo weer gevlogen".

Daarnaast is in tijden van crisis het adagium ‘de klant is koning’, maar in een hoogconjunctuur kan je beter spreken van ‘de werknemer is koning’. Plezier op het werk is dan ook een steeds belangrijker wapen voor organisaties in de war on talent. Werkplezier is een belangrijk onderdeel geworden van de strategie. Mensen raken genspireerd als ze bij een organisatie werken waar de medewerker echt centraal staat. De werkgever heeft als taak de werknemer gelukkig te maken.



Bron: MenzisOp weg naar plezier in je werk - Hilde Backus

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.