Zo blijf je vitaal tijdens het thuiswerken

Gepubliceerd op: 20-11-2020

Werk je thuis, dan loop je al snel wat beweging mis: het rennen naar de trein, je fietstochtje naar kantoor of misschien wel trappen op en af lopen van de ene meeting naar de andere. Dat is nu wel een ander verhaal. Wie weet rol je vanuit je bed zo naar de keukentafel, om je laptop open te klappen en zo nu en dan vijf stappen te zetten naar je koffiezetapparaat. Des te belangrijker dus om juist nu fit en vitaal te zijn. Want dan zit je niet alleen lekkerder in je vel, je houdt ook beter stress buiten de deur. Hoe je hieraan kunt werken, als de hele dag thuiswerkt? We helpen je graag een eindje op weg.

Zorg voor een goede werk-privé balans

Nog nooit was het zo belangrijk om een goede balans tussen werk en privé te vinden, want voor je het weet zit je om 21:00 uur ’s avonds nog steeds achter je laptop te werken. Dit helpt:
 
  • Maak van tevoren een goede dag- of weekplanning. Zowel voor werk als privé. Plan blokken in om te werken, te ontspannen, te bewegen en bijvoorbeeld je huishouden te doen. Probeer in die blokken ook alleen daarmee bezig te zijn, om te voorkomen dat alles steeds door elkaar heen loopt en je het overzicht verliest.
  • Maak een realistische planning van de werkzaamheden per werkblok. Vind je dat lastig? Volg dan onze e-learning Timemanagement op Travel College, waarbij je praktische handvatten krijgt om efficiënt met je tijd om te gaan.
  • Vergeet niet om tussendoor pauzes in te lassen, om even wat te drinken en eten of een blokje om te lopen.
  • Maak met jezelf de afspraak om op een bepaald tijdstip je computer uit te zetten, en de deur van je werkkamer achter je dicht te trekken. Werk je aan de keukentafel, ruim dan al je werkspullen op zodat je woning weer helemaal in de huiselijke sfeer komt. Dan zit je werkdag er voor je gevoel ook écht op.
  • Evalueer aan het einde van de week hoe je het vond gaan, en neem eventuele verbeteringen mee naar je volgende weekplanning.

Voorkom lichamelijke klachten

Wanneer je thuiswerkt, bestaat het risico dat je maar door blijft gaan. Er zijn namelijk geen collega’s waar je even langs kunt lopen voor een praatje. Voor je het weet heb je zere schouders, omdat je al drie uur verkrampt zit te typen. Een gevalletje voorkomen is beter dan genezen. 
  • Heel belangrijk: stel je werkplek goed op je lichaam af. Zorg ervoor dat je met ontspannen schouders werkt, en ondersteun je armen. Zet het beeldscherm recht voor je. Werk je met een laptop, gebruik dan een los toetsenbord en een muis.
  • Zit je de hele dag achter je computer, neem dan geregeld een pauze. Twintig seconden is al genoeg. Als je even moet bellen, loop dan wat rond in je kamer in plaats van achter je computer blijven zitten.
  • Ontlast je ogen door af en toe even weg te kijken van het beeldscherm.
  • Heb je vaak virtueel overleg? Wie weet kun je dit ook staand doen, wanneer je een beetje creatief bent met een stapel kookboeken op je aanrechtblad.
  • Wissel af met je manier van zitten. Een goede reden om even vanuit je luie stoel te werken.
  • Ga in je lunchpauze naar buiten om een half uurtje te wandelen.

Tijd voor ontspanning

Om eventuele stress van je af te laten glijden, is ontspanning heel belangrijk. Zo doe je dat onder andere:
 
  • Wat enorm helpt voor de ontspanning, is om je telefoon uit te zetten of weg te leggen. Misschien een uitdaging, omdat je in deze tijd júist via je telefoon in contact staat met anderen. Maar echt: je voelt je een stuk rustiger.
  • Mediteren is een hele goede manier om de dag van je af te zetten en je lichaam te ontspannen.
  • En ontspanningsoefeningen helpen natuurlijk ook altijd een handje mee om minder stress te ervaren. Op Travel College staat nu de nieuwe leerlijn ‘Omgaan met stress’ online, waarbij je de e-learning ‘Ontspanningsoefeningen bij stress’ kunt volgen met eenvoudige voorbeelden.

Blijf in contact met je collega’s

Natuurlijk heb je geregeld contact met je collega’s via e-mail en tijdens videomeetings. Maar denk ook eens aan: 
  • Een belletje tussendoor voor het persoonlijke contact, waarbij het niet alleen maar over werk gaat. Gewoon even chitchatten dus, net als dat je soms deed bij de koffieautomaat.
  • Voel je knelpunten bij bepaalde werkzaamheden? Laat het je collega weten en blijf er niet zelf mee ‘rondlopen’.
  • Organiseer een online lunch of een vrijdagmiddagborrel. Zo spreek je elkaar weer even op een andere manier.

Travel College helpt je bij stress

We hopen dat je je met bovenstaande tips wat fitter en vitaler gaat voelen. Merk je geregeld dat je last hebt van stress? Ook daar helpen we je graag bij. We hebben namelijk een nieuwe leerlijn op ons online leerplatform Travel College gezet: ‘Omgaan met stress’. Hier vind je verschillende e-learnings, webinars en essentials met praktische tips, van stress managen tot werkgeluk creëren. Als reismedewerker kun je al onze online modules gratis volgen, wanneer je maar wilt.
 
Bron: www.monitorarbeid.tno.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.