Opleiding:

Luchtvaartdienstverlener, niveau 4

  • Opleidingsniveau MBO
  • Opleider Regio College
  • Standplaats Zaandam
  • Duur 2 - 4 jaar
  • Start datum
  • Subsidie Ja

Kern van de opleiding

Als luchtvaartdienstverlener komt het regelmatig voor dat je naar verre landen gaat en dus kennis maakt met andere culturen. Het is echter ook uiterst verantwoordelijk en veeleisend werk. Als luchtvaartdienstverlener werk je in een dynamische omgeving, waar veiligheid en servicegerichtheid voorop staan. Je bent het visitekaartje van een bedrijf. Je belangrijkste taak is het verlenen van service aan de passagiers zodat die tevreden het vliegveld verlaten. Je krijgt niet vaak een tweede kans van de passagiers en dat betekent dat ze kritisch naar je zullen kijken.

Hoe ziet je werk eruit?
Je ontvangt en begeleidt passagiers voor, tijdens of na de vlucht. Wanneer je werkzaam bent op de luchthaven als passagemedewerker begeleid je bijvoorbeeld de passagiers bij het inchecken, neem je bagage aan en label je deze of beman je een van de informatiebalies. Ook word je ingezet voor het begeleiden van passagiers die extra ondersteuning nodig hebben of bij het verrichten van controles op de gate. Voor de luchtvaartdienstverlener is de zorg voor de (vlieg)veiligheid van groot belang, zowel op de luchthaven als in het vliegtuig. Je doet dit onder andere door erop te letten dat de procedures gevolgd worden en door in te grijpen wanneer dit niet het geval is. 

Waar kun je aan de slag?
Je werkt bij een luchtvaartmaatschappij, een afhandelingsbedrijf, de luchthaven of een van de ondersteunende bedrijven voor de luchtvaartsector. 

Wat leer je?
De belangrijkste taken van een luchtvaartdienstverlener (afhankelijk van de functie die je gaat bekleden) zijn:
• passagiers begeleiden op de luchthaven; 
• de vlucht voorbereiden en passagiers begeleiden in het 
vliegtuig.

Tijdens de opleiding staan de volgende werkprocessen centraal:
• verzorgen van het floorwalken; 
• bagage afhandelen; 
• begeleiden bij full service check-in; 
• collega’s informeren ten aanzien van passagiers aan boord; 
• controles verrichten; 
• het uitstapproces op de luchthaven begeleiden; 
• bijzondere passagiers begeleiden; 
• informatie verstrekken; 
• klachten en wensen inventariseren; 
• probleempassagiers begeleiden; 
• (vlieg)veiligheidsprocedures opvolgen; 
• de vlucht voorbereiden; 
• de uitrusting controleren; 
• verzorgen van passagiers tijdens de vlucht; 
• het uitstapproces uit het vliegtuig begeleiden.

Het onderwijsprogramma omvat niet alleen projecten die zijn gebaseerd op situaties uit het werkveld, maar ook specifieke lessen zoals automatisering en (bestemmings)informatie. Verder volg je naast Engels en Spaans nog een moderne vreemde taal.

 

Verdieping van de opleiding

Deze opleiding kan als uitstroomvariant na de niveau-3 opleidingen Toerisme gevolgd worden in een eenjarig traject.
Ook is het mogelijk deze opleiding direct op niveau 4 te volgen. De opleiding heeft dan een duur van 3 tot 4 jaar. 

Beroepspraktijkvorming (bpv)
Je loopt stage (bpv) bij een erkend leerbedrijf. Duur en periode zijn afhankelijk van je studietempo. Houd er wel rekening mee dat je vanaf het einde van het opleidingsprogramma voor meerdere maanden bpv volgt. De bpv kan ook in vakantieperioden vallen. Het kan dus zijn dat jouw vakantie eerder of later valt dan gebruikelijk is. 

Vervolgopleiding
Hbo-opleiding in deze beroepskolom

Entree vereisten

Toelating: VMBO gemengde of theoretische leerweg.

Over de opleider

Het Regio College leidt jongeren en volwassenen op om een beroep uit te oefenen dat past bij hun capaciteiten en ambities. Met hun diploma gaan ze direct de arbeidsmarkt op of ze vervolgen hun opleiding in het hoger beroepsonderwijs. We helpen hen ook zich persoonlijk te ontwikkelen en hun plek te vinden in de maatschappij.
Onze opdracht is: goed beroepsonderwijs bieden aan jongeren en volwassenen en hen helpen om zich persoonlijk te ontwikkelen. Daar hebben we een sterk Regio College voor nodig en daarom vernieuwen wij. Waar we voor staan en waar iedereen ons op mag aanspreken, zijn onze vijf beloftes. Die vormen samen met de speerpunten, datgene waar we de komende jaren aan werken, de weg die we als Regio College inslaan. Het hele verhaal is terug te lezen in de strategienota ‘verNIEUWen en verSTERKen’.
Kleinschaligheid is al jaren onze kracht. We kennen onze studenten en we willen dat persoonlijke contact met hen behouden. Onze onderwijsteams zien we ook als een sterk punt: zij zijn de spil van het onderwijs en ze geven het onderwijs zelf vorm. We zorgen er dan ook voor dat docenten kunnen doen waar ze goed in zijn: lesgeven en studenten begeleiden. Voor alle medewerkers geldt dat we de werkdruk verlagen en dat we voldoende mogelijkheden bieden voor scholing en professionalisering.

Organisatieinformatie
Telefoon: 075 6819000
Website: http://www.regiocollege.nl
Adres: Cypressehout, 1507 EK Zaandam
 

Waar heb jij een vraag over?