Mijn medewerker heeft financiële problemen. Wat kan ik doen als werkgever?

Als jouw medewerker zijn of haar financiële problemen bespreekbaar maakt, is het belangrijk om ze als werkgever waar mogelijk te ondersteunen bij het oplossen van hun geldproblemen.

Als een medewerker ervoor kiest om zijn of haar financiële problemen niet bespreekbaar te maken, maar er zijn vele signalen dat er wel problemen zijn, dan is het aan te raden om het gesprek aan te gaan.

Medewerkers met schulden vallen vaker uit
Uit onderzoek blijkt dat medewerkers met schulden vaker uitvallen met psychische klachten en dat wil je als werkgever natuurlijk voorkomen. Ook wil je voorkomen dat er loonbeslagen op de mat vallen, want die kosten veel tijd voor de salarisadministratie om te verwerken.

De tip voor werkgevers is om het taboe over financiële problemen van medewerkers op de werkvloer te verkleinen en het gesprek op te zoeken. Zo kun je als werkgever samen met jouw medewerkers toe werken naar een oplossing, wat voor jullie beiden rendement oplevert.

Je kunt ervoor kiezen om preventief informatie aan medewerkers te verstrekken over goed omgaan met geld en bijvoorbeeld ook actief schuldhulptrajecten op te zetten. Meer informatie hierover vind je bijvoorbeeld bij het Nibud, zie www.nibud.nl. Ook de website www.financieelgezondewerknemers.nl geeft veel informatie over dit thema.