Mijn medewerker is meerdere keren per jaar ziek. Wat kan ik doen?

Als een medewerker meerdere keren per jaar kortdurig ziek is (we noemen dit frequent verzuim), liggen er veelal één van de volgende vier redenen aan ten grondslag:
  • Medische klachten (bijvoorbeeld chronische aandoeningen)
  • Privéomstandigheden (bijvoorbeeld financiële of relationele problemen)
  • Arbeidsomstandigheden (bijvoorbeeld fysiek zwaar werk of hoge werkdruk)
  • Ontbreken verbondenheid organisatie (bijvoorbeeld door ontbrekende ontwikkelingsmogelijkheden)
Probeer met jouw medewerker bespreekbaar te maken wat er speelt en onderhoud extra contact. Na 3 ziekmeldingen is het advies om een gesprek in te plannen met de medewerker en het gespreksverslag op te nemen in het personeelsdossier. Voor meer informatie en een concept gespreksverslag raden we je aan om te kijken in de model verzuimhandleiding.
0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.