PhD

Reiswerk financiert in samenwerking met CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality) wetenschappers die fundamenteel en breed promotieonderzoek doen naar één van de thema’s van de Reiswerk Onderzoeksagenda.

Reiswerk, CELTH, de participerende hogescholen en de Wageningen Universiteit werken samen in het selectieproces en de toekenning van de subsidies op de voorgestelde promotieonderzoeken.

Najaar 2015 zijn de eerste drie PhD-kandidaten gestart.

Gebruik van social media in de branche
Corné Dijkmans is docent online marketing aan NHTV Breda University of Applied Sciences en zit als manager Onderzoek en Businessinnovatie in het managementteam van de Academie voor Toerisme. Corné was al eerder gestart  met zijn promotieonderzoek naar social media gebruik door reisbedrijven en de effecten daarvan op consumenten. Hij doet dat  in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam. Omdat KLM social media al een aantal jaren professioneel en vrij grootschalig inzet, is zijn onderzoek in eerste instantie rondom dit bedrijf tot stand gekomen. Corné onderzoekt welk effect de interactie met het publiek op social media heeft op de merkbeleving van het bedrijf. In die interactie maak je niet gebruik van een zakelijke, maar van een menselijke toon. Die toon heeft ook effect op hoe mensen over een bedrijf denken. Corné: 'Mijn onderzoek toont aan dat dergelijke effecten er zijn en ik ben nu aan het kijken of en hoe ik dat zou kunnen generaliseren naar andere bedrijven. Ook vind ik het interessant om te weten welke aspecten van die menselijke toon vooral belangrijk zijn om meerwaarde te kunnen creëren voor een bedrijf.’ 

Benieuwd naar de eerste resulaten van het onderzoek van Corné? Lees zijn blog op TravelNext. 

Corné Dijkmans (rechts), Pieternel Cremers en Harald Buitendijk

Innovatie in de reisbranche
Harald Buitendijk is naast docent ook onderzoeker en consultant aan de NHTV en houdt zich bezig met internationaal onderwijs, onderzoek en projecten op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Harald doet zijn PhD aan Wageningen Universiteit en onderzoekt de werking van innovatie. Harald: ‘In de reisbranche, maar ook daarbuiten, is veel te doen over innovatie. Maar hoe werkt innovatie eigenlijk? Ik kijk daarbij niet alleen naar de reisbranche, maar ook naar andere sectoren met dezelfde structurele uitdagingen als een veranderend consumentengedrag en branchevreemde partijen die gebruik maken van nieuwe technologieën en daarmee bestaande partijen onder druk zetten. Dat speelt ook in andere intermediaire branches als de financiële sector, de media en de energiesector. Wat kan de reisbranche van deze sectoren leren?’ Waardecreatie in nieuwe en bestaande verdienmodellen staat centraal in het onderzoek.

De waarde van reizen voor mensen met een beperking
Pieternel Cremers werkt sinds september vorig jaar als studieadviseur voor de bachelor of science Tourism, een joint degree tussen NHTV en Wageningen Universiteit. Ook Pieternel doet haar PhD aan Wageningen Universiteit. Ze onderzoekt of reizen en vakanties een meerwaarde hebben voor mensen met een beperking. En zo ja, wat die meerwaarde dan is. Pieternel: ‘Ik merkte dat de omgeving vaak verbaasd is als iemand met een beperking op reis gaat of een bepaalde activiteit gaat doen. Mensen vragen zich vaak af of mensen met een beperking daar wel gelukkiger van worden. Ik heb daar in mijn afstudeerscriptie al onderzoek naar gedaan, maar ga nu in mijn PhD een stap verder. Ook omdat bij de reisbedrijven voor aangepaste reizen de vraag ligt hoe zij zichzelf kunnen professionaliseren en hoe zij zichzelf meer op de kaart kunnen zetten. Zij zoeken naar een goede theoretische onderbouwing. Tegelijkertijd kijk ik ook naar de toegevoegde waarde voor de reisbranche zelf. Ik wil inzicht geven in de enorme markt die er ligt, waarvan nu maar een klein deel wordt gebruikt.’