Werk en schulden

Misschien is het jou al eens overkomen. Een rekening die te lang blijft liggen of een dure uitgave die je jezelf eigenlijk niet kunt veroorloven. In dat soort gevallen boek je meestal spaargeld over om dit probleem snel op te lossen of pas je tijdelijk je uitgavepatroon aan. Maar wat als jouw onbetaalde rekeningen zich opstapelen?

Helaas hebben veel mensen in Nederland financiële problemen. Dit kan jou als medewerker in de reisbranche ook overkomen. Wat kun je doen om deze problemen op te lossen?

Wat kun je doen als werknemer?
Het Nibud is een onafhankelijke stichting die informeert en adviseert over de financiën van huishoudens. In samenwerking met het NVVK, de brancheorganisatie voor professionele schuldhulpverlening en sociale kredietverlening in Nederland, hebben zij de website zelfjeschuldenregelen.nl opgezet.

Via deze website kun je een beter inzicht krijgen in hoe jouw situatie nu is. Maar bovenal kun je hier door middel van een stappenplan een overzicht van jouw schulden opstellen en vervolgens tot een betaalplan komen.  

Ook kun je jouw probleem bespreekbaar maken bij jouw werkgever. Bijvoorbeeld bij je leidinggevende of een collega van HR. Je geldproblemen kunnen effect hebben op je werk. Als je werkgever minder tevreden is of wordt over jou, worden je problemen alleen maar groter en werk je niet prettig meer. Overwin je angst of schaamte en neem contact op met je leidinggevende of iemand anders die je vertrouwt en waar je je prettig bij voelt.


Wat kun je doen als werkgever?
Wanneer werknemers hun financiële problemen bespreekbaar maken, is het belangrijk om ze als werkgever waar mogelijk te ondersteunen bij het oplossen van hun geldproblemen. Uit onderzoek blijkt dat werknemers met schulden vaker uitvallen met psychische klachten en dat wil je als werkgever natuurlijk voorkomen. Ook wil je voorkomen dat er loonbeslagen op de mat vallen, want die kosten veel tijd voor bijvoorbeeld de salarisadministratie om te verwerken. De tip voor werkgevers is om het taboe over financiële problemen van werknemers op de werkvloer te verkleinen en het gesprek op te zoeken met de werknemer. Zo kun je als werkgever samen met je werknemers toe werken naar een oplossing, wat voor jullie beiden rendement oplevert.

Er zijn werkgevers die niet wachten tot de werknemer zelf met een vraag voor hulp komt, maar er voor kiezen om preventief informatie aan werknemers te verstrekken over goed omgaan met geld en bijvoorbeeld ook actief schuldhulptrajecten op te zetten. Dit kan zeer effectief zijn.
Ook zijn er diverse organisaties in Nederland die werkgevers helpen om een standaard intern protocol te ontwikkelen om signalen van financiële problemen bij werknemers te herkennen en te behandelen.

Het Nibud biedt advies en materialen voor werkgevers, waarmee werknemers beter kunnen worden begeleid bij financiële problemen.