AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Zo ga je het beste een conflict aan op de werkvloer

06 dec 2019

Conflicten op de werkvloer: je wilt ze liever niet, maar soms is het niet tegen te houden. Bijvoorbeeld als een deadline niet gehaald wordt, maar ook bij een botsing van verschillende belangen, gevoelens en opvattingen.
 
Wat zijn eigenlijk de ingredinten van een conflict? Dat zijn twee dingen:

  • Belangentegenstelling

  • Een (werk)relatie

Wil je het conflict tot een goed einde brengen (zodat je er zo min mogelijk emotioneel last van hebt), dan is communicatie ook een element dat niet mag ontbreken. 

1. Belangentegenstelling

We nemen eerst een voorbeeld van nummer 1: belangentegenstelling. Stel, tijdens je functioneringsgesprek hebben jullie gesproken over de mogelijkheid om kennis bij te spijkeren door middel van een cursus. Je bent een paar maanden verder en hebt iets gevonden dat volledig aansluit bij jouw interesse- en vakgebied. Je stelt het voor aan je manager en die komt er steeds maar niet op terug. Na meerdere malen een reminder te hebben gestuurd, vertelt hij dat het momenteel niet mogelijk is vanwege drukte en budget. Jij voelt je in de maling genomen, hij had het toch beloofd?

2. Relatie

Je ziet je manager dagelijks en jullie werken nauw met elkaar samen. Je wilt de werkrelatie dus goed houden, en ook het werkplezier. Een reden dus om het conflict uit de weg te gaan. Maar je kunt het conflict natuurlijk ook aangaan, op de juiste manier. Communicatie is hierbij heel belangrijk. Aan een mailtje met daarin je frustratie zit een risico: je manager ziet je non-verbale communicatie niet, en kan daardoor je mail helemaal verkeerd opvatten. Dus ga naar hem of haar toe, en bespreek je conflict face-to-face.

 

Twijfel niet aan jezelf

Vaak heb je naast het conflict met bijvoorbeeld je manager, ook een conflict met jezelf. Je vraagt je af: Ben ik die cursus wel waard? Werk ik misschien niet hard genoeg? Vaak komt dit voor wanneer je ergens nog niet zo lang werkt, en je het gevoel hebt dat je je nog moet bewijzen. Om korte metten te maken met je innerlijke conflict, kun je jezelf deze vragen stellen:
 
- Wat zijn de feiten?
– Wat zijn de gebeurtenissen?
– Wat heb ik gedaan?
– Wat heeft de ander gedaan?
– Waarom komen we er niet uit?
– Wat hou ik vast?
– Hoe wil ik eruit komen?

De voor- en nadelen van het conflict aangaan

Het goed omgaan en oplossen van een conflict kan een enorme opluchting zijn. Maar ook kan het je werkrelatie verbeteren. Je begrijpt het standpunt van de ander wellicht beter, en door het samen komen tot een oplossing verdiep je ook je relatie. Maar er kunnen natuurlijk ook negatieve elementen hangen aan een conflict. We zetten de voors en tegens overzichtelijk op een rijtje:
 
Positief:

  • Opluchting dat het is opgelost

  • Duidelijkheid over het conflict

  • Nieuwe start

  • Verdieping van de relatie

  • Betere kwaliteit van het werk

  • Betrokkenheid

  • Meer zelfvertrouwen

  • Makkelijker aangaan van conflicten

 
Negatief:

  • Verlies van positieve energie

  • Wantrouwen en onbegrip

  • Negatief beeld van jezelf of de ander

  • Negatieve spanning (stress)

  • Verslechtering van het contact

  • Disfunctioneren

Houd dit in gedachten

  • Conflicten horen er nu eenmaal bij op de werkvloer, en communicatie verloopt niet altijd vlekkeloos.
  • Probeer aan te voelen of er een conflict aan zit te komen. Benoem deze gevoelens ook.
  • Een conflict heeft vaak een aanloop, en zal niet in n dag van de baan zijn.
  • Maak niet overl een conflict van. Bedenk bij jezelf wanneer het nut heeft ergens een punt van te maken, en wanneer je beter je mond kunt houden.

Hoe dan ook: blijf altijd rustig en probeer je ook in de ander in te leven. We hopen dat je je conflict voortaan snel weet op te lossen, zodat je snel weer met positieve energie aan de slag kunt.


 
Bron: managementsupport.nl

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.