onboarding.jpg

Onboarding

Dat doe je natuurlijk samen met Reiswerk

Onboarding is het proces waarmee je ervoor zorgt dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen in hun functie en binnen de organisatie. Een goed onboardingsprogramma is hierbij heel belangrijk.

Onboarding routeplanner

Uit onderzoek blijkt dat veel nieuwe medewerkers binnen de eerste drie maanden alweer op zoek gaan naar een andere baan. De eerste 100 dagen zijn dus heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je nieuwe collega de organisatie goed leert kennen én zich ook echt thuis gaat voelen. Belangrijk dus om te zorgen voor een goede onboarding!

Hoe zorg je er nu precies voor dat je nieuwe collega een goede start maakt? Wij hebben een stappenplan opgesteld met een overzichtelijke roadmap waarin de belangrijste momenten en activiteiten zijn opgenomen die een nieuwe collega doorloopt in de eerste maand. En ook een handige checklist zodat je gelijk kan starten met het opstellen of verbeteren van je onboardingsprogramma.

Download roadmap
agreement-3399518_1920.jpg

Preboarding

Jullie zijn het eens geworden, het contract is getekend en de startdatum van de nieuwe collega is afgesproken. Dit is het allereerste hoofdstuk van de employee journey dus maak er een feestelijk moment van. Vaak zit er enige tijd tussen het moment van aanname en de eerste werkdag, maar juist in deze periode kun je de collega vast betrekken bij de organisatie. Stuur bijvoorbeeld een welkomstcadeautje, een “welcome to the team” kaartje of een mail met leuke informatie en weetjes over de organisatie. Zo blijf je in contact en houd je het enthousiasme voor de nieuwe baan vast.

Begin vóór de eerste werkdag

Zorg dat (directe) collega’s goed op de hoogte zijn van de komst van de nieuwe medewerker en dat alle administratieve zaken geregeld zijn. Buiten de noodzakelijke benodigdheden zoals laptop, contactgegevens en notitieboekje, kan een welkomstpakket ook zorgen voor een extra warm welkom. Wijs ook een buddy aan die als vast aanspreekpunt beschikbaar is voor de nieuwe collega. Dit helpt om snel vertrouwd te raken met het team en de nieuwe werkomgeving.

Human-Resources_1.jpg.jpg

De eerste werkdag

De eerste werkdag is altijd spannend voor een nieuwe medewerker. Zorg ervoor dat iemand klaar staat om de nieuwe collega hartelijk te verwelkomen bij aankomst. Een persoonlijke aankondiging via het interne SharePoint of intranet zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van de komst. De eerste dag staat vooral in het teken van kennismaking en een introductie van de belangrijkste regels en procedures. Bespreek de praktische persoonszaken en zorg voor toegang tot het (online) personeelshandboek. Geef een rondleiding door het gebouw en neem het inwerkplan door zodat de collega weet wat er te verwachten valt de komende dagen.

De eerste week

De eerste week zit vol met nieuwe ervaringen en ontmoetingen. Dit is het perfecte moment om de nieuwe collega de cultuur van de organisatie te laten ervaren. Organiseer speeddates met collega’s van verschillende afdelingen, zodat de nieuwe medewerker een breed beeld krijgt van de organisatie en  hoe alles samenwerkt. Aan het einde van de week is het goed om even te checken hoe de nieuwe collega de eerste dagen heeft ervaren en of er vragen of aandachtspunten zijn.

amy-hirschi-k0c8ko3e6aa-unsplash.jpg

De eerste maand

In de eerste maand is het belangrijk om regelmatig te evalueren hoe het gaat, in ieder geval elke week. Dit geeft de nieuwe collega de kans om aan te geven wat er eventueel ontbreekt, waar hij of zij tegenaan loopt en biedt ruimte voor suggesties of verbeteringen. Het is van belang om  niet te wachten tot het einde van de proeftijd voor het voeren van dit gesprek, maar actief in contact te blijven gedurende deze periode.

Het vervolg

Meest belangrijk is dat het onboardingsproces niet stopt na de eerste maand. Blijf aandacht besteden aan de nieuwe collega en zorg voor regelmatige check-ins om te bespreken hoe het gaat. Voelt de nieuwe medewerker zich welkom en past hij/zij écht binnen de organisatie? Een volledige inwerkperiode duurt ongeveer 100 dagen, waarna de medewerker zich pas echt een beetje thuis begint te voelen. Blijf daarom zorgen voor voldoende begeleiding, coaching en feedbackmomenten.

Leerlijnen Travel College gebruiken bij onboarding

Travel College is hét online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche (indien aangesloten bij de cao reisbranche). We hebben drie interessante leerlijnen ontwikkeld met verschillende learnings (webinar, essential, training) die een must zijn voor alle nieuwe medewerkers in de branche.

Persoonlijke effectiviteit: Werken in de reisbranche is dynamisch en soms hectisch. Deze trainingen staan vol tips over mailen, timemanagement en productiviteit.

Communicatie: Succesvolle communicatie is onmisbaar als je werkt in de reisbranche dus leer over effectief communiceren, actief luisteren maar ook feedback geven en ontvangen.

Klantgerichte communicatie: Werken in de reisbranche betekent werken met klanten. De trainingen in deze leerlijn helpen met een goede communicatie, te denken valt aan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid in het contact of bij problemen maar ook wat is relatiebeheer. Een must voor de starter in de reisbranche, maar ook passend voor de ervaren medewerker om het geheugen op te frissen.

Een gratis account is zo aangemaakt via deze link. Gebruik bij het registeren code E76WZE.

Aantrekken en behouden van talent

Reiswerk selecteert voor werkgevers informatie als het gaat om vinden, aantrekken en behouden van talent. Nu de arbei...

Lees verder
cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.