AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

onboarding

Onboarding

Dat doe je natuurlijk samen met Reiswerk

Onboarding is de eerste stap in een samenwerking tussen de organisatie en nieuwe medewerkers. Tijdens een onboarding worden de nieuwe medewerkers verwelkomd, waarbij ze alle benodigde hulp, begeleiding en informatie krijgen.

Eerste werkdag

Een eerste werkdag is altijd even spannend. Maar juist deze eerste werkdag is van groot belang in de beeldvorming van de organisatie. Hoe wordt de medewerker ontvangen en is alles goed geregeld. Dit geldt niet alleen voor de eerste dag maar ook voor de begeleiding daarna.

Onboarding, oftewel het instroomproces waarbij nieuwe medewerkers kennismaken met de nieuwe organisatie, is dan ook zeer belangrijk. Tijdens deze periode leren ze hun collega’s kennen en krijgen een beeld van hun rol binnen het team. Dit is de aangewezen kans om nieuwe medewerkers mee te nemen in de cultuur van de organisatie en ervoor te zorgen dat ze het gevoel krijgen hier deel van uit te maken.

We geven een aantal tips.

week32 2

Begin vóór de eerste werkdag

Tussen de aanname en de eerste werkdag zit vaak wat tijd. Om het enthousiasme bij het tekenen van de arbeidsovereenkomst vast te houden, is het verstandig om de medewerker vast te betrekken bij een aantal zaken. Wellicht kan er al kennisgemaakt worden met een aantal collega’s of stuur vast wat interessante content over je organisatie.

Maak een onboarding programma

Een goed onboarding programma kost tijd om te maken. Laat dit niet over aan de desbetreffende afdeling of manager maar bedenk van tevoren wat je als organisatie belangrijk vindt om te delen. Maak een plan wie de informatie het beste kan delen en in welke fase dit gebeurd. Niet alles hoeft tegelijk. Er is ongetwijfeld ook verschil (en overlap) tussen het inwerken van de verschillende functies. Een goed strategisch onboarding programma maakt die verschillen inzichtelijk en zorgt ervoor dat iedere medewerker een onboarding krijgt dit past bij de functie.

Betrek meerdere afdelingen

Een onboarding programma maak je niet alleen. Het is goed om de lead bij één afdeling te houden, meest waarschijnlijk HR, maar betref ook andere afdelingen. Zo kunnen zij vanuit hun expertise aangeven wat belangrijk is voor de nieuwe medewerker om te weten. En laat ze ook een rol spelen bij de onboarding. Zo worden ze betrokken bij de nieuwe medewerkers en kunnen ze een bijdrage leveren.

Maak informatie toegankelijk

Zorg ervoor dat belangrijke informatie makkelijk vindbaar is voor de nieuwe medewerker, bijvoorbeeld op intranet. Zo heeft de medewerker altijd een vaste plek waar hij zaken kan terugvinden. Op deze plek kan je ook verwijzen naar andere interessante sites of informatie over de organisatie; denk hierbij aan blogs of verhalen van medewerkers.

amy hirschi k0c8ko3e6aa unsplash

Stel een buddy aan

Een buddy fungeert als een persoonlijke coach bij wie de medewerker terecht kan voor alle vragen. Het meest handig is hiervoor een buddy aan te wijzen uit het eigen team. Vaak lopen nieuwe medewerkers tegen vragen aan die niet in direct terug te vinden zijn in de documentatie. Een persoonlijke buddy maakt het makkelijker om snel te vragen waar iets te vinden is, hoe je een vergaderkamer boekt of bij wie je terecht op een andere afdeling voor bepaalde vragen.

Plan een feedbackmoment

Om goed te blijven monitoren of alles naar wens verloopt is het verstandig om direct een feedbackmoment in te plannen. Wacht hier niet te lang mee zodat de nieuwe medewerker de kans krijgt om vragen te stellen. Hoe meer je in het begin met elkaar communiceert, hoe sneller een medewerker zich thuis kan voelen in de organisatie. En hoe sneller jullie elkaar leren kennen.

Stop niet na de eerste maand

Onboarding stopt niet na een maand. Blijf ook de maanden erna de nieuwe medewerker extra begeleiden. Dan komen de werkinhoudelijke vraagstukken juist naar voren. Het grootste gevaar in deze maanden is dat de verwachtingen die hij/zij van de functie had niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid. Blijf daarom in gesprek om eventuele verwachtingen te monitoren en vinger aan de pols te houden. Zo voorkom je het risico dat een medewerker uit het niets na een paar maanden besluit om een andere baan te zoeken terwijl je dit wellicht op een eerder moment had kunnen voorkomen.

Waarmee we jou
verder kunnen helpen

Kijk voor meer verdiepende informatie verder op onze website.

Aantrekken en behouden van talent

Reiswerk selecteert voor werkgevers informatie als het gaat om vinden, aantrekken en behouden van talent. Nu de arbei...

Lees verder
cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.