Met deze 10 tips krijg je veel meer zelfvertrouwen op je werk

Gepubliceerd op: 03-10-2019

Voel je je soms wat onzeker op je werk? Hoef je je echt niet voor te schamen, want heel veel mensen hebben daar ‘last’ van. Je wilt goed presteren, perfect zijn en al helemaal geen fouten maken. Maar iedereen maakt fouten, en dat is helemaal ok. Sterker nog, je leert er juist van. Laat dat perfectionistische gevoel los en je zult merken dat je veel sneller risico’s durft te nemen. En dat zal je werkgever alleen maar waarderen. Kun je wel wat tips gebruiken om je zelfverzekerder te voelen op je werk? Komen ze:

1. Vraag je leidinggevende om feedback

Dit laat zien dat je beter wilt worden, en niet bang bent voor wat feedback. Je zult hiermee bovendien een beter beeld krijgen van wat je sterke en zwakke punten zijn. En van hoe je prestaties worden beoordeeld. Probeer je sterke punten extra te integreren in je werkzaamheden, want daar voel je je zelfverzekerder door. Je kunt trouwens ook aan andere collega’s vragen wat zij vinden dat je sterke punten zijn. Soms zien anderen beter waar je talenten liggen dan jij zelf.

2. Werk aan je zwakke punten

Zijn er punten waar je niet zo goed in bent, en beïnvloeden die je zelfverzekerdheid? Maak dan een plan om deze aan te pakken. Zodra je verbetering constateert, voel je meteen de energie binnenstromen. Plus een trots gevoel.

3. Kom zelfverzekerd over

Ook al ben je het niet, straal wel zelfverzekerdheid uit. Zorg dat je goed gekleed bent, sta rechtop, straal vriendelijkheid en kalmte uit en maak oogcontact met mensen. Zo zullen je collega’s denken dat je zelfverzekerd en helemaal in-control bent. En voor je het weet geloof je er zelf ook in. Fake it until you make it. Zorg ook dat je positief overkomt, en denk in oplossingen in plaats van problemen. Ook niet onbelangrijk: zorg goed voor jezelf door goed te eten, rust te nemen en dingen te doen die je energie geven. Zo zit je lekkerder in je vel, en dat zien anderen ook aan je.

4. Stel vragen

Ben je ergens nieuw of start je met een nieuw project met de nodige uitdagingen? Kan zijn dat je je dan onzeker voelt over wat en hoe je iets moet doen. Stel gerust vragen, want je kunt nu eenmaal niet alles weten. Je collega’s zullen dit trouwens alleen maar waarderen. Zorg dat je de informatie krijgt die je nodig hebt om je werk goed te doen. Dan voel je je meteen een stuk zelfverzekerder.

5. Vier en onthoud je prestaties

Heb je een klant geholpen aan een onvergetelijke reis, en krijg je achteraf een mailtje met complimenten? Of heb je een nieuwe partner binnengesleept die gebruik gaat maken van jullie service? Deel het met anderen en vier het! Hoe groot of klein ook, prestaties mogen best een beloning krijgen. Zo voel je meteen weer hoe goed je bent. Nog beter: houd die positieve prestaties bij in een bestand of map. Sla de bedankmailtjes hier op, maar ook je bereikte mijlpalen en lof van binnen en buiten het bedrijf. Open deze regelmatig om je zelfvertrouwen te boosten. En wie weet komen ze ook nog eens van pas als je gaat solliciteren naar een nieuwe baan.

6. Daag jezelf uit

Wanneer je dingen realiseert die je eigenlijk niet voor mogelijk had gehouden, dan geeft je dat een extra goed gevoel. Zoek dus projecten en opdrachten uit die je de kans geven om je sterke punten te gebruiken en projecten aan te gaan die je uitdagen. Probeer nieuwe dingen uit en vergelijk jezelf daarbij vooral niet met collega’s die dit al veel langer doen.

7. Zoek bondgenoten

Voel je je soms down en onzeker over iets? Ga dan even langs bij die ene collega waar je een goede band mee hebt, en deel je gevoel. Grote kans dat hij of zij je een peptalk zal geven, waardoor je weer met positieve energie naar je bureau terugloopt.

8. Geloof in jezelf

Ja, dat is lekker makkelijk gezegd, denk je misschien. Maar het helpt echt. Zeg tegen jezelf: ‘Ik kan dit!’, en geloof dat ook echt. Denk voordat je naar bed gaat nog even aan drie dingen die die dag goed gingen op je werk. Dan val je vast met een tevreden gevoel in slaap.

9. Relativeer acties en reacties van collega’s

Je vraagt iets aan je manager en die snauwt je af met een kort antwoord waar je eigenlijk niks mee kunt. Je krijgt misschien al snel het gevoel dat je een domme vraag hebt gesteld en dat je manager nu negatief over je denkt. Maar bekijk ook even de situatie: was je manager gestrest of had hij net zelf een vervelende situatie achter de rug? Grote kans dat de narrige reactie dan helemaal niks met jou te maken had. Veel mensen zijn trouwens vooral met zichzelf bezig, en niet met jou. Laat je niet gek maken!

10. Zet net dat extra stapje

Doe nét wat meer dan wat er van je wordt verwacht. Kun je nieuwe ideeën, klanten of producten voorstellen? Een proces eenvoudiger of gestroomlijnder maken? Of krijg je een voorstel zelfs drie dagen eerder bij je baas of je klant? Je zult je beter voelen over jezelf als je net een stapje extra zet - en je zult waarschijnlijk ook wat positieve feedback van anderen krijgen. 

We geven je nog een bonustip...

Werk aan je algemene ontwikkeling. En dan bedoelen we niet alleen dat je op de hoogte moet blijven van interessant nieuws in de reiswereld, maar ook het blijven leren. Werk aan je soft skills! En dat hoeft echt niet zoveel tijd in beslag te nemen. Kijk maar eens op ons online leerplatform Travel College. Daar vind je diverse e-learnings, webinars en microlearnings, gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Als dat geen boost geeft aan je zelfverzekerdheid…


 
Bronnen: Themuse,  Forbes
 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.