Schrijf je nu in voor de HR Expertmeeting op 27 juni om 13.30u "Hoe trek je nieuw talent aan voor jouw reisorganisatie?"

Reizen van de toekomst

Wat zijn de trends voor reizen in de toekomst?

Rapport Travel Experience Tomorrow

Het rapport ‘Travel Experience Tomorrow’ geeft een inkijkje in het reizen van 2025. Het geeft inzicht in de behoefte van de toekomstige reisconsument en welk type reizen daarbij hoort. Het rapport is door brancheorganisatie ANVR in samenwerking met trendbureau Cherry Lab opgesteld.

Rapport Travel Experience Tomorrow

Travel Tomorrow

Een trendonderzoek naar de veranderende behoeften en belevingen van reizigers lag aan de basis van dit rapport. Travel Experience Tomorrow is dan ook een verdieping op Travel Tomorrow, dat gaat over hoe reisbedrijven zich kunnen positioneren in een veranderende wereld en welke businessmodellen daarbij horen.

Reisbedrijf van de toekomst

Trends in het reizen van de toekomst

Unieke en authentieke ervaringen op bestemmingen ver weg van de grote toeristische trekpleisters worden belangrijk. Net als zelfontplooiing, zingeving, uitdaging en avontuur. Consumenten willen zichzelf ontwikkelen en uitdagen als ze op reis zijn. Daarnaast willen ze iets teruggeven aan de bestemming of community. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam reizen worden dan ook de nieuwe norm. 

Welke behoeften hebben de reizigers van de toekomst?

De reiziger van 2025 wil ontdekken. Hij reist om zichzelf en de wereld te ontdekken. Inspiratie opdoen, zingeving en het verwezenlijken van dromen en doelen staan centraal. Het gaat om de beleving. Loslaten wordt het nieuwe luxe: eventjes niet continu in contact staan met de buitenwereld. Consumenten willen even ontsnappen en tot zichzelf komen. Digital detox heet dat: je volledig afsluiten van al je devices. 

Tegelijkertijd maken klanten volop gebruik van technologie die het mogelijk maakt om persoonlijk bediend te worden. GPS, beacons en virtual reality geven een optimaal gepersonaliseerde gastbeleving. De technologie is in 2025 leidend in de bedrijfsvoering. Dankzij grote hoeveelheden data vindt een grote personalisatie van reizen plaats. Door The Internet of Things krijgen bedrijven goed zicht op wat consumenten willen.

Effectief en betrouwbaar zijn de nieuwe maatstaf en transparantie is niet meer iets wat ‘moet’, maar wat ‘hoort’. Consumenten willen ‘in control’ zijn en ze organiseren zichzelf steeds meer ‘bottum-up’. Dat betekent dat klanten steeds meer invloed willen hebben in de samenstelling van hun reizen en dat ze hun reizen ook steeds vaker zelf samenstellen. Maatwerk staat voorop.

Gelijkgestemden zien mensen als autoriteit: do it peer. Bovendien willen ze ook ervaringen delen met peers. Het reisbedrijf waarmee ze zaken doen moet dan ook gelijkgestemd zijn en dezelfde dingen belangrijk vinden die zij zelf ook belangrijk vinden.

Het nieuwe reizen

Mensen zijn digital nomads in 2025: ze werken en wonen overal ter wereld. Omdat reizen goedkoper wordt, gaan ze ook steeds vaker weg. Bovendien zijn in 2025 alle leeftijden fit. Dat geldt zeker ook voor ouderen en zij hebben bovendien het geld om hun reisdromen te verwezenlijken.

Klimaatveranderingen en geopolitieke veranderingen veranderen het reisgedrag. Bepaalde bestemmingen worden te warm voor wintersport of zonvakantie. En de komst van 1,8 miljard toeristen uit India en China houd mensen weg van het traditionele highlights hoppen. Ze willen unieke ervaringen tijdens hun reizen en zoeken naar under-the-radar bestemmingen, willen nieuwe culturen ontdekken en trekken graag met locals op. Reisbedrijven met lokale expertise worden dan ook aantrekkelijk.

Zingeving

De behoefte aan zingeving is in 2025 groot. Mensen leven volgens hun eigen religie. Consumenten willen reisvormen waarbij ze zichzelf leren kennen en waarbij ze zich kunnen ontwikkelen. Betekenisvol reizen en ondernemen is in 2025 de norm. Denk aan verrassingsreizen, themareizen en spirituele retraites. Bovendien wordt dankzij het drukke leven de jaarlijkse bijtankvakantie met familie of vrienden heilig in 2025.

Mensen willen op reis niet alleen consumeren, maar ook iets teruggeven aan de bestemming of de community. Green is cool: maatschappelijk verantwoord ondernemen en groen reizen worden de nieuwe norm. Denk aan voluntourism, CO2-neutraal vliegen en local travel. 

Avontuur

Doordat mensen zo georganiseerd leven, zoeken ze juist in hun vakanties en reizen het avontuur op. De spontaniteit in reizen is in 2025 helemaal terug. De bestemming is daarbij ondergeschikt aan de beleving. Consumenten willen verrast worden en ontdekken, trofeeën behalen en delen via blogs en vlogs. Denk aan solo travel, mystery travel, blind breaks en klim- en trektochten.