AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Blog: Content Marketing Strategie voor bedrijven zonder webshop

15 apr 2021

Cindy combineert haar passie voor reizen met haar werkervaring in de online marketing. Ze haalt veel voldoening uit het helpen van bedrijven in de reisbranche met hun online marketing strategie. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van online marketing op Reiswerk. In deze blog deelt ze praktische adviezen voor het toepassen van een Content Marketing Strategie.
 
Content Marketing Strategie voor bedrijven zonder webshop 
Goede content is key! De boodschap die je uitspreekt moet herkenbaar zijn voor de doelgroep die je wilt benaderen. Jij moet het antwoord hebben op het ‘probleem’. Om jouw content op orde te hebben is het slim om een contentstrategie aan te houden. Dit helpt om de juiste boodschap tijdens de juiste fase van de customer journey over te brengen naar jouw klant. Je wilt uiteindelijk dat jouw klant een dienst of product bij jou gaat kopen. Maar hoe doe je dit nu precies als je geen online shop hebt en jouw klant geen directe aankoop op jouw website kunt doen? In deze blog leg ik je meer uit over content marketing strategie en conversie als je geen webshop hebt.
 
De basis van een contentmarketingstrategie
Een goede contentmarketingstrategie kan je helpen bij:

  • Het behalen van je bedrijfsdoelstellingen
  • Het bereiken van de juiste doelgroep
  • Het bieden van relevante content op het juiste moment in de customer journey
  • Om deze punten goed in te kunnen vullen is het belangrijk om het contentmarketingfundament (Zoals uitgelegd in de e-course van Travel College) in kaart te brengen. Je moet duidelijk hebben wie jouw doelgroep is, dit doe je aan de hand van het creren van persona’s die jouw doelgroep representeren. Daarnaast moet je goed duidelijk hebben wat de customer journey is, dus welke fases doorloopt jouw klant in de aanloop naar een conversie en daarna? Als laatste wil je jouw bedrijfsdoelstellingen duidelijk hebben welke je vervolgens doorvertaald naar meetbare KPI’s. Bijvoorbeeld: Het aantal contactaanvragen via de website groeit met 12%.
     
    Drie vragen die je kunnen helpen bij jouw strategie:
  • Voor wie maak je de content?
  • Voor welk moment maak je de content?
  • Wat wil je met de content bereiken?
  • Micromomenten
    Micromomenten zijn kleine momenten waarop mensen met hun mobiele telefoon op zoek gaan naar informatie over jouw product of dienst, om ervaringen te delen of om een aankoop te doen. Het is belangrijk dat jij in de huid van jouw klant kruipt en invulling geeft aan de vragen in deze micromomenten. De momenten zijn in te delen in vier verschillende fases:


    Bron: Antal de Waij, e-academy.org

    1. Ik-wil-iets-weten-moment

    Jouw doelgroep is nog in de voorbereidende fase en is op zoek naar informatie. Vragen die zij zouden kunnen hebben zijn: ‘Welke maand is het meest geschikt voor een reis naar Thailand’ of ‘Kan ik naar Argentini reizen met kinderen?’. 

    2. Ik-wil-gaan-moment

    De doelgroep heeft genoeg informatie verzameld en wil nu contact leggen met jouw bedrijf. Ze kunnen op zoek zijn naar een fysieke locatie, contactgegevens of een mogelijkheid tot live chatten. Vragen die bij dit micromoment kunnen horen zijn: ‘Waar kan ik een fysieke winkel bezoeken?’ of ‘Hoe kan ik een medewerker spreken over een reis die ik wil gaan maken?’.
     
    3. Ik-wil-iets-kopen-moment

    Op dit moment is jouw doelgroep klaar om een aankoop bij jouw bedrijf te doen. Met jouw content probeer je de klant over de streep te trekken. Aangezien je geen webshop hebt is het belangrijk dat je voor jezelf nagaat welke call to action bij jou telt als conversie. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een belafspraak of het aanvragen van een offerte. Vragen die jouw doelgroep nu kan hebben: ‘Waar kan ik een belafspraak inplannen?’ of ‘Kan ik vrijblijvend een offerte aanvraag doen?’

    4. Ik-wil-doen-moment

    Dit moment vindt plaats nadat er een aankoop is gedaan. Jouw doelgroep wil graag betrokken blijven totdat ze daadwerkelijk op reis gaan. Vragen die zij kunnen hebben in deze fase: ‘Hoeveel bagage mag ik meenemen?’ of ‘Wanneer worden mijn reispapieren verstuurd?.
     
    Zorg dat de antwoorden op de vragen per micromoment altijd goed te vinden zijn op de website, en dat deze ook gebruiksvriendelijk is voor mobiele weergave. Kort en bondige antwoorden doen het goed. Je wilt op jouw mobiel geen ellenlange teksten lezen.
     
    Contentmarketingstrategie
    Het is belangrijk dat je altijd voor jezelf duidelijk hebt wat jouw kernboodschap is. De content die je maakt wordt zo consistent en herkenbaar voor de doelgroep. Zorg er wel voor dat je de kernboodschap in iedere fase van de customer journey zo aanpast dat de content doelgericht is.
     
    Voor het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie maken we gebruik van het hero-hub-hygiene model van Google. (Zoals uitgelegd in de E-course Contentmarketingstrategie)



    Bron: Antal de Waij, e-academy.org

    Hygiene-content
    Deze noodzakelijke content kun je het hele jaar door plaatsen en geeft antwoord op generieke vragen. Dit wordt ook wel hulp-content genoemd. Je probeert alle vragen die jouw klanten hebben te beantwoorden, om ze zo over de streep te trekken om een aankoop bij jouw bedrijf te doen.
     
    Aan wat voor soort content moet je denken bij Hygiene-content?
    Een aantal voorbeelden van Hygiene-content:

    • Schrijf korte artikelen welke antwoord geven op veelgestelde vragen zoals: ‘Wat is het beste seizoen voor een reis naar Itali?’ of ‘Wat is de goedkoopste vlucht naar Spanje?’.
    • Laat reviews van andere reizigers zien. Hierdoor groeit het vertrouwen van de potentile klant in jouw bedrijf en zijn ze sneller geneigd een product of dienst bij jou te kopen.
    • Zorg dat je de klant ook nog service kunt bieden nadat zij iets bij jou gekocht hebben. Denk bijvoorbeeld aan een online omgeving waar afgeteld wordt naar de reisdatum. Hier kan de klant zien wanneer hij de reisbescheiden ontvangt, wanneer er online ingecheckt kan worden voor de vlucht etc. Ook dit is een vorm van Hygiene-content.
    Hoe maak je doelstellingen meetbaar als je geen webshop hebt?
    Veel reisorganisaties hebben geen webshop en daardoor wordt het lastig om om goed meetbare content KPI’s op te zetten. Maak voor jezelf eerst duidelijk welke Call To Actions op jouw website tellen als een conversie. zoals eerder genoemd kun je denken aan een contact aanvraag, offerte aanvraag, brochure aanvraag of nieuwsbrief inschrijving. Deze CTA’s kun je vervolgens indelen in harde of zachte conversies, waarbij harde conversies actie vereisen bij jouw medewerkers om direct in contact te komen met de klant. Denk aan een offerte aanvraag of een belafspraak. Een zachte conversie is bijvoorbeeld een brochure aanvraag of een nieuwsbrief inschrijving. De klant wil eerst nog wat meer informatie voordat hij of zij volledig overtuigd is van het product of dienst en toe is aan persoonlijk contact.
     
    Vervolgens kun je dit meetbaar maken met de volgende KPI’s:
    • Het aantal bezoekers op je website dat een aanvraag doet of zich inschrijft op de nieuwsbrief na het bekijken van specifieke content.
    • Het aantal keer dat er op jouw website gezocht is naar een bepaalde reis of bestemming.
    • De tijd die een bezoeker besteed op de pagina.
    Hub-content
    Periodieke content die verbinding maakt tussen klant en bedrijf. Je wilt verbondenheid creren en klanten laten terugkeren naar jouw website. Je doet er goed aan om content te maken die jouw klanten kunnen delen en waar ze op kunnen reageren. Dit wordt ook wel engagement genoemd.
     
    Wat voor soort content kun je inzetten als Hub-content?
    • Geef met een video een kijkje achter de schermen en laat jouw doelgroep kennis maken met de medewerkers van het bedrijf.
    • Schrijf blogartikelen over veelgestelde vragen.
    • Maak gebruik van User Generated Content. Hierbij hergebruik je de content die jouw klanten al voor je gemaakt hebben. Denk aan reviews, foto’s of video’s die zij delen van hun reis. Let op: Vraag altijd toestemming aan de gebruiker bij het delen van content.
    • Maak gebruik van influencer marketing en werk samen met authentieke content creators die passen bij jouw kernboodschap.
    • Stimuleer engagement door middel van polls en winacties.
    Wist je dat… Betrokken klanten meer bij jouw bedrijf kopen, meer promoten en vaker naar jouw website terugkeren?
     
    Hero-content
    Dit is de content waar je de meeste creativiteit in steekt en dit uit zich in grootschalige en spraakmakende marketingactiviteiten. Deze content wordt dan ook eenmalig of drie keer per jaar gepubliceerd.
     
    Wat voor content wordt gebruikt voor Hero-content?
    • Storytelling is een erg krachtige content vorm. Je speelt hiermee in op de emoties van je doelgroep en maakt ze onderdeel van jouw verhaal. Dit doe je door middel van beeld, tekst en geluid. Je ziet dan ook vaak dat er gebruik wordt gemaakt van video campagnes.
    • Denk bij de campagnes bijvoorbeeld aan de jaarlijkse deelname aan de vakantiebeurs of een influencer marketing campagne waarbij er deelgenomen wordt aan een reis.
    Naar de aanloop van een campagne wordt Hero-content altijd ondersteund met Hub- en Hygiene-content.
     
    Zelf aan de slag met content marketing
    Ga nu zelf aan de slag met jouw contentmarketingstrategie. Volg de e-learning Content Marketing Strategie via www.travelcollege.nl, ht online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Je vindt hier e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Stuk voor stuk gratis te volgen. Veel succes!
      Vragen over de inhoud van deze blog? Stuur Cindy een berichtje via haar persoonlijke LinkedIn-pagina of mail naar cindy@roundeggtravel.nl

    cta

    Niet gevonden wat je zocht?

    We helpen je graag verder

    Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.