Hoe wordt AI ingezet om nepnieuws te verspreiden? En wat kun jij doen om dat te doorzien? Start direct de e-learning! Gratis voor iedereen in de cao reisbranche.

Richtlijnen voor baliewerkplekken ter preventie van agressie en geweld

Introductie

Onderwerp

Prestatie - omschrijving (voorbeelden)

Positie balie

Een balie is voor de bezoeker op een logische en vindbare plek gesitueerd.

De baliemedewerker heeft direct zicht op binnenkomende klanten.

De baliemedewerker heeft vanuit de werkplek zicht op entree, toegang, wachtruimte, toiletten en portaal. Er is geen belemmering door obstakels.

Collega’s hebben permanent zicht op de baliemedewerker.
 

Afstand tussen medewerker en klant

De diepte van het balieblad is dusdanig dat tussen medewerker en klant voldoende sociaal-veilige afstand aanwezig is (de afstand en diepte van de balie wordt mede bepaald door frequentie en aard van transacties, maar minimaal 110 cm).

Een fysieke scheiding tussen medewerker en klant wordt aangebracht. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door:
- Het plaatsen van een tassenplank
- Een balieopstand of
- Een verhoogd geplaatst klantenblad

Apparatuur

Apparatuur met vertrouwelijke informatie wordt uit het zichtveld van klanten geplaatst.

Privacy

De medewerkers en bezoekers beschikken over voldoende privacy.

Licht en lichtinval

De inval van het daglicht is zodanig dat medewerker én klant elkaar goed kunnen zien (dus niet alleen contouren).

Vluchtwegen

De baliemedewerker kan in noodgevallen snel weg zonder langs klanten te moeten.


De deurdraairichting is richting de looproute voor het verlaten van de balie.

Materiaalgebruik

Randen en hoeken van het baliemeubel zijn afgerond.


Scherpe randen en hoeken komen aan het meubel niet voor.

Kleurgebruik

Het gebruik van rustige heldere kleuren en patronen maakt de kans op ongewenste omgangsvormen door cliënten (agressie en geweld) kleiner.