AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

6 vragen die ervoor zorgen dat je boodschap wl blijft hangen

04 dec 2019

Reisbedrijven zijn maar wat druk met het maken en publiceren van content. Ze willen de consument verleiden om bepaalde reizen te maken, of voor een speciale huurauto te kiezen. Je hebt precies in je hoofd wat je wilt overbrengen en denkt dat het de doelgroep absoluut zal aanspreken. Maar verrassing: ze scrollen er zo doorheen, want het raakt ze niet. Het gaat gewoonweg langs ze heen. Hoe zorg je er nou voor dat je boodschap wl blijft hangen? Stel jezelf eerst eens onderstaande zes vragen. 

1. Op welke gedachtes wil je mensen brengen?

Wat weet en denkt je doelgroep nu over je, en wat vinden ze van je? Het gaat er hierbij om hoe mensen n denken en doen, en wat je wilt dat ze gn denken en doen.

2. Jouw product is uniek. Maar wat hebben je klanten eraan?

Jullie reisproduct kan nog zo geweldig zijn, het verkoopt pas als je duidelijk maakt wat het voordeel voor je klant is. Waarom worden zij er beter van? Jullie reisproduct kan voorzien in verschillende doelen van de consument. Vakantiegangers willen zich bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen verplaatsen (doel), een huurauto is hierbij het middel. Vraag je ook af of het duidelijk is welk probleem er precies wordt opgelost. Communicatiestrateeg Suzanne van Gompel komt met een voorbeeld:
 
“Onder reizigers ging het verhaal dat in een Afrikaans land brommerhelmen verplicht werden. Omdat inwoners niet altijd geld hadden om zich aan de ‘helmplicht-regel’ te houden, zetten ze een lege kalebas op hun hoofd. Prompt kwam er een nieuwe regel: ‘verboden met een kalebas op je hoofd te rijden’. De relatie tussen dit verbod (het middel) en het doel (veiligheid vergroten) was op zijn minst schimmig geworden.”
 
Vaak worden teksten meer bedacht vanuit het oogpunt van de organisatie dan vanuit de klant. En daarom pakt de boodschap ook niet. Voordat je je tekst opschrijft, bedenk: Wat levert jullie reisproduct op wanneer je klant hier gebruik van maakt? Welk functioneel, emotioneel of sociaal verschil maakt jullie product? Waarom wordt je klant er blij van?

3. Hoe goed ken je je communicatiedoelgroep cht?

Waar het soms ook misgaat, is bij het doen van aannames. Jij vindt snelle quotes in knallende kleuren mooi, dus zal je doelgroep dit ook wel aanspreken. Maar helaas: niet iedereen is hetzelfde als jij bent. Dus verdiep je in de doelgroep, ga op onderzoek uit! Dan weet je straks veel beter hoe je hun aandacht trekt en vasthoudt. 

4. Vallen zowel de vorm als de inhoud van je communicatie op?

Je boodschap kan nog zo sterk zijn, het gaat er ook om hoe je hem verpakt. Zo zijn foto’s voor de beleving heel belangrijk, zeker in de reiswereld. En ook kleuren doen een hoop. Zorg dat de vorm en de boodschap als het ware vloeiend in elkaar overlopen.

5. Komt je doelgroep vaak genoeg in aanraking met je boodschap om deze erin te laten slijten?

Herhaling, herhaling, herhaling. Want dan blijft je boodschap extra goed hangen. Denk maar aan toen je die nieuwe taal moest leren, daarbij zat je hoogstwaarschijnlijk ook woordjes te stampen. Wees niet bang dat herhaling saai is voor je doelgroep, uit onderzoek blijkt namelijk dat dit hartstikke meevalt!

6. Is een communicatiemiddel de beste manier om je doel te bereiken?

Stel, jullie krijgen advertentieruimte in het lokale krantje met veel korting aangeboden. Leuk, maar: dit kan nog zo ‘goedkoop’ zijn, wat heb je eraan als jullie doelgroep het niet leest? En daarnaast: het ontwerpen van die advertentie kost ook tijd (en dus geld). Kijk dus goed waar je doelgroep zich bevindt, en wat je doelen zijn. Wil je mensen naar je website trekken? Zorg dan dat je online zichtbaar bent, zodat je doelgroep met n klik daar belandt. 

Kortom…

Bedenk dus goed wat jouw reisproduct aan voordelen biedt voor je doelgroep. Maak een boodschap die hen pakt, en waar ze even bij stil willen staan. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn zowel de inhoud als vorm erg belangrijk. Als je boodschap teveel op die van je concurrenten lijkt, val je uiteraard minder op. Zorg er ook voor dat je huisstijl erin terugkomt, zodat je herkenbaar bent. En wat betreft de kosten, dat verwoordt Suzanne heel mooi: “Aan een papieren bootje heb je niks als je naar de andere kant van de wereld wil varen (niet effectief). En om een sloot over te steken heb je geen containerschip nodig (te grof geschut is zelden (kosten)efficint).” We hopen dat je de bovenstaande vragen met gemak kunt beantwoorden. Succes!
 
 
Bron: frankwatching.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.