AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

7 digitale marketing trends voor 2019

17 dec 2018

Marketing Trends 1080x675.jpg

2018 stond voornamelijk in het teken van ontwikkelingen rondom social media. En ook hebben we een aanhoudende opleving gezien in augmented reality, video content en influencer marketing. Maar wat heeft 2019 voor ons in petto? Zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar we hebben wel een paar voorspellingen voor het steeds veranderende digitale marketinglandschap. Zoals deze:
 

1. De opkomst van smart speakers

 
Heb jij er al een in huis gehaald? Slimme luidsprekers zoals Amazon Alexa, Google Home en Apple HomePod hebben in de afgelopen paar jaar veel vooruitgang geboekt op de consumentenmarkt. Je kunt aan een smart speaker vragen stellen en opdrachten geven. Zoals ‘Welke afspraken heb ik vandaag? of ‘Speel muziek’. Veel gebruikers zijn gek op ze: 65% zegt dat ze niet meer zonder hun stemgestuurde assistent kunnen.
 
Maar hoe sluit dit aan bij digitale marketing in de reisbranche? We zullen waarschijnlijk zien dat steeds meer online publicaties audio omarmen. Verder verwachten we meer advertenties op deze platforms te zien. Amazon, Google en Apple lanceren hiervoor wellicht hun eigen advertentieplatform, waardoor het voor reisbedrijven eenvoudiger wordt om advertentieruimte in te kopen. Denk aan AdWords, maar dan voor je Google Home.


2. Internet zal televisie inhalen

 
Onderzoek toont aan dat internet de televisie zal inhalen in termen van bekeken uren. Volgens onderzoek zullen mensen 2,6 uur per dag online doorbrengen en 2,7 uur per dag naar de buis kijken. 45 minuten van de gemiddelde internettijd van een persoon zal worden besteed aan het kijken naar mobiele video. Daarom voorspellen we dat reisbedrijven in het nieuwe jaar minder geld uitgeven aan televisiereclame en meer aan webvideo, social media en webadvertenties.
 

3. Social media zal dieper worden gentegreerd in andere diensten

Social mediabedrijven zullen hun services blijven integreren in applicaties van derden. Denk bijvoorbeeld aan hoe Facebook en LinkedIn hun gebruikers in staat stellen om zich aan te melden voor diensten van derden door hun accounts en gegevens met hen te delen. Op duizenden sites kun je via je bestaande Facebook account inloggen. En dat vinden veel gebruikers wel zo makkelijk, want die vinden een extra account aanmaken maar gedoe.
 
We verwachten dat deze trend zal aanhouden en dat sociale platforms nog meer gentegreerd zullen worden met andere diensten. Social media-apps kunnen meer gebruikersgegevens gaan delen met hun doelgroepen en een meer naadloze ervaring creren met apps van derden. Dit helpt social mediabedrijven hun dominantie te behouden, meer informatie over gebruikers te verkrijgen en betere services te bieden voor kleinere websites en apps.
 

4. Live video zal blijven groeien

Het is geen geheim dat de live videoservices van YouTube, Facebook en Instagram in 2016, 2017 en 2018 een enorme opkomst hebben gemaakt. In feite keken meer dan 80% van de internetgebruikers in 2016 naar meer live video dan het jaar daarvoor - waarschijnlijk als gevolg van de opkomst van meer moderne streamingdiensten. En dat het succes heeft, blijkt wel uit het feit dat 67% van de kijkers aangeeft vaker een concertticket te kopen om een band te zien of een evenement bij te wonen als ze een livestream van een vergelijkbaar evenement online hebben gezien. Verder zou 45% van het live publiek willen betalen om een favoriete atleet, team of artiest te zien in een online stream. Ook in de reisbranche kan live video waardevol zijn. Bijvoorbeeld voor reisbureaus, zodat de klant vanuit zijn of haar eigen luie stoel live advies kan vragen aan een reisadviseur.


5. Video (en videoadvertenties) blijven ook groeien

Net als live video, zal traditionele video ook blijven groeien. Studies voorspellen dat video tegen 2019 goed is voor 85% van het totale internetverkeer. Verder kijkt 54% van de internetgebruikers al maandelijks video op een social media platform, en dat aantal zal de komende jaren alleen maar toenemen. Videoadvertenties zijn ook in opkomst. 65% van de advertentievertoningen op Instagram waren het resultaat van videocontent en we verwachten dat dit aantal nog verder zal groeien.
 
Marketeers doen er dus goed aan te overwegen om video toe te voegen aan hun 2019-strategie voor social media. Sommige manieren om dit te doen zijn door videoadvertenties op YouTube en Instagram te gebruiken, door zelf video-inhoud te maken of door samen te werken met een influencer.
 

6. Chatbots worden een normaal ‘iets’

We denken dat chatbots in 2019 door blijven groeien. En ze zullen waarschijnlijk ook 'normaler' worden in de ogen van consumenten. Met andere woorden: de nieuwigheid zal vervagen, en we zullen zien dat ze op grotere schaal bruikbaar worden. We verwachten dat chatbots de eerste plaats zijn waar iemand een pizza bestelt, een mobiel abonnement kiest of zelfs een hotelkamer boekt. Volgens gegevens zullen chatbots ook gaan domineren. Uit een onderzoek van LivePerson bleek dat slechts 19% van de 5.000 ondervraagde personen een negatieve perceptie van chatbots heeft. Verder had 33% een positieve mening en 48% was onverschillig, zolang hun problemen maar werden opgelost.
 

7. The Social CEO

In een tijdperk van nepnieuws is het belangrijk dat CEO's en andere topmanagers sociaal zijn. Dit verbetert de reputatie van het reisbedrijf, helpt vertrouwen te winnen bij de gebruikers en maakt het bedrijf zelfs aantrekkelijker voor sollicitanten. Volgens gegevens van OkToPost was in 2016 slechts 40% van de CEO's actief op social media. Van die gebruikers gebruikte 70% alleen LinkedIn. We voorspellen echter dat dit aantal zal groeien als het wantrouwen in de media voortduurt, waardoor mensen nieuws van de bron willen horen. Er zijn een aantal manieren waarop een CEO zijn of haar stem kan laten horen. Zoals door te posten op de bedrijfsblog, te tweeten vanuit een persoonlijk account of blogposts te schrijven op LinkedIn.
 
Dat waren ze: zeven digitale marketingtrends die 2019 zullen domineren. We gaan het zien, of de voorspellingen uitkomen in dit steeds veranderende digitale marketinglandschap. We houden het nauwlettend in de gaten!

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.