AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

7 simpele SEM-tips om veel te bereiken met een klein budget

20 mrt 2019

Wanneer je Search Engine Marketing (SEM) effectief gebruikt, kun je al heel snel de verkoop van je reisaanbod en naamsbekendheid vergroten. De fijne kneepjes van SEM kunnen echter zo gecompliceerd overkomen, dat veel - voornamelijk kleine - reisbedrijven zonder marketingspecialist dit niet volledig inzetten. Zonde! Maar daar valt wat aan te doen, met deze zeven eenvoudige tips die je op weg helpen. Zelfs als je maar een klein budget hebt.
 
1. Kies een relevant zoekmachinemarketingplatform
Google Adwords en Bing Ads zijn twee van de meest populaire marketingplatforms voor zoekmachines. Bij het kiezen van jouw platform, moet je jezelf vragen stellen als:
 

  • Wat is de leeftijdscategorie van mijn doelgroep?
  • Hoe wil deze leeftijdsgroep het liefst informatie ontvangen?
  • Waar doen ze onderzoek voordat ze hun vakantie boeken?
  • Voeren mijn concurrenten SEM-campagnes uit?
  • Welke resultaten verwacht ik?
 
Als je deze vragen doorneemt, kun je beter bepalen of je Search Engine Marketing berhaupt wel moet gebruiken. Als je bijvoorbeeld reizen verkoopt aan mensen in een bepaalde leeftijdscategorie die liever een magazine lezen, dan is het misschien beter om een groter deel van je marketingbudget te besteden aan advertenties in die magazines. Of wie weet moet je juist meer investeren in e-mailmarketing.

 
2. Begin klein met je SEM-strategie
Begin eerst met maar een paar campagnes, want dit kan cruciaal zijn voor je succes aan het begin van je zoekmachinemarketingreis. Wanneer je namelijk teveel campagnes tegelijkertijd inzet, kun je zomaar verdwaald raken in alle data, waardoor er weinig tot geen tijd overblijft voor een zorgvuldige beoordeling en optimalisatie. Begin daarom met ongeveer drie verschillende campagnes, analyseer de resultaten en breid vanaf daar verder uit.
 
3. Wat zijn je keyword parels?
Keyword parels zijn in wezen trefwoorden waar je nu al op wordt gevonden, maar nog wel met weinig verkeer. Deze kun je ontdekken via een SEO-tool zoals Moz. Dit kan als startpunt dienen voor je zoekwoordonderzoek. Breid de zoekwoord ideen uit door na te denken over verschillende varianten binnen deze woordgroep.
 
4. Van advertentie naar landingspagina
Niets is frustrerender dan klikken op een advertentie die een voorproefje geeft van iets wat je wilt weten, maar waarbij je vervolgens op een pagina terechtkomt die over totaal iets anders gaat. Je advertentiebericht moet dus echt overeenkomen met je bestemmingspagina.

Als je slim denkt te zijn tijd te besparen door meerdere advertenties met verschillende berichten op dezelfde bestemmingspagina te laten landen, dan kom je bedrogen uit. Het kan je conversieratio alleen maar nadelig benvloeden, en uiteindelijk betaal je ook nog eens voor ongewenste klikken.

 
5. Design en tekst op je bestemmingspagina
Dat een slechte landingspagina je conversieratio niet ten goede komt, is dus duidelijk. Maar hoe zorg je er nou voor dat deze pagina helemaal perfect is? Een paar tips:
 
  • De bezoeker wil weten: what’s in it for me? Wees dus meteen bovenaan de pagina duidelijk wat het voordeel voor hem of haar is, en vervolg snel met een call-to-action.
  • De bezoeker is helaas niet altijd even genteresseerd in jouw reisbedrijf als jij zelf. Houd het dus kort en krachtig. Opsommingen helpen ook goed voor als de bezoeker snel de pagina wil scannen.
  • Voorkom onnodige afleidingen: alles wat je niet nodig hebt om je verhaal te vertellen, mag je verwijderen. Het kan de focus wegnemen van wat je wilt dat mensen doen.
  • Geef duidelijk je call-to-action of formulier weer: dit is een van de belangrijkste kenmerken van een goede bestemmingspagina. Zorg ervoor dat de bezoeker niet hoeft te scrollen om deze informatie te zien. Binnen 1-3 seconden besluit hij of zij namelijk om wel of niet je pagina te verlaten.
  • Geef je logo en telefoonnummer weer: het is altijd belangrijk om je bezoekers op de hoogte te stellen van je bedrijf. Bied hen ook andere conversie-opties aan, zoals de mogelijkheid om teruggebeld te worden.
  • Bouw vertrouwen op door een testimonial toe te voegen. Dit geeft bezoekers het volledige bewijs dat anderen goede ervaringen hebben met jouw reisorganisatie.
  • De lay-out en het ontwerp van je bestemmingspagina maken een groot verschil in je conversiepercentages. Gebruik een clean, eenvoudig ontwerp waarbij je tekst makkelijk weg leest.
 
 
6. Voorkom veel handmatig werk door automatisering
Zelfs als je je fulltime kunt bezighouden met advertenties voor zoekmachinemarketing, wil je waarschijnlijk je tijd en je advertentieprestaties optimaliseren door handmatige taken te automatiseren. Zoals het onderbreken van advertenties wanneer je een bepaalde bestedingslimiet bereikt, of het verhogen van biedingen om op de eerste pagina te komen.
 
 
7. Check de resultaten dagelijks
Een van de grootste fouten bij zoekmachinemarketing is om je advertentieprestaties niet op consistente basis te beoordelen. Want zo weet je ook niet of en welke verbeteringen je moet toepassen. Misschien is het wel nodig om nieuwe (uitsluitings)zoekwoorden toe te voegen, je budget aan te passen of advertentieteksten aan te scherpen.
 
SEM kan in het begin voor wat onzekerheid en gezonde spanning zorgen, maar heb je het eenmaal onder de knie, dan wordt het steeds leuker. Je zult misschien wel versteld staan van hoeveel je kunt bereiken. Zelfs met een klein budget!
 
Meer weten over SEM?
Onlangs heeft Reiswerk een online leerplatform gelanceerd met e-learnings, webinars en essentials: www.travelcollege.nl. En die zijn allemaal gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Zo vind je hier bijvoorbeeld ook de essential Google AdWords Introduction, een video waar je binnen 20 minuten veel leert over het opzetten van campagnes, advertentiegroepen en advertenties. Maar ook het specifiek instellen van budget per dag en de juiste keywords komen onder andere aan bod. Meer weten over SEO? Kijk dan de eveneens 20 minuten durende essential over SEO!


 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.