AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

8 trends in de arbeidsmarkt deel 1: Meten is weten & Een sterk merk

26 okt 2017

arrows 2167840 640.jpg

De arbeidsmarkt is weer aan het aantrekken. Dat is geen trend, maar een feit, ook in de reisbranche. Dat betekent dat het als werkgever moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen. Inspringen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is daarom meer dan een must. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers graag bij jouw organisatie komen werken, en hoe behoud je ze vervolgens ook? Waar kan je als organisatie nog het verschil maken? Integron zette 8 trends voor de arbeidsmarkt in 2018 op een rij. Reiswerk maakt de vertaalslag naar de reisindustrie. Deze week gaan we in op de eerste twee trends: Meten is weten & Een sterk merk!

1. Meten is weten
HR loopt er helaas nog wat mee achter, maar het wordt hoog tijd om de noodzaak van HR analytics en big data in te gaan zien. Niet alleen kan HR hiermee inzicht krijgen in posten zoals ziekteverzuim, verloop en andere hoge kosten, maar werkt het bovendien ondersteunend. Niet langer hoeft HR zich alleen te baseren op het onderbuikgevoel, maar kan het deze gevoelens ondersteunen en verifiëren met de juiste data. Hoe vertaalt dat zich naar de arbeidsmarkt? Lees er hier meer over.

Reiswerk laat in de laatst gepubliceerde arbeidsmarktcijfers zien op welke functies/beroepsgroepen er werk is, waar de doorstroom zit en welke vacatures met name moeilijk vervulbaar zijn. We zien dat er een groot tekort is aan goede ICT-experts en online marketeers. Dat mensen die werkzaam zijn in de reisbranche met plezier werken, zien we terug in de belangrijkste drijfveren/werkwaarden van de medewerkers en cultuurkenmerken van de bedrijven. Ook het lage ziekteverzuim (1,8%) laat zien dat men zeer betrokken is.
Bron: Arbeidsmarktcijfers.reiswerk.nl - Dynamiek

2. Een sterk merk
Hoe sta jij bekend in de markt? Als fantastische werkgever waar iedereen voor wil merken of het tegenovergestelde? Behoor jij tot de Coolblue’s van deze wereld of staat je organisatie bekend als net zo’n ramp als de hofhouding van Donald Trump? Je employability brand is belangrijker dan ooit te voren. HR en marketing kunnen elkaar goed versterken. Het wordt in 2018 dan ook tijd dat deze twee afdelingen multidisciplinair gaan samenwerken. Lees er hier meer over.

Reiswerk organiseerde vorig jaar een workshop Employer Branding waarin we de HR-managers in de reisbranche een aantal voorbeelden lieten zien hoe je het bedrijf aantrekkelijk kunt maken bij voorbeeld voor ICT-ers. De presentatie van deze bijeenkomst vind je hier.

Er zijn dus verschillende trends te constateren in de arbeidsmarkt van 2018 en het afgelopen jaar. Volgende week gaan we in op de volgende drie trends: Vaste flex, Vergeet je huidige werknemers niet en De Employee Journey van groter belang dan ooit.
 

Bron: HRCommunity

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.