AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

8 trends in de arbeidsmarkt deel 3: Salaris, de Basis en Vraag & Aanbod

21 nov 2017

scissors 893152 640.jpg

De arbeidsmarkt is weer aan het aantrekken. Dat is geen trend, maar een feit, ook in de reisbranche. Dat betekent dat het als werkgever moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen. Inspringen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is daarom meer dan een must. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers graag bij jouw organisatie komen werken, en hoe behoud je ze vervolgens ook? Waar kan je als organisatie nog het verschil maken? Integron zette 8 trends voor de arbeidsmarkt in 2018 op een rij. Reiswerk maakt de vertaalslag naar de reisindustrie. Vorige week gingen we al in op Vaste flex, Vergeet je huidige werknemers niet en De Employee Journey van groter belang dan ooit. Deze week gaan we in op de drie laatste trends: Een goed salaris is niet voldoende, De basis op orde en Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan.
 
6. Een goed salaris is niet voldoende
In een krapper wordende arbeidsmarkt, is waardering en beleving in de organisatie van het grootste belang. Concurreren op salarissen, goede beloningen, aandacht besteden aan gezonde maaltijden; het wordt steeds meer de standaard in organisaties. Deze extra’s kunnen net het verschil maken voor een sollicitant om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen. Dat geldt trouwens niet alleen voor nieuwe medewerkers, maar k voor bestaande. Lees er hier meer over.

Reiswerk laat in haar arbeidsmarktcijfers zien dat werkplezier als belangrijkste waarde wordt gezien. Ook zelfstandigheid en vertrouwen is een belangrijke waarde voor met name de functies in ICT, E-commerce, Online marketing. Inkomen komt op een veel lagere plaats.

7. De basis op orde
Er schort helaas nog al te vaak iets aan de basis van een organisatie. Dat werkt door op de werkbeleving van de werknemer. Zo blijkt dat er bij de gemiddelde organisatie waar deze basis nog veel te wensen over laat, er vooral behoefte is aan veiligheid, zekerheid en voldoening. Pas wanneer dit op orde is, is er tijd om op andere zaken te richten. Lees er hier meer over.

Reiswerk besteedt veel aandacht aan informatie over veiligheid en een goede werkomgeving. In de arbocatalogus worden HR-managers geadviseerd hoe hun werkplek voor medewerkers goed en veilig in te richten. Ook medewerkers kunnen hiermee aan de slag.

8. Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan
Ook vergrijzing is geen nieuw woord, maar nu de arbeidsmarkt krapper wordt, lijkt de vergrijzing steeds meer evident. De vraag rijst of dit een maatschappelijk probleem is en moet zijn. Daarnaast staan door robotisering en automatisering vooral de banen voor de lagere opgeleiden onder druk, maar in het hogere segment verschijnen ze juist. Lees er hier meer over.

De reisbranche is een jonge branche, gemiddelde leeftijd ligt 3-4 jaar onder het gemiddelde van de beroepsbevolking. Ook de reisbranche maakt dankbaar gebruik van technologie om processen daarmee efficiënter in te richten. Technologische innovaties worden in de branche sterk omarmd en geven meer mogelijkheden tot het creëren van een betere klantbeleving/customer Journey.
 
Er zijn dus verschillende trends te constateren in de arbeidsmarkt van 2018 en het afgelopen jaar. Maar er is eigenlijk n groot overkoepelend thema te herkennen: de werkbeleving van de medewerkers. Deze komt terug in vrijwel alle trends. Een goede werkbeleving heeft namelijk een positief effect op een breed scala aan zaken. Werkdruk neemt af, productiviteit neemt toe en deze medewerkers zijn jouw spreekbuis naar de buitenwereld en van grote invloed op het werkgeversimago. En in een krapper wordende arbeidsmarkt is dat laatste van cruciaal belang. Mond-tot-mondreclame is nog steeds van het grootste belang. Ga maar na; hoeveel goede reviews je ook hebt gelezen, wanneer iets sterk wordt afgeraden door een betrouwbare vriend, is je keuze snel gemaakt….
 

Bron: HRCommunity

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.