CEO's & Start-ups in gesprek met studenten tijdens de Vakantiebeurs!
23 jan 2020Op 16 en 17 januari 2020 vond tijdens de Vakantiebeurs de succesvolle eerste editie van het Travel Talent Event plaats! Meer dan 1.000 studenten volgenden interactieve sessies, waarbij CEO’s, start-ups en young professionals uit de reiswereld vertelden over hun werk en carrirekeuzes, tips gaven aan de studenten en natuurlijk vragen beantwoorden. Daarnaast was er een banen- en stagemarkt waar studenten hun brandende vragen konden stellen aan interessante reisbedrijven. Travel Talent Event is hiermee het eerste grootschalige event voor toerisme studenten van MBO, HBO en WO-opleidingen en is een initiatief van de Vakantiebeurs, Reiswerk, Breda University of Applied Sciences en EMERCE.
CEO’s, young professionals en startups in gesprek met elkaar en studenten
De CEO’s spraken samen met young professionals en ondernemers van startups over de kenmerkende lessen, inzichten, uitdagingen en voordelen van studeren en werken in de reiswereld. Onder andere Arjan Kers van TUI, Marjon Kaper van ANWB, Steven van der Heijden van Corendon, Don Kaspers van D-rt Groep en Saskia Griep van Better Places waren aan het woord.
De young professionals werkten zoal bij KLM, D-rt Groep en Riksja. En ook de ondernemers van startups als Hi,hi guide, Travel with Zoey, Travelclown, FlyGRN en Travel Diaries waren aanwezig. De zeven sessies verspreid over twee dagen werden gemodereerd door Marco van Leeuwen (Lecturer Tourism Industry Breda University of Applied Sciences) en Hanita van der Meer (Brand PR Director OYO).
Vallen, opstaan en leven in het nu.
Tijdens elke sessie hebben drie reisprofessionals (CEO - young professional - startup) hun verhaal gedaan over hoe zij in de toerismebranche terecht zijn gekomen. Zij lieten hiermee zien dat elke loopbaan anders is. Zo vertelde Arjan Kers, CEO bij TUI, dat hij als klein jongetje ervan droomde om profvoetballer te worden, maar dat dit door een blessure nooit is gelukt. Zijn carrire is er een, zoals hij zelf zegt, van vallen en opstaan geweest. Het gaat om kansen grijpen als deze langskomen, en dit heeft hem uiteindelijk gebracht tot waar hij nu staat. ‘’Ik ben gevallen en opgestaan, heb doorgevochten voor wie ik vandaag ben’’, aldus Arjan Kers. De eerste stappen in je carrire na je studie zijn altijd het spannendst.”
Leef daarnaast in het nu”, zegt Mark de Vos (Go Boony). “Veel studenten zijn druk bezig met de toekomst: wat voor functie wil ik over 10 jaar hebben? Hoeveel ga ik verdienen? Wat zijn mijn doelen? Hoewel dit natuurlijk zaken zijn waar je af en toe bij stil moet staan is een veel belangrijkere vraag: Waar word je nu blij van? Denk dus niet altijd te ver vooruit en focus je op wat je vandaag en morgen gaat doen.”
Starten op de arbeidsmarkt
Ook deelden de sprekers hun ervaringen met solliciteren en tips voor hoe je je het beste kunt voorbereiden op een carrire in het toerisme. “Om al een beetje feeling te krijgen met hoe het is om te werken voor een baas, is het handig om een bijbaan te hebben. Op die manier kun je ontdekken wat je zoekt in een baan, wat je wel of niet fijn vindt en waar jij gemotiveerd van raakt”, vertelt Marjon Kaper van ANWB.
Maar hoe solliciteer je vervolgens voor een functie in de reiswereld, ook al ben je jong en heb je weinig ervaring? En welke uitdagingen kom je daarbij tegen? “Ik ben een ‘jochie’ van 24 en wil serieus genomen worden, ik denk daardoor wel goed na over wat ik aantrek naar mijn werk”, aldus Sebastiaan van Kemenade, Test Manager bij KLM en Reiswerk Talent 2017.
Ook uit je comfortzone treden is belangrijk. “Doe een keer iets waarvan je dacht dat je het nooit zou doen, durf op mensen af te stappen en met ze in gesprek te gaan. Wie weet wat dat je brengt.” Een goed voorbeeld hiervan is Ilse van Ipenburg (young professional van D-rt Groep), die op het ANVR-congres buiten haar comfortzone stapte: ze ging in gesprek met Dr-t Groep over hun duurzaamheidsbeleid, en inmiddels werkt ze daar.
Passie: de essentile drijfveer
Volgens Saskia Griep van Better Places is het belangrijk om nieuwsgierig te zijn, je in te lezen in wat er op de markt gebeurt en altijd door te blijven leren. Het is niet realistisch om te verwachten dat een sollicitant alles kan en alle boxjes kan afvinken. “Een schaap met vijf poten bestaat gewoon niet, dus probeer dat ook niet te zijn”, aldus Eppo Steenhuisen van Askja. CEO van Corendon, Steven van der Heijden, benoemt hoe belangrijk het is om een organisatie te kiezen die doorgroeimogelijkheden biedt, zodat je op die manier de carrireladder kan beklimmen. Elske Doets van Doets Reizen vertelde tijdens haar sessie: “Het is heel belangrijk dat je jezelf durft te zijn en mag zijn. Dan kan je pas echt blij worden in het werk dat je gaat doen.”
Waar alle reisprofessionals het over eens zijn is dat je het echte vak pas leert binnen het bedrijf. Organisaties zoeken bij jonge talenten naar passie en de drang om dit in het werk naar voren te laten komen. Er is een grote vraag naar mensen met een open houding. Maar ook naar jonge mensen met de drive om te willen winnen en iets te creren wat er momenteel (nog) niet is. Passie is hier de essentile drijfveer voor.
Er leiden meerdere wegen naar Rome
Wil je liever ondernemen inde reiswereld, dan kan dat natuurlijk ook. Enkele startups vertelden hoe zij van een goed idee tot een succesvolle startup kwamen. Soms hele verassende ideen, maar soms ook heel voor de hand liggend. Zo vertelde Hubert Nijmeijer (founder van Hi Hi Guide) dat hij in 2014 een lokale reisgids in Bali boekte en zich en na deze tour af vroeg of dit niet anders kon. De prijs was te hoog, hij kon geen review achterlaten en hij kon niet boeken op basis van interesse. Dat moest en kon beter, en zo is zijn bedrijf Hi Hi Guide begonnen. Valborg Korthals Altes (Via Ella) begon na haar studie aan de kunstacademie een eigen online-media bedrijf. Van de vele online magazines die zij publiceerde, liep het reismagazine opvallend goed en zij merkte dat er duidelijk een markt was op het gebied van reizen. Ze heeft er vervolgens voor gekozen om Via Ella op te zetten.
Rajneesh Badal (Travel with Zoey) merkte dat er bijna geen reisorganisaties zijn die de communicatie na boeking en op de bestemming goed invullen. “Travel with Zoey is gebaseerd op het idee dat reisorganisaties graag op een natuurlijke manier in contact willen blijven met de klant zodat ze de volgende keer dat er een reis wordt geboekt, top of mind zijn. Travel with Zoey is een reisassistent die we white label aanbieden. De reiziger heeft dus het gevoel dat hij praat met iemand van de reisorganisatie. ” Deze drie jonge ondernemers hebben via hun eigen weg een plaats in de reiswereld gevonden. Zo zie je maar, er leiden meer wegen naar Rome.
Banen- en stagemarkt
Naast de sessies waren er ook meerdere reisbedrijven de hele dag beschikbaar om studenten te ontvangen en hun vragen te beantwoorden. De enthousiaste HR-experts van ANWB, Better Places, Corendon, De Jong Intra, D-rt Groep, FTI, RCN Vakantieparken, Sunny Cars en TUI vertelden de studenten meer over de stage- en baan mogelijkheden bij hun bedrijven. Het concept wordt volgend jaar uitgebreid en geoptimaliseerd tot een uitnodigende plek om jong talent en reisorganisaties in een vroeg stadium aan elkaar te verbinden.
Travel Talent Event: op naar 2021
Travel Talent Event werd gehouden in de Jaarbeurs, met uitzicht op de stands van de Vakantiebeurs. Het vond nu voor de eerste keer plaats en krijgt in 2021 een vervolg. Het vormt een nieuwe aanvulling op het Vakantiebeurs programma voor studenten en docenten dat bij de Jaarbeurs plaatsvindt. Voortaan is de Vakantiebeurs niet alleen het startpunt van een nieuw vakantieseizoen, maar ook voor toekomstige professionals die hun horizon willen verbreden en de reisbranche ontdekken.
Wil je meer informatie over het Travel Talent Event, of hier in 2021 deel van uitmaken? Neem dan contact op met Reiswerk via info@reiswerk.nl.