Werk jij in de reisbranche? Laat ons je wensen en behoeften weten als input voor onze workshops, meetings en Travel College. Vul de korte vragenlijst hier in.

Dit levert een diversiteitsbeleid op

19 jul 2019

Uit onderzoek blijkt dat diverse teams zorgen voor meer innovatie en winstgevendheid. Vorige maand vertelden wij hierover in het artikel: Culture diversiteit is goed voor innovatie en winstgevendheid. De oplossing? Een diversiteitsbeleid. Niet alleen zorgt dit voor meer innovatie en winstgevendheid, een goed diversiteitsbeleid kent meerdere voordelen. Zo zetten bedrijven het diversiteitsbeleid in om hun employer brand te versterken. Wij vertellen je wat een diversiteitsbeleid jouw reisbedrijf kan opleveren.


Wat is een diversiteitsbeleid?

Bij diversiteit houd je rekening met de verschillen tussen medewerkers in bijvoorbeeld om sekse, leeftijd, afkomst of beperking. Deze verschillen zijn alledaags, maar op de werkvloer minder vanzelfsprekend. Veel bedrijven zijn namelijk nog geen optimale afspiegeling van de Nederlandse samenleving.

Met diversiteitsbeleid kun je hier verandering in brengen. Je besteedt dan aan de ene kant tijdens de werving en selectie aandacht aan diversiteit. Aan de andere kant zorg je voor een bedrijfscultuur waarin medewerkers zich openstellen voor elkaars achtergrond. Wanneer je hiermee aan de slag gaat is het belangrijk om te weten wat er speelt en waar je als reisbedrijf behoefte aan hebt. Op die manier kun je gericht aansturen op diversiteit en alle voordelen die dit met zich meebrengt. 

Meerderheid Nederlandse bedrijven past diversiteitsmanagement toe

Vorige maand kwam de TU Eindhoven in het nieuws met hun maatregel voor een betere diversiteit op de universiteit. De TU/e heeft namelijk het laagste aandeel vrouwelijke hoogleraren van Nederland en stelt nu alle vacatures eerst alleen voor vrouwen open. De TU/e wil met deze maatregel proberen de genderbalans te corrigeren.
 
En niet alleen bij de TU/e staat diversiteit hoog op de agenda. Bij 62% van de Nederlandse bedrijven is diversiteitsmanagement een vast onderdeel van hun beleid, zo blijkt uit een online enqute gehouden door PageGroup onder 151 bedrijven in Nederland. Zeker bij grote bedrijven met meer dan 500 werknemers voert 72% een diversiteitsbeleid, tegen 56 procent bij kleinere bedrijven.
 
Zoals gezegd is het niet alleen een kwestie van het aannemen van personeel met een verschillende afkomst, voorkeur of cultuur. Het gaat om het openstellen voor elkaars achtergrond en het creren van een open cultuur. En hoewel er bij de meerderheid van de Nederlandse bedrijven aandacht is voor diversiteitsmanagement, is dit slechts bij 44% van de ondervraagden verankerd in de bedrijfscultuur. Er is dus nog werk aan de winkel om het diversiteitsbeleid echt op de werkvloer te brengen.
 

 

Sterk diversiteitsbeleid draagt bij aan employer brand

Wil je graag talent aantrekken en ben je druk met je employer branding? Dan is er goed nieuws: een sterk diversiteitsbeleid draagt bij aan jouw employer brand. Grotere bedrijven zetten diversiteitsbeleid in om het employer brand te versterken en 63% zegt dat zij dankzij hun diversiteitsbeleid een aantrekkelijkere werkgever zijn geworden voor kandidaten.

Natuurlijk is niet alleen het binnenhalen, maar vaak ook het behouden van talent een uitdaging. Uit het onderzoek van PageGroup blijkt dat 38% van de respondenten aangeeft dat ze hopen dat het diversiteitsbeleid ook tot een hogere tevredenheid leidt. Op die manier zou diversiteitsmanagement bij kunnen dragen aan het behouden van werknemers.

 

Concrete resultaten van diversiteitsbeleid

Altijd belangrijk: wat levert het concreet op? Een hogere tevredenheid, verbeterde sfeer op de werkvloer, positief imago en aantrekkelijker voor kandidaten. Bijna een kwart van de ondernemingen ervaart namelijk een hogere tevredenheid bij de werknemers en 63 procent geeft aan dat de sfeer op de werkvloer is verbeterd. Daarnaast geeft 46 procent van de ondernemingen aan dat het diversiteitsbeleid heeft bijgedragen aan een beter imago en 63 procent geeft aan dat hun bedrijf aantrekkelijker is geworden voor kandidaten.
 
Het blijkt, een personeelsbestand met een grote verscheidenheid aan mensen is goed voor de organisatie. Zo ook voor reisbedrijven. Gaan jullie al aan de slag met diversiteit?

Bron: pwnet
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.