AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Getting Things Done: Met deze tips werk je veel efficinter

16 apr 2019

Heb je aan het einde van je werkdag meestal nog wat openstaande punten op je to-do-lijst staan? Dan ga je misschien niet altijd met een voldaan gevoel naar huis. Zonde, terwijl je zo hard hebt gewerkt! Misschien had je voor vandaag te veel bedacht en was het berhaupt niet haalbaar. Maar het kan ook zomaar zijn dat je niet zo efficint bezig bent geweest. Goed nieuws: daar valt wat aan te doen! Met deze 12 tips bijvoorbeeld:


 

1. Iets eerder opstaan

Grote kans dat je in de ochtend het meest productief bent. Dus sta eens een half uurtje eerder op. Dan heb je voor 9 uur misschien al een taak afgevinkt, waardoor je met extra energie, motivatie en vaart doorgaat naar je volgende to-do.
 

2. Houd rekening met tussendoortjes

Gedurende de dag zal je lijst met dingen die je nog moet doen misschien langer worden. Omdat je leidinggevende tussendoor wat aan je vraagt, of door een binnenkomende e-mail waar je vandaag nog even op terug wilt komen. Plan hier van tevoren een uurtje ruimte voor in. Is het meer werk? Vraag je manager dan welke taak van je lijst minder prioriteit heeft en naar morgen verschoven kan worden. Komt er niks tussendoor? Begin dan alvast met iets dat je voor morgen in gedachten had.
 

3. Een deadline per taak

Spreek met jezelf per taak een deadline af. Hoe lang mag je ergens over doen? Dan zie je meteen of je lijst met werkzaamheden wel haalbaar is vandaag. Een tijdslimiet helpt je ook om de druk erop te houden en sneller te werken. Goed is goed, blijf er niet langer in hangen dan nodig is.
 

4. Werken in het nu

Denk niet teveel na over wat je vandaag allemaal moet doen. Voorkom dat je met het ene bezig bent, en met je hoofd al bij het volgende zit. Werk stap voor stap je lijst af, en focus je op het nu.


 

5. Taken schrappen

Zijn al je taken op je lijstje allemaal enorm belangrijk? Of kunnen sommige best even worden uitgesteld of helemaal worden geschrapt? Wees realistisch en zorg ervoor dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Dat levert alleen maar stress en vermoeidheid op, en dat komt je werk(tempo) niet ten goede. Zet je minst belangrijke to-do’s onderaan je lijstje.
 

6. Weg met die afleiding

Je telefoon licht op en je ziet een Whatsapp bericht binnenkomen. Heel even lezen, en voor je het weet klik je je Instagram aan om snel te kijken of je nog likes hebt gekregen op je foto. Niet doen, weg met die telefoon. Eerst moet die taak af. Dit geldt trouwens ook voor e-mailberichten waarvan een notificatie in je beeldscherm verschijnt. Check je e-mail pas als je klaar bent met een taak, want het leidt alleen maar af. Of nog beter: stel een x-aantal momenten per dag in om je e-mail te checken, en werk ze allemaal in een keer af.
 

7. Start je dag met een kleine taak

Begin je dag met een kleine taak die je makkelijk en snel afrondt, dan heb je meteen dat lekkere gevoel te pakken dat je al iets voor elkaar hebt gekregen. Vervolg dan met de belangrijkste taak. Of die ene waar je eigenlijk een beetje tegenop ziet. Want heb je die eenmaal achter de rug, dan ga je met veel meer energie en motivatie de rest van de dag tegemoet.
 

8. Een ding tegelijk

Doe niet allemaal dingen door elkaar heen. Misschien kun je nog zo goed multitasken, toch geeft het veel meer rust in je hoofd als je pas aan het volgende begint als het vorige is afgerond.
 

9. Beloning na je taak

Beloon jezelf met iets kleins wanneer je je taak hebt afgerond. Dit kan zijn dat je even wat te drinken gaat halen, snel je social media checkt of iets anders waar je ontspannen van raakt.
 

10. Maak een strakke planning

Liefst meteen voor de hele week, en omschrijf deze gedetailleerd per dag. Zo kun je het in je hoofd loslaten, en zie je in n oogopslag wat je te doen staat.
 

11. Evalueer je efficintie

Evalueer geregeld even hoe je dag is gegaan. Heb je lekker door kunnen werken binnen de tijd die je voor ogen had? Zo niet, waar kwam dit door en kun je dat de volgende keer anders aanpakken? Zo sta je even stil bij je efficintie, die wellicht ng beter kan.
 

12. Voordat je huiswaarts gaat…

Ruim eerst nog even je bureau op, want dan start je morgenochtend veel lekkerder je dag. Een opgeruimd bureau zorgt namelijk voor een opgeruimder hoofd.


 
Zitten er wat bruikbare punten voor je tussen? Hopelijk houd je morgen dan extra tijd over, en voel je je als bonus ook nog eens een stuk relaxter. Succes!

Bronnen: Ruud Meulenberg, Sochicken.nl

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.