AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Innoveren? Check dan even deze 7 regels

22 okt 2019

Innovatie. Mensen denken dan vaak meteen aan een grote verandering die door n iemand is bedacht. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het gaat om een verandering die er echt toe doet, en die je op diverse manieren kunt bereiken. Alleen, of beter nog: met elkaar. Samen maak je immers het verschil! Ben je bezig met innovatie? Houd dan deze zeven regels in je achterhoofd: 

Regel 1: Innovatie is samenwerken

We hebben de neiging om te denken dat innovatie voortkomt uit n enkel briljant inzicht. Maar het tegendeel is vaak waar: het is een langdurig proces met verschillende fases, van idee tot ontwikkeling en eindproduct. Dat wordt bijna nooit bereikt door n persoon of zelfs binnen n organisatie. 

Regel 2: Innovatie is combinatie

Degene die het briljante idee heeft bedacht, heeft vaak niet alle vaardigheden in huis om dit idee ook echt te ontwikkelen tot het eindproduct. Daarvoor zijn geregeld mensen met verschillende soorten expertise nodig. Grote innovatie vindt namelijk bijna nooit plaats binnen n expertisegebied. Bij innovatie vaar je ook op onderzoeken en bestaande ideen van anderen. Die combinatie maakt het product alleen maar beter. 

Regel 3: Stel eerst de juiste vragen

Elk probleem is anders. En dat leidt weer tot een nieuw probleem: hoe moeten we omgaan met innovatie? Moeten we het overlaten aan de experts of een externe partij? Wat we nodig hebben, is een duidelijk kader voor het nemen van beslissingen. Stel de juiste vragen, zoals: Hoe goed is het probleem gedefinieerd? En hoe goed het domein? Kijk naar Apple, Tesla of Google: ze gebruikten allemaal een andere strategie. Dus de eerste stap naar het oplossen van een moeilijk probleem, is het stellen van vragen om vervolgens je aanpak te definiren. 

Regel 4: Er is geen maatstaf voor innovatie

Wanneer de meeste mensen aan innovatie denken, denken ze aan startups. Bedrijven zoals Uber en Airbnb hebben de markt veranderd, maar andere grote bedrijven zijn er tientallen jaren in geslaagd om aan de top te blijven. Ok tijdens de veranderende technologie en markt. Hoewel het waar is dat kleine, flexibele bedrijven snel kunnen bewegen, hebben grotere ondernemingen de luxe om dit langzaamaan te doen. Ze hebben loyale klanten en een overvloed aan middelen. Ze zien de volgende trend en investeren voor de lange termijn. 

Regel 5: De 70/20/10 regel

Bij innovatie wordt nog weleens gedacht dat het oude wordt weggegooid, om ruimte te maken voor het nieuwe. Maar slimme bedrijven realiseren zich dat het grootste deel van hun winst uit de huidige activiteiten komt. Neem bijvoorbeeld Google. Ja, het streeft naar radicale innovatie, zoals zelfrijdende auto's. Maar de voortdurende verbetering van hun kernactiviteiten is wat het zo’n waardevol bedrijf maakt. Dat is de reden waarom Google, evenals vele andere innovatieve bedrijven, de 70/20/10-regel hanteert. Het uitgangspunt van de regel is eenvoudig: richt 70% van je middelen op het verbeteren van je bestaande product, 20% op aangrenzende markten en 10% op volledig nieuwe markten. 

Regel 6: Het bedrijfsproces moet soms mee veranderen

Wanneer er een nieuw innovatief product wordt bedacht en uitgewerkt, moet het bedrijfsproces soms ook mee veranderen. Dit zodat het nieuwe product goed verkocht kan worden. Of om te zorgen dat alle medewerkers met de flow mee gaan wanneer er een andere manier van werken is gewenst. 

Regel 7: Samenwerking is het nieuwe concurrentievoordeel

De hedendaagse problemen die we proberen op te lossen zijn aanzienlijk complexer dan die van eerdere generaties. Dat is een van de redenen waarom het tijdschrift Nature onlangs opmerkte dat het gemiddelde wetenschappelijke artikel vandaag de dag vier keer zoveel auteurs heeft dan in 1950. Tegelijkertijd is kennis overal vandaan te halen. Een tiener met een smartphone heeft tegenwoordig meer toegang tot informatie dan een hoog opgeleide specialist een generatie geleden. Daarom wordt samenwerking nu een concurrentievoordeel. 
 


Bron: www.forbes.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.