Waarom je in de reisbranche beter op competenties kunt werven dan op cv’s alleen

14 apr 2025

Iedereen die in de reisbranche werkt, weet het: geen dag is hetzelfde. Klanten veranderen, technologie verandert, de wereld verandert en dus verandert het werk ook. Toch kijken veel organisaties bij het aannemen van nieuwe collega’s nog steeds als eerste naar het cv. Logisch, dat is vertrouwd en overzichtelijk. Maar het is ook een beetje ouderwets. Zeker in een branche waar mensenwerk centraal staat, zegt een cv vaak veel minder dan je denkt. Laten we eens proberen daar anders naar te kijken. Want als je je richt op competenties in plaats van alleen op werkervaring, vind je vaak ook hele goede mensen voor de functie én voor het team.

cvenskills.jpg

Wat zegt een cv nou echt?

Een cv laat vooral zien waar iemand gewerkt heeft en hoelang. Maar zegt het iets over hoe iemand met lastige klanten omgaat? Of hoe goed iemand schakelt tussen systemen en afdelingen? Niet echt. Je ziet een functietitel, wat bulletpoints, en misschien een mooi logo van een bekende organisatie, maar daar blijft het vaak bij.

In de reisbranche is dat toch een uitdaging. Want hier gaat het, naast eventuele benodigde kennis, vooral om flexibiliteit, klantgerichtheid, samenwerken, snel denken én doen. Zaken die niet standaard op een cv staan. En al helemaal niet zichtbaar zijn bij iemand die uit een andere sector komt, maar misschien wél precies is wat je zoekt.

Het voordeel van competentiegericht werven

Bij competentiegericht werven kijk je minder naar wat iemand heeft gedaan, en meer naar wat iemand kan. Het draait om vaardigheden, houding en potentieel. Heeft iemand het in zich om zich snel iets nieuws eigen te maken? Kan iemand goed omgaan met veranderingen? Denkt iemand in oplossingen?

Juist in een wereld die zo snel verandert als de reiswereld, zijn dat skills waar je op kunt bouwen. Technologie kun je aanleren, systemen kun je uitleggen. Maar iemand klantvriendelijk of flexibel maken die dat van nature niet is – dat is een ander verhaal.

Breder kijken = beter vinden

Zeker nu het lastig is om goede mensen te vinden, is het zonde om alleen te vissen in het kleine vijvertje van ‘ervaren reisprofessionals’. Er zijn zoveel mensen die perfect passen in een klantgerichte, energieke, reislustige omgeving, maar die misschien een andere achtergrond hebben. Denk aan horeca, hospitality, retail of zelfs het onderwijs. Stuk voor stuk sectoren waar mensen gewend zijn om te schakelen, met mensen te werken en veel ballen tegelijk in de lucht te houden.

Competentiegericht werven maakt het makkelijker om die mensen een kans te geven. Het geeft ruimte om te kijken naar motivatie, leercurve, persoonlijkheid en potentieel. En uiteindelijk levert dat vaak medewerkers op die niet alleen geschikt zijn voor de functie, maar ook echt passen bij de organisatie.

En hoe ziet dat er dan uit?

In de praktijk betekent dit dat je vacatureteksten anders opstelt. Geen lijstjes met harde eisen, maar een helder beeld van wat je van iemand verwacht; in gedrag, niet alleen in ervaring. Dus bijvoorbeeld: “Je houdt je hoofd koel als het druk is”, of “Je vindt het leuk om mensen te helpen die net even wat meer aandacht nodig hebben.”

Ook het gesprek voer je anders. Minder “Vertel eens wat je bij je vorige baan hebt gedaan”, en meer “Wat zou jij doen als een klant belt die z’n vlucht heeft gemist?” Of: “Hoe pak jij het aan als je iets nieuws moet leren dat je nog nooit gedaan hebt?”

Soms is dat even wennen, maar als je daarmee kandidaten kan aantrekken die écht passen… Teams draaien nu eenmaal beter als ze gebouwd zijn op mensen met de juiste houding en competenties, in plaats van alleen een indrukwekkend cv.

Geschreven door:

947152_114753655399290_1101870463_n.jpg
Melissa Bruins
Marketing & Communicatie Manager
cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.