“De uitdaging om aan nieuwe (reis)medewerkers te komen is enorm groot.”

Ellen van Zelst is HR Director bij TUI Benelux, waar ze als strategisch partner van de business meedenkt om de organisatie verder te brengen. Haar belangrijkste doel is om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het werven van personeel is momenteel namelijk niet makkelijk, en dat vraagt om creatieve oplossingen. Zoals een aanbrengbonus en het promoten van de Workation, die goed is voor de creativiteit en het werkplezier. “Komen de sollicitanten eenmaal op gesprek op ons kantoor, dan zijn ze al snel enthousiast. Ze voelen de goede vibe.”

interviewellentui.jpg

Voor welke uitdaging staat TUI momenteel bij het werven van personeel?

“We staan voor een enorme uitdaging; vacatures blijven langer openstaan. Eigenlijk niet anders dan in de rest van Europa. Wel positief is dat collega’s die zijn weggegaan, weer terugkomen. Ze verlieten de reisbranche door de onzekerheid, maar hebben het niet naar hun zin bij de nieuwe werkgever. Omdat ze merken dat de branche aantrekt, kloppen ze toch weer bij ons aan. Het belangrijkste is dat de reiswereld weer stabiel wordt en aantrekkelijk is om in te werken. Er is nog te veel onzekerheid: eerst corona, en nu gooit de vertraging op Schiphol weer roet in het eten.”

Wat doen jullie om mensen te werven en te enthousiasmeren om te komen werken in de reisbranche, in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt?

“We zijn nu bezig met een arbeidsmarktcampagne waar we veel nieuwe content voor maken. Zoals filmpjes en foto’s. Van het kantoor zelf, maar ook van hotels waar je zou kunnen werken. We promoten TUI Workwide; dat je overal mag werken. Op een tropisch eiland bijvoorbeeld. Het kost de medewerkers geen vakantiedagen en het is heel goed voor de creativiteit en het werkplezier. Wat we nu ook hebben ingezet, zijn aanbrengbonussen. Draagt een medewerker een nieuwe collega aan, dan krijgt diegene een bonus.

Wat vind je zelf zo leuk aan het werken in de reisbranche?

“Het product. Het is niet alleen maar witte stranden en palmbomen, er zit een hele digitale motor achter. We hebben een groot hoofdkantoor met een breed palet aan functies. Internationale collega’s maken het extra interessant. Vroeger was werken in de reisbranche meer lokaal, nu is het steeds meer een samenwerking met de internationale takken van TUI. Van airlines tot reisleiding en cruises over de hele wereld.

Ik werk nu sinds 4 jaar in de reiswereld. Hiervoor werkte ik op de HR-afdeling in de farmaciebranche, bij Johnson & Johnson. Ik stond open voor iets anders en toen kwam TUI op mijn pad. Ik vind het belangrijk iets met het product te hebben, en dat is hier zeker het geval. Johnson & Johnson heeft trouwens het coronavaccin Janssen op de markt gebracht. Ik heb mijn oud-collega aan het begin van de pandemie nog een mailtje gestuurd, zo van ‘Zet hem op met dat vaccin, des te eerder komt de reiswereld weer van de grond’.”

Wat vind je leuk aan jouw functie als HR-directeur? Waar haal je de meeste voldoening uit?

“Ik ben sowieso niet van de 4 P’s: people, problems, picknicks en party’s. Als strategisch partner van de business denk ik mee om de organisatie verder te brengen. De juiste mensen op de juiste plek zien te krijgen. Maar ook dat die plek aantrekkelijk moet zijn. We zijn met z’n allen verantwoordelijk voor het werkplezier van de medewerkers.”

Wat zou je tegen werkzoekenden willen zeggen die nog twijfelen om te solliciteren op een baan in de reisbranche?

“Het is een jonge, dynamische omgeving met een aansprekend product; reizen is toch iets magisch, het verbindt mensen en ideeën, leert ons tolerantie en duurzamer omgaan met de wereld. Een branche waarin alle disciplines zijn vertegenwoordigd. Het maakt dan ook niet uit wat je hebt gestudeerd, er is altijd wel een functie die bij ieders interesse en ambitie past. Van accountmanager tot software engineering.”

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.