Leren = Leuk!
30 apr 2024Wil je dat jouw medewerkers blijven leren en verder ontwikkelen? Dan is het fijn als ze dat met plezier kunnen doen en gemotiveerd zijn. Leren is van groot belang voor elke organisatie en elk individu. Er verandert veel in de wereld en het is geen luxe maar een noodzaak om bij de tijd te blijven. Medewerkers moeten regelmatig hun kennis en vaardigheden updaten en/of uitbreiden om hun functie goed uit te blijven voeren.

Medewerkers hebben vaak een volle agenda, waardoor het leren (volgen van een e-learning of workshop) niet altijd bovenaan hun prioriteitenlijst staat. Het wordt eerder gezien als extra werk dan als een onderdeel van hun takenpakket. Maar hier is iets aan te doen! We delen graag 4 praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt:
- Check je aanbod: Is wat je aanbiedt aan medewerkers nog steeds relevant en modern? En maken ze er eigenlijk wel gebruik van? Het is waardevol om feedback te vragen van je medewerkers, zodat het aanbod beter aansluit op hun behoeften. Bij Travel College is ons aanbod altijd actueel en relevant voor alle medewerkers in de reisbranche. En wist je dat jouw medewerkers er gratis gebruik van kunnen maken als je organisatie aangesloten is bij de cao reisbranche? Een account aanmaken kan eenvoudig via deze link: travelcollege.nl
- Hoewel intrinsieke motivatie ideaal is, ervaren de meeste medewerkers leren niet als bijzonder leuk. Een beloning kan extra motivatie bieden en visualisatie stimuleren. Het hoeft geen geld te zijn, zolang er maar een tastbare beloning in het vooruitzicht ligt. Denk bijvoorbeeld aan de titel 'Medewerker van de Maand' voor degene die de meeste e-learnings volgt, of een andere vorm van waardering.
- Maak het behapbaar: Een overvloed aan modules op een platform kan overweldigend zijn. Werk daarom met maandthema's om elke maand de focus te verleggen naar een ander onderwerp. Zo blijft de stof overzichtelijk en wordt er dieper ingegaan op specifieke onderwerpen. Door elke maand een nieuw thema te kiezen, kun je ook sturen in de ontwikkeling van je medewerkers.
- Faciliteer verschillende leervormen: Iedere medewerker leert op zijn eigen manier. Terwijl de één graag teksten leest, kijkt de ander liever naar video's. En waar de ene persoon online leert, geeft de ander de voorkeur aan fysieke workshops in groepsverband. Zorg daarom voor een diversiteit aan leermogelijkheden, zodat iedereen iets vindt dat bij hem of haar past. Wist je trouwens dat Reiswerk ook fysieke workshops organiseert? Bekijk hier onze agenda voor alle geplande activiteiten: https://www.reiswerk.nl/agenda
Heb je vragen of opmerkingen over leren en ontwikkelen binnen jouw reisorganisatie? Neem dan contact op met sandra@reiswerk.nl.