AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Online presenteren: vier tips om de aandacht vast te houden

05 aug 2020

Week32 4 2.jpg

Online presenteren is iets waar we bijna allemaal wel mee te maken hebben tijdens deze coronatijd. En zo makkelijk is het niet. Want hoe voorkom je dat je publiek in slaap valt terwijl jij doorpraat tegen de webcam? Of dat ze even snel hun mailbox bijwerken gedurende je verhaal? Interactie met je publiek is de sleutel. Zorg ervoor dat je ze uit de passieve modus haalt en meeneemt in je verhaal!

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zul je nu misschien denken. Er is nou eenmaal veel afstand, afleiding en weinig dynamiek. Daarnaast heb je als spreker zelf ook met extra hindernissen te maken. Zo moet je Zoom, Teams of een ander platform bedienen. En daarnaast wil je in de camera kijken, maar tegelijkertijd ook je publiek in de gaten houden. Waar je normaal gesproken in real life je lichaamstaal inzet om je verhaal kracht bij te zetten, is dat nu veel lastiger.

Conclusie: online presenteren is een hele uitdaging. Maar in de kern verschilt het helemaal niet zoveel van het presenteren dat je al gewend was vr de coronacrisis. We geven je graag een aantal tips om de aandacht van je publiek erbij te houden:


1. Denk goed na over de basiselementen

Toegevoegde waarde overbrengen is ook online het allerbelangrijkste. Maak dan ook meteen aan het begin van je presentatie duidelijk wat jouw deelnemers aan je hebben. En dat is niet alleen een duidelijke en heldere boodschap, het gaat er ook om he je die boodschap overbrengt. Maak je gebruik van slides? Laat deze dan ook echt iets toevoegen. Gooi ze bijvoorbeeld niet vol met bulletpoints, maar wel met beelden. En vertel daarbij verhalen om je boodschap nog meer tot leven te brengen. Als je jouw publiek meeneemt in een verhaal, maken ze trouwens vanzelf bijpassende beelden in hun hoofd. Daardoor onthouden ze de boodschap veel beter en creer je ook nog eens betrokkenheid.
 

2. Laat ze wat voorbereidend werk doen

Om van te voren al betrokkenheid te creren, is het verstandig om vooraf alvast de agenda te delen, een vraag te stellen of bijvoorbeeld al wat inspiratie op te sturen. Je publiek is zo al beter voorbereid op je presentatie. Daarnaast scheelt het ook gewoon tijd. Voor online presenteren geldt: hoe korter, hoe beter.
 

3. Houd je publiek in beeld

Zorg ervoor dat iedereen zijn camera aanzet, want dat zorgt voor een groepsgevoel en je weet direct hoe iedereen erbij zit. Wees je er ook van bewust hoe je zelf in beeld bent. Je webcam moet op ooghoogte staan, anders kijkt je publiek tegen je voorhoofd aan of in je neusgaten. En dat wil je natuurlijk niet. Daarnaast ben je misschien geneigd naar de mensen op je beeldscherm te kijken. Heel begrijpelijk, maar hierdoor lijkt het voor hen alsof je naar beneden kijkt, wat een stuk minder persoonlijk is. We raden je dan ook aan om je scherm van Zoom of Teams te verkleinen en het scherm dan nt onder je webcam te plaatsen. Zo zie je zelf nog je publiek en tegelijkertijd hebben zij het gevoel dat je ze aankijkt.
 

4. Zorg voor interactie

Het is belangrijk om gedurende je hele presentatie contact te houden met de deelnemers. Dit begint al bij de aanvang: heet je gasten persoonlijk welkom zodra ze inloggen door bijvoorbeeld hun naam te noemen. Als de groep niet al te groot is, is het ook goed om het ijs te breken door iedereen een vraag te stellen. Wat willen ze bijvoorbeeld leren van jouw presentatie? Vraag tussendoor regelmatig of mensen het nog kunnen volgen. In het geval van een kleine groep kunnen mensen hun hand opsteken. Bij een grotere groep kun je de chatfunctie gebruiken.

We hopen dat de bovenstaande tips je helpen om een ng betere online presentatie te geven. Veel succes!

Bronnen: Management support | Speak to inspire

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.