Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Pauline Voortman over conflicthantering op het werk en het belang van vertrouwen binnen organisaties

06 feb 2019

Pauline Voortman is bedrijfskundige en geeft regelmatig colleges en workshops. Deze staan met name in het teken van vertrouwen binnen organisaties, en hoe belangrijk dit is. Ok om conflicten te voorkomen en op te lossen. Deze hele maand februari kun je haar webinar Conflicthantering bekijken op www.travelcollege.nl. Een interessant onderwerp, want tegengestelde belangen, meningsverschillen en botsende persoonlijkheden kunnen leiden tot irritaties, angst, boosheid of frustratie. Iedereen maakt dit een keer mee. De ene keer gaat het openlijk, de andere keer onderhuids.

Goed samenwerken wordt steeds belangrijker, het tempo wordt hoger en mensen hebben vaker een diverse achtergrond. Hoe zorg je juist dan voor een constructieve aanpak? Pauline geeft je in het webinar handvatten voor een concrete aanpak. Omdat we alvast nieuwsgierig zijn naar haar ervaring en tips als het gaat om conflicten op het werk, hebben we haar al wat leuke vragen gesteld.
 
1. Op welk niveau van de organisatie kom je vaker conflicten tegen: aan de top of juist daaronder?
Ik kom conflicten overal tegen, conflicten horen erbij. Op alle niveaus.
 
2. Waar gaan de meeste conflicten over?
Conflicten kunnen over zaken gaan die op het werk betrekking hebben. Een verschil van inzicht over een te kiezen aanpak bijvoorbeeld. Dat hoeft niet altijd negatief te zijn. Uit onderzoek blijkt dat conflicten juist productief kunnen zijn: als er ruimte is voor verschillende belangen, ervaringen, meningen en ideen, dan komt dat de besluitvorming ten goede.
Maar als mensen zich niet gehoord of begrepen voelen, dan gaan emoties een rol spelen en krijgt het conflict een andere vorm. Dan komt het vertrouwen in elkaars goede wil onder druk te staan en gaat het vaak van kwaad tot erger. Of een conflict begint al met ergernissen, als mensen zich bijvoorbeeld niet aan gemaakte afspraken houden. Of wanneer de een het idee heeft dat de ander niet eerlijk handelt.
 
3. Heb je zelf wel eens een conflict op de werkvloer meegemaakt, en hoe ging je hiermee om?
Ja zeker heb ik zelf ook conflicten met collega’s meegemaakt. Vroeger voelde ik mij dan aangevallen en ging ik meteen de verdediging in. Nu heb ik geleerd te benoemen wat ik voel en vraag ik om samen te onderzoeken wat er gebeurt. Niet vechten, ook niet weglopen, maar de irritaties benoemen en onderzoeken. Naar je leidinggevende lijkt dit wellicht lastig, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen hiervoor openstaan. En leidinggevenden hebben zelf een voorbeeldfunctie om hierin het voortouw te nemen.
 
4. Gaan mannen anders met conflicten om dan vrouwen?
Ja, het is wel mijn ervaring dat mannen anders met conflicten omgaan dan vrouwen. Wanneer vrouwen een gevoel van oneerlijkheid krijgen, haken zij vaker af dan mannen. Vrouwen tonen meer emoties en voelen zich vaak persoonlijk aangevallen. Zij blijven ook langer wrok koesteren. Mannen daarentegen hebben meer de neiging om een conflict te bagatelliseren of zelfs helemaal te ontkennen. ‘Nee hoor, ik ben helemaal niet boos’, zeggen ze dan. Maar hun gezichtsuitdrukking laat iets anders zien.
 
5. Wat vind je zelf de meest waardevolle tip om een conflict te voorkomen of op te lossen?
Mijn tip is natuurlijk om te werken aan een cultuur van vertrouwen in het team of de organisatie. Mijn bedrijf heet niet voor niets Trustworks. Je kunt preventief aan vertrouwen werken, waardoor je schadelijke conflicten zo veel mogelijk voorkomt. En je kan curatief aan vertrouwen werken, waarbij je conflicten samen onderzoekt en bespreekt, zodat je het vertrouwen kan herstellen. Wij hebben een praktische aanpak ontwikkeld waarbij we leidinggevenden en (zelfsturende) teams leren hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.
 
Smaken haar tips en inzichten naar meer? Volg dan deze maand juli haar gratis webinar Conflicthantering op www.travelcollege.nl!

Bekijk verder haar inspierende Tedx Talk over waarom vertouwen werkt en waarom een cultuur van vertrouwen leidt tot betere resultaten!

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.