AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Privacy: ze weten meer van je dan je denkt

09 sep 2019

De FaceApp: bijna iedereen had het erover. Zelfs BN’ers konden de app niet weerstaan. Want het is natuurlijk heel leuk om te zien hoe je er als oude man of vrouw uitziet. Totdat we hoorden dat FaceApp alle foto’s bewaart die gemaakt zijn in de app. En dat ook de gegevens waarmee onze telefoon wordt gedentificeerd, worden bewaard. Samen met onder andere je locatie en app-gebruik. Deze gegevens kunnen in het ergste geval misbruikt worden. Omdat het bedrijf in Rusland zit, hoeft deze zich namelijk niet aan de strenge Europese privacywet te houden. Ze zullen waarschijnlijk ook niet je gegevens overhandigen of verwijderen wanneer je hier vriendelijk om vraagt. Dit maakte de FaceApp ineens een stuk minder leuk. En toch stond hij op nummer 1 in de App Store. Hoe belangrijk vinden we privacy eigenlijk, en in hoeverre moeten we ons er druk om maken?

94% van de Nederlanders maakt zich zorgen over hun privacy

Begin dit jaar publiceerde Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een rapport met interessante gegevens. Daaruit blijkt namelijk dat 94% van de Nederlanders zich zorgen maakt over zijn of haar privacy. Maar liefst 33% maakt zich zelfs veel tot zeer veel zorgen. En dan het meeste over kopien van hun ID-bewijs (85%), maar ook online zoekgedrag (82%) en locatiegegevens (80%). Hierbij speelt met name veel wantrouwen richting webshops, banken, verzekeraars en technologiebedrijven. Van het vertrouwen in privacy lijkt dus weinig over te zijn. De blunder van Facebook heeft hier ook niet erg bij geholpen.

Opgeslagen gegevens: hoe erg is dat?

Privacy: iedereen vindt het dus belangrijk, maar gek genoeg handelen we er niet altijd naar. Uit het rapport blijkt dat we niet echt weten wat voor rechten we hebben als het aankomt op privacy. Veel mensen scrollen de lange lap tekst door die gaat over de privacyvoorwaarden en klikken op Accepteren om maar snel weer verder te kunnen. Maar is dit wel zo erg? En maakt het wat uit dat je gegevens worden opgeslagen, als je toch niks te verbergen hebt? We geven je vijf redenen waarom het toch iets ingewikkelder ligt.

  • Bedrijven komen hun beloften niet na of hebben de zaken slecht op orde

  • Als je akkoord gaat met dat een applicatie jouw data opslaat, dan hoeft dit nog niet te betekenen dat het hierbij blijft. Organisaties kunnen aan de haal gaan met je gegevens om er geld aan te verdienen. Of ze worden gestolen door een slechte beveiliging.

  • Privacy gaat over beschermen, niet over verbergen

  • Neem je je privacy niet serieus, dan word je eigenlijk een soort schietschijf. Je geeft vrij baan aan bijvoorbeeld identiteitsfraude, manipulatie via advertenties en de filterbubbel.

  • Privacy is een fundamenteel recht

  • Het is belangrijk dat je een eigen mening kunt vormen, zonder invloed van buitenaf. En die moet je ook gewoon kunnen delen, zonder dat de hele wereld dat meteen ziet.

  • Houd rekening met veranderingen

  • Meningen en keuzes die je jaren geleden maakte, kunnen vandaag totaal anders zijn. Om te voorkomen dat je over een paar jaar met rode wangen op een reactie of foto terugkijkt, is het verstandig om daar nu alvast rekening mee te houden. 

  • Een compleet en misschien onjuist profiel

  • Misschien vind je het helemaal niet erg dat bedrijven in jouw data handelen. Maar het kan zomaar zijn dat ze er meerdere met elkaar combineren om extensive profiles te creren. Veel losse informatie over jou schetst een compleet beeld, maar misschien niet het juiste. En dat kan vervelende gevolgen hebben, wanneer je bijvoorbeeld op basis van jouw gemaakte profiel meer moet betalen voor een online aankoop. Alleen maar omdat het algoritme ervan uitgaat dat je veel te besteden hebt.

    Maar hoeveel en wt weten Google en bijvoorbeeld Facebook dan van je?

    Boy Janissen van Frankwatching was hier benieuwd naar en downloadde zijn gegevens. Daar kwam een heel rapport uit met onder andere:

    • Een overzicht van honderden e-mailadressen en telefoonnummers van zijn vrienden.

    • Advertenties waar hij sinds 2011 op heeft geklikt.

    • Zijn volledige zoekgeschiedenis van de afgelopen zeven jaar.

    • Alle privberichten die hij via Facebook Messenger en Google Hangouts heeft ontvangen en verstuurd.

    • Al zijn likes, tags, comments en shares.

    • Zijn voorspelde woon- en werkplaats in Google Maps.

    • Zijn volledige agenda.

    We hebben ooit zelf toestemming gegeven toen we ons profiel oprichtten, maar toch is het even schrikken als je ziet hoeveel ze van ons weten. Maar er zitten zo nu en dan ook voordelen aan hoor, als we bijvoorbeeld een gepersonaliseerde advertentie zien met een accommodatie in Itali die helemaal in de smaak valt.
     
    Hoe dan ook, het is altijd goed om eerst even goed na te denken voordat je op Accepteren van de privacy voorwaarden klikt. Ook al wil je nog zo graag zo snel mogelijk verder met het aanmaken van een profiel.

    Hoe zit het met jouw digitale veiligheid?

    Heb jij je wel eens afgevraagd hoeveel je eigenlijk weet over veilig omgaan met je apparaten en internet? In de online cursus "Digitale Veiligheid" op www.travelcollege.nl krijg je inzichten in het belang van digitale veiligheid en krijg je praktische handvatten om veilig te kunnen werken in dit digitale tijdperk.

    Ben je nog niet bekend met ons online leerplatform? Neem dan snel een kijkje, want hier vind je uiteenlopende e-learnings, webinars en essentials die je kunt volgen. Helemaal gratis voor alle medewerkers in de reisbranche.


     
    Bron: Frankwatching, Nu.nl
     

     

     

    cta

    Niet gevonden wat je zocht?

    We helpen je graag verder

    Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.