Reiswerk Learning Event 2018: Innovative Learning in Disruptive Times
08 okt 2018Afgelopen donderdag was het Reiswerk Learning Event 2018 in het Naarderbos. Met interessante sprekers, de lancering van Travel College, het uitproberen van Virtual Reality brillen en de prijsuitreiking van de Innovative Learning Award was het een boeiende en afwisselende middag.
Innovative Learning in Disruptive Times
Het thema was Innovative Learning in Disruptive Times. In een zeer snel veranderende wereld zijn innovatieve leervormen heel bepalend geworden voor het bedrijfsleven en onderwijs. Deze veranderingen kunnen als een bedreiging of als een leerimpuls worden gezien. Maar hoe organiseer je dat dan? En hoe gaan we met deze veranderingen om? Is e-learning alles wat nodig is? Als de volledige overdracht van kennis online plaatsvindt, hoe verandert dat de leerervaring op de werkplek of wanneer mensen elkaar persoonlijk ontmoeten? Reiswerk nam de gasten mee langs deze vragen met enkele fascinerende sprekers.
De toekomst van leren & ontwikkelen
Frank Oostdam- directeur ANVR - trapte de middag af met inleidend verhaal over de trends van nu, en introduceerde de eerste spreker: Prof. Tijs Besieux, Managing Director bij het Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven). Hij vertelde ons meer over zijn visie op de toekomst van leren en ontwikkelen. Hij startte met het indrukwekkende filmpje Back to the Future en vervolgde met het probleem van vandaag de dag: mensen willen niet leren. Er moet namelijk sprake zijn van urgentie, willen ze dat gaan doen. Wat levert het op, wat is de noodzaak? Aan de hand van het Hill Model legde hij ons de zeven bouwstenen voor leren uit.
VR als leeroplossing in bedrijfsleven & onderwijs
Ook Robin de Lange was aanwezig, oprichter van het Virtual Reality Lab en tevens PHD student en docent aan de Universiteit Leiden. Daar onderzoekt hij samen met zijn team hoe je Augmented & Virtual Reality kunt inzetten als leeroplossing. En dat kan heel breed, zo bleek. Zo levert Virtual Reality veel succes op bij Reality Exposure Therapie, om bijvoorbeeld vliegangst te overwinnen. Op het gebied van onderwijs wordt Virtual Reality ook steeds meer ingezet, zoals in operatiekamers in het ziekenhuis. Of op het gebied van marketing & sales, waarbij de vraag aan de student is: hoe kun je Virtual Reality gebruiken als marketingmiddel? Ook op die manier wordt het namelijk steeds meer ingezet. Te denken valt aan een proefrit maken in een auto, of reiservaringen beleven. Tijdens de break konden de gasten ook zelf een VR bril opzetten en ervaren hoe dat in zijn werk gaat.
Lancering Travel College: het gratis online leerplatform voor de reisbranche
Het moment waar we maandenlang naartoe hadden geleefd: de lancering van Travel College. Een online leerplatform waar medewerkers uit de reisbranche gratis kunnen deelnemen aan e-learning cursussen, webinars en micro learnings. De cursussen in Travel College zijn in de eerste fase voornamelijk gericht op soft skills, die essentieel zijn voor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. In de komende maanden wordt het aanbod nog breder, met bijvoorbeeld vakinhoudelijke trainingen op het gebied van marketing en e-commerce. Dit online leerplatform heeft Reiswerk in samenwerking met SkillsTown opgericht, de grootste online opleider van Nederland. Meer weten? We vertellen je hier graag meer over Travel College.
Een case van buiten: De Sanoma Academy
Toen was de beurt aan Christopher Marks, partner bij Get your growth. Hij helpt bedrijven communiceren vanuit een kernverhaal en weet de meest complexe onderwerpen te vertalen naar helder Hollands. Storytelling vormt dan ook de kern van Get your growth. Zo vertelde hij over zijn ervaringen bij Sanoma, waar zij verantwoordelijk zijn voor de strategie en uitvoer van L&D bij de Sanoma Academy. Storytelling is a nature’s way of life, zo zei hij. Mensen houden van verhalen, want die roepen emoties op. Het gaat om de verbeeldingskracht. Dat is hoe mensen leren, een sterk verhaal is daarbij belangrijk. Het waarom.
Innoveren = Leren! Een interview met Annemiek van der Schaft
Wist je dat Reiswerk onderzoek financiert, zowel in het hbo-onderwijs als aan universiteiten? Zo startte Annemiek van der Schaft in 2017 met haar promotieonderzoek, dat zich richt op wat ingrijpende veranderingen (op de werkvloer) vragen van medewerkers. Frank Oostdam stelde haar wat interessante vragen, waarbij al snel bleek dat veranderen en innoveren natuurlijk ook leren is. Ze legde de basisstijlen in interactie uit, en ook vertelde ze onder andere over het psychologische contract: dat niet op papier staat, maar wel in het hoofd van de medewerker zit. Over de verwachtingen naar de werkgever toe, en daar kunnen tijdens verandertrajecten nog weleens breuken in ontstaan. Een interessant interview waar ook het publiek aan mocht deelnemen.
Uitreiking van de Reiswerk Innovative Learning Award 2018
Aan het einde van de middag werden de genomineerden van de Reiswerk Innovative Learning Award 2018 niet langer in spanning gehouden. Greet Locquet - directeur Strategie & Innovatie bij ANWB - nam het woord over en zette de drie genomineerden in de spotlight met hun innovatieve leeroplossingen. De jury, bestaande uit Robin de Lange (oprichter van de Virtual Reality Learning Lab), Hans Schuurmans (CEO van Skillstown) en Greet Locquet (Directeur Strategie en Innovatie bij ANWB Reizen), hadden de leeroplossingen grondig onder de loep genomen. Het was voor hen nog een pittige taak om hier de beste uit te kiezen, maar ze waren het uiteindelijk met elkaar eens: Breda University of Applied Sciences is met hun Tourism E-Lab de winnaar van de award en een cheque van €1.000,-. Ben je benieuwd wat zij doen, waarom ze gewonnen hebben en wie de andere twee genomineerden waren? Lees het hier.
De middag werd afgesloten met een uitgebreide borrel waarbij alle genodigden nog even konden bijpraten. We bedanken alle sprekers en iedereen die gekomen is. Tot het volgende Learning Event!