AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Social Commerce: de trends met praktische tips

04 dec 2019

Social Commerce is nog steeds een relatief nieuw marketinggebied en zelfs de meest vooruitstrevende merken zijn nog druk bezig met testen en leren. En niet voor niets, want het biedt volop nieuwe kansen. Naast het creren van vraag op social media, kunnen gebruikers nu ook direct kopen wat ze in hun feed voorbij zien komen. Het risico op het verliezen van de interesse - doordat consumenten zelf actief naar het product op de website moeten zoeken - wordt hiermee dus een stuk kleiner. Met Social Commerce kom je namelijk direct op de gewenste productpagina terecht. Je pakt je doelgroep wanneer het enthousiasme het grootst is. 

Drie wegen binnen Social Commerce

Social Commerce kent meerdere wegen die naar conversie kunnen leiden. Het reisbedrijf, de consument en influencers zijn hier nauw bij betrokken:

  • Business to consumer - Merken zijn online aanwezig op de social media platforms en hebben contact met hun volgers.

  • Consumers to consumers - Naarmate consumenten actiever worden op social media, krijgen de reviewers meer ‘macht’. Ze promoten als het ware het reisproduct aan hun vrienden, door te laten zien hoe fijn ze het hebben op een bepaalde bestemming.

  • Influencers to consumers - Denk bij influencers niet alleen aan de ‘grote jongens’. De personen met maar weinig volgers – en die zichzelf berhaupt niet als influencer zien – kunnen ook veel invloed hebben op hun fans. Het gaat om de kwaliteit, niet altijd de kwantiteit. 

  • Belangrijke trends op het gebied van Social Commerce

    Wat zijn de belangrijkste trends bij Social Commerce om in gedachten te houden? En wat zijn hierbij de praktische stappen om te slagen? Daar gaan we:

    Mobiel

    Hoewel internet nu het meest bezocht wordt op mobiel, geldt dit niet voor e-commerce. Mobiel neemt slechts iets meer dan een derde van alle e-commerce-bezoeken voor zijn rekening. Veel consumenten vinden het namelijk al snel gedoe om op hun telefoon iets te bestellen. Dus hier ligt een grote uitdaging voor bedrijven om het hen zo makkelijk mogelijk te maken. Social media is van nature al mobiel en gebruikers weten instinctief hoe ze hier moeten navigeren. De stap naar kopen moet even moeiteloos verlopen.

    Beelden

    Visuele content is belangrijker dan ooit. De term ‘instagrammability’ is een steeds vaker gehoorde term. Reisbedrijven moeten dan ook extra aandacht hebben voor de samenstelling, belichting en kleur van hun visuele content om zich te onderscheiden van de massa. Merken die impact willen maken op social media moeten visueel gedreven, herkenbaar en authentiek zijn. Anders loop je zomaar het risico op de achtergrond te raken van de snel scrollende gebruikers.

    Betrouwbaarheid

    Hoewel consumenten misschien meer gewend zijn aan webshops, is Social Commerce nog relatief nieuw. De recente privacy-schandalen rondom Facebook en andere technologieplatforms helpen ook niet als het gaat om vertrouwen in Big Tech. Reisbedrijven die met Social Commerce aan de gang gaan, moeten dus manieren vinden om aan dat vertrouwen te bouwen. Klantenservice is hierbij een hele belangrijke. 

    User Generated Content

    Dit is heel waardevol, want niets is zo eerlijk als de reviews van je consument. Hun content over je reismerk is een stukje sociaal bewijs. De trend is dan ook om alle relevante visuele, door gebruikers gegenereerde inhoud van social media te benutten. Dit zal helpen om meer te verkopen via social media, omdat mensen veel vertrouwen hebben in UGC tijdens het online winkelen.

    Betrokkenheid

    Jouw betrokkenheid bij de gebruikers op social media is van invloed op de conversies. Dus: reageer op posts van anderen, en deel hun foto’s wanneer ze betrekking hebben op je reisbedrijf. Denk er hierbij wel aan dat het beeld echt bij jullie feed past.

    Krachtige micro-influencers

    Werk in de beginfase samen met micro-influencers. Deze bieden je bedrijf tal van voordelen. Ten eerste hebben ze een klein publiek, maar hebben ze wel veel invloed op hun volgers. Ze kunnen je dus helpen je producten te promoten en te verkopen. Ten tweede hoef je geen grote investeringen te doen met micro-influencers. Als ze succesvol blijken te zijn, kun je doorgaan naar grote influencers.
     
    Meer weten? Lees dan ook het artikel van vorige week: Social Commerce voor een supersnelle verkoop: doe jij al mee?
     


    Bron: smartinsights.commedium.comblog-buzz.com

    cta

    Niet gevonden wat je zocht?

    We helpen je graag verder

    Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.