Social Commerce voor een supersnelle verkoop: doe jij al mee?

Gepubliceerd op: 20-11-2019

Wist je dat er 20 miljoen Nederlandse social media accounts zijn? Je kunt er dus gewoon echt niet meer omheen: social media hoort in je marketingstrategie. Ja, dat wist ik al, horen we je denken. Maar hoe zitten jullie inmiddels met Social Commerce? Oftewel: gebruiken jullie Facebook, Pinterest, LinkedIn en Instagram al als verkoopplatform? Deze nieuwe mogelijkheid biedt enorm veel potentieel. Ruim 47% van de gebruikers ziet social media namelijk als inspiratiekanaal, zéker op het gebied van reizen. Volgende stap: boeken. Veel onderzoeken tonen aan dat consumenten het steeds aantrekkelijker vinden om via social media platforms iets te kopen. Gelukkig worden ook de tools om dit voor verkopers mogelijk te maken steeds gemakkelijker. 

Kijken, kijken, kopen!

Zo is Horizn Studios - die onwijs mooie koffers, tassen en reisaccessoires verkoopt – al goed op weg. Hun Instagram-account is helemaal Social Commerce-proof. Alleen al van de foto’s word je hebberig. Zie je een reistas die je móet hebben? Dan hoef je alleen maar op de foto te klikken om de productnaam en de prijs te zien, om vervolgens met één klik op je scherm bij de betreffende productpagina te komen. Alwaar je de kleur kiest en direct kunt afrekenen. Zo kunnen merken meteen van inspiratie een (impuls)aankoop realiseren. Dit kun je natuurlijk ook als reisbedrijf bereiken, van het boeken van huurauto’s tot een last-minute weekendje weg naar Valencia.

Laat anderen over je product vertellen

Er wordt dus al veel gebruikgemaakt van Instagram Shopping. Het was dan ook nog nooit zo belangrijk om een perfect beeld neer te zetten, zodat je volger direct voelt: dát wil ik! Ook een samenwerking met influencers werkt vaak goed, die bijvoorbeeld een van jullie bestemmingen laten zien en hun volgers de luxe van het hotel laten ervaren. Influencers komen namelijk betrouwbaarder over dan een merk zelf. Wat nóg eerlijker overkomt, is User Generated Content. Heb je een klant die naar een van jullie accommodaties is geweest, en heeft hij of zij een foto geplaatst van het supermooie strandje voor de deur? Reposten maar! Met de woorden van de reiziger erbij natuurlijk. Let er hierbij wel op dat de kwaliteit van de foto goed is, en past bij je social media strategie. 

Promotie voor meer bereik

Je hebt misschien vast al gemerkt dat je op social media veel minder bereik hebt dan een tijd geleden, terwijl je inmiddels toch veel meer volgers hebt. Kan kloppen, want o.a. Facebook en Instagram maken je het organisch steeds moeilijker. En dan zit er op een gegeven moment niets anders meer op: je moet gaan adverteren om je volgers te kunnen bereiken. Niet zo gek ook, want dat is hun verdienmodel. Aangezien het je nu geld gaat kosten, is het nóg belangrijker dat je een goede strategie achter je contentcampagnes hebt lopen. Vergeet ook niet je campagnes steeds te controleren en te optimaliseren, zodat je zo snel mogelijk optimaal profiteert van je advertenties.

Drie tips ter voorbereiding op Social Commerce

Marketeer Evelien Mulder geeft je drie tips om jullie voor te bereiden op Social Commerce, zodat je er het meeste uithaalt.

1. Informeer alle betrokken afdelingen

Er zijn meerdere afdelingen die te maken krijgen met Social Commerce. Denk aan marketing en inkoop, maar ook aan de klantenservice die hier vragen over kan krijgen. Breng iedereen dus goed op de hoogte van jullie plannen rondom Social Commerce, en welke producten hierbij ingezet gaan worden. 

2. Laat je producten opvallen

Wanneer reizigers zoeken naar inspiratie, dan zullen ze enorm veel beelden te zien krijgen. Zorg dus dat die van jullie opvallen. User Generated Content is helemaal een aanrader, omdat dit vaak het meest betrouwbaar overkomt.

3. Kies de juiste social media kanalen

Je hoeft echt niet op alle kanalen in te zetten. Merk je dat jullie doelgroep zich voornamelijk op Instagram begeeft? Richt in dat geval je pijlen vooral op Instagram Shopping.
 
We zijn benieuwd of jullie reisbedrijf al Social Commerce inzet als marketingstrategie. Probeer het vooral eens uit, wie weet geeft het jullie omzet een enorme boost!



Bronnen: frankwatching.comemerce.nlmarketingfacts.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.